Vijvertje op anderhalf jaar van 9 pH naar 7,6 !


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Toen ik eind nobember 2015 mijn goidvissenpoel in werking stelde had die na een tijdje een pH van 9. De vissen leken er geen last van te hebben maar goudvissen zijn dan ook sterke dieren. Gedurende de hele zomer heb ik de gh rond 8 gehouden en de kh op de helft daarvan. Ei,d vorig jaar was de pH gezakt naar 8,5. Nog steeds niet wat het zijn moest maar het ging de goeie richting uit. Aangezien de bladeren volop van de bomen waaiden liet ik ze inde vijver liggen in de hoop,dat die tegen het voorjaar de boel wat zouden verzuren.

Deze vorige week hen ik grote kuis gedaan in de vijver en dode bladeren, rot plantaardig afval en draadalgen manueel verwijderd. En sinds half februari draait het biotoop weer in om voldoende bacteriencultuur te kweken tegen dat iik de vissen weer begin te voederen.

Deze ochtend de zuurtegraad nog eens gemeten en deze was gezakt naar 7,6. Joepie !!!

Komt dit nu door de dode bladeren en ander plantaardig afval of door het biologisch produkt tegen draadalgen dat ik er eergisteren heb ingekapt ?

Dit produkt is een soort van zuur dat fosfaten bindt zodat de algen ze niet meer kunnen opnemen.
 

Terug
Bovenaan