Vijver vuiligheid


Jos Van Snick

New member
Lid geworden
29 oktober 2021
Berichten
2
Leeftijd
62
Ik heb in m'n vijver nogal wat aanslag / vuiligheid. Heb er een paar kilo uitgehaald met de stofzuiger. Heeft iemand een idee wat dit is? Een soort algen? Uitgepoept door vissen? Ander organisch afval? .... De vijver ligt veel in de zon, er is wel een uv-lamp en een filter met lavastenen. Bij het stofzuigen heb ik dit opgevangen in een ton, was geen aangename geur.... Ik voeg een foto toe v d vuiligheid, is groen een soort bolletjes...
 

Bijlagen

  • vijver.jpg
    vijver.jpg
    283.2 KB · Weergaven: 133
neen, is geen bladafval want over de vijver is een net gespannen. Als er toch al eens een paar bladeren in de vijver komen haal ik die er uit. Zou het kunnen zijn dat we de vissen te veel eten geven en dat het daardoor komt???
 
Dit is een ophoping van van alles, bladeren, afstervende algen, grond etc.. ik deed ongeveer iedere maand de bodem schoonmaken en voor de winter nog een keer. Minder voeren in een vijver kan altijd als je weet hoeveel natuurlijk materiaal erin zit. Uitzondering van koi dan.
 
Inderdaad niets om je zorgen over te maken. De bodem van mijn vijver in al die 15 jaar nog nooit gereinigd.
 
Inderdaad niets om je zorgen over te maken. De bodem van mijn vijver in al die 15 jaar nog nooit gereinigd.

Nou , toch even op reageren , als het niet aangenaam ruikt wil het zeggen dat de rotting niet goed verloopt .
Ik haal honderden liters drap uit de vijver per jaar (dump ik in de moestuin), maar dat stinkt niet , dat is gewoon soort van bosgrondgeur .
Maar mijn vuil is bruin , en geheel verteerd , superfijn , kan je bijna met de sproeikop van een gieter wegggieten.

Of zou het zijn dat ik het allang niet meer ruik šŸ˜Š
 
Wat je van de bodem haalt hoort fris te ruiken, en niet te stinken. Stank duidt op rotting door anaerobe bacterien,die gifstoffen produceren. Slecht voor alles wat leeft in de vijver. Rotting dient plaats te hebben door aerobe bacterien, d.w.z. in een zuurstofrijke omgeving. Er is in je vijver een onbalans tussen voedingsstoffen/afval en zuurstof/zuurstofbacterien.
Ofwel je hebt teveel troep, ofwel je hebt te weinig zuurstofplanten.
Permanent uv aanhebben lijkt mij niet goed. UV licht doodt ook bacterien. Ik zou uv alleen aandoen in voorjaar, als algen wel en planten nog niet groeien.
 

Terug
Bovenaan