Vijver waterwaarden


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Wij zijn recentelijk verhuisd en hebben er een vijver incl. vissen bijgekregen. Eerste weken/maanden geen aandacht aan gegeven gezien de verhuizing en verbouwing maar nu ga ik mij daar eens mee bezig houden. Er zitten zoals gezegd vissen in, ik ben qua vijvervissen nog een leek dus vraga mij niet wat het precies zijn. 4 x diep oranje vissen volgens mij goudvisssen, 1 grotere die heel geel is en itt 4 oranje vissen nauwelijks naar naar boven komt. En dan zitten er nog 5 bruine vissen in...geen idee wat dat zijn. je ziet ze eigenlij niet omdat ze echt camouflage kleur hebben. En laatst heb ik ontdekt dat we ook 5 kikkers hebben (en ondertussen ook klodder kikkerdril.

Qua planten zit er niks in zover ik kan zien. En vandaag eens mijn aquarium scheikunde set erbij gepakt. Kh < 0, Gh < 0 PH tussen 6.5 en 7. Volgens mij is deze vijver door de jaren alleen door regenwater gevuld? Dus ja, wie heeft er verstand van vijvers? Deze waarden zijn vast niet de bedoeling? is er bij de tuincentra/vijvercentra groot formaat KH +/GH + te koop?

Alle info is welkom.
 
20220412_181933.jpg
 
Zie geen schokkende dingen in de vijver.
Zo persoonlijk het filter sxhoonmaken.Zit er een uv filter bij?Zoja....deze lamp vernieuwen.

Rechts zie ik een zwarte balk over de vijver....loopt deze tot de bodem door?
Dan kan recht een planten filter zijn.
Zo zelf geen middeltjes in het water doen.
Lekker zo laten....je krijgt wel in het voorjaar wat draad alg.Deze dan regelmatig even verwijderen.
Is normaal.
Ga er van uit dat er ook wel een waterlellie in zit voor schaduw in de vijver in de zomer.

Hier mij vijvertje.....kan je zien wat ik doe.



Mvg ronald
 
Ik zou even kijken of er veel vuil op de bodem ligt en dan deze verwijderen. ook een gedeelte van het water verversen. Het filter spoelen en de pomp even nalopen.
Laat dan ook even iets weten hoe het er allemaal uitzag . Ook wat voor pomp en wat voor filtering. Op deze manier ben je tijdig klaar voor het komende vijverseizoen. En succes.
 
Koirac

Hoe verwijder jij dan het vuil wat op de bodem ligt?

Mvg ronald
 
En wat betreft het aantal vissen? Geen idee hoeveel liter er in zit. Maar wat is beetje richtlijn? 1 vis per ??? liter???
 

Terug
Bovenaan