VIMI all in one verkeerd begrepen


B

Bobbysh

Guest
Deze heb ik dus aangeschaft en ik heb het verkeerd begrepen. Deze blijkt dus te zijn voor aquaria met co2 toevoeging kom ik net achter.
Nu voeg ik geen co2 toe, wel vloeibare carbo van flourish zo af en toe maar aangezien dat heel anders werkt vraag ik me af of ik deze vimi wel kan gebruiken?

Hoe ik het nu doe is namelijk ongeveer om de dag plantenpracht en dan elke week wisselen met vimi. En af en toe de flourish carbo een kleine dosering.

Als ik vimi nu het best niet meer kan gebruiken hoor ik graag waarom. En vooral waarom deze dan perse voor aquaria mét co2 toevoeging is.
 
De samenstelling en dosering is voor aquaria met co2.

Als je de dosering halveerd kun je het ook gewoon gebruiken.
 
Tja zoals ik het lees zou je qua nitraat rond de 10mg uitkomen en 1 mg fosfaat. Op zich niets mis mee maar het co2 verhaal erom toe begrijp ik ook niet helemaal als ik het even snel doorlees.
 
De samenstelling en dosering is voor aquaria met co2.

Als je de dosering halveerd kun je het ook gewoon gebruiken.

Toch is 10/1 niet zo erg veel en hangt het ook af hoeveel planten je hebt en hoeveel je ververst. Ik voeg wekelijks ook 10/1 toe in een 60cm met beperkt licht en een wissel van 20% en het komt dan niet hoger dan 20/2.
Minder doseren is ook een optie en ik zou gewoon kijken hoeveel je bakje verbruikt door na de toevoeging te meten en weer voor het verversen en daar de toevoeging op afstemmen.
 
Toch is 10/1 niet zo erg veel en hangt het ook af hoeveel planten je hebt en hoeveel je ververst. Ik voeg wekelijks ook 10/1 toe in een 60cm met beperkt licht en een wissel van 20% en het komt dan niet hoger dan 20/2.
Minder doseren is ook een optie en ik zou gewoon kijken hoeveel je bakje verbruikt door na de toevoeging te meten en weer voor het verversen en daar de toevoeging op afstemmen.

Klopt.

Maar vaak geeft een fabrikant 3 doseringen op. Om aan die 10/1 te komen.

Bijv. weinig licht geen co2: 10ml per 100. Veel licht geen co2 15ml per 100. Veel licht en co2 20ml per 100 liter.

Dus het wekelijks verbruik (dosering) moet aangepast worden.
 
Ik doe sowieso al nooit de volle doseringen met alles wat ik toevoeg omdat ik bang ben dat ik te veel doseer. De vimi doseer ik 1 pompje per keer.

Ik ververs wekelijks 25% ongeveer.

Die test setjes heb ik nog niet allemaal dus die waarden testen gaat nog niet helaas
 

Terug
Bovenaan