Vijver voor Chinese Danio's


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Hi all,

Mijn vrouw ziet een vijver wel zitten, maar ik zit bepaald niet te wachten op goudvissen e.d. Dus dacht ik er aan om een vijver te gaan maken waar Chinese Danio's in kunnen. Qua ruimte zit ik aan max 2,5 x 1 meter oppervlakte en het lijkt me ook leuk om de vijver een stuk (0,5 meter oid) boven de grond uit te laten komen en van de rand een bankje te maken.

Nu is mijn ervaring met vijvers 0,0 en ik heb al wel wat rond zitten zoeken op het forum, maar kom daar niet veel verder mee. Vandaar de volgende vragen:

- Hoe diep zou zo'n vijver moeten worden om danio's er het jaar rond in te laten zitten? Ik dacht zelf aan zo'n 80 cm onder het maaiveld, dus totaal 1,3 meter diep.
- Is mijn idee �berhaupt haalbaar? Er komt dan immers wel ruim 3 kuub aan water in.
- Any other tips?
 
Hoi,

Nou 130 is wel erg diep hoor.
Ik heb hem 70 op diepste punt
heb hem ook gedeeltelijk bovengronds kijk maar es in mijn handtekening voor de link
 
Mijn redenatie was dat om het vorstvrij te houden ik in ieder geval 80cm de grond in moest gaan, maar dat is du niet nodig? En als ik je topic zo lees dan heb je er ook corydorassen het jaar rond in zitten? Of zijn er wel dieren bij die je in de winter naar binnen moet halen?
 
Vorstgrens is op 60 cm berekent, tegen opvriezen.
Dus je hebt nog wel speling van 20 cm.
 
Wiki:

Aquarium en vijver

De Chinese danio wordt vaak in aquaria gehouden. Er worden geen strenge eisen aan de pH-waarde en de hardheid van het water. Daarnaast hoeft het water ook niet al te warm te zijn, tussen de 20 en 24 graden is prima, maar als de temperatuur flink daalt, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Gezelschap voor soortgenoten wordt wel op prijs gesteld want het is een echte scholenvis. Alle soorten voer worden geaccepteerd. Omdat ze makkelijk te houden zijn, zijn ze ideaal voor beginnende aquarianen. Als het aquariumwater stevig in beweging is, door het functioneren van bijvoorbeeld een filter of doorluchtpomp, moet het aquarium wel afgesloten zijn, omdat deze soort dan af en toe zal springen en buiten het aquarium kan belanden.

Ook in de vijver blijken ze prima te houden, ze worden dan ook groter en kleurrijker, als de vijver diep genoeg is (90cm minimaal) kunnen ze er jaarrond in blijven. Hoewel het misschien in een vijver niet zulke opvallende vissen zijn, zijn ze voor een natuurvijver misschien beter geschikt dan goudvissen.
 
Ah, inmiddels al 3 verschillende dieptes, waarvan die van Bertus me graaftechnisch gezien uiteraard het beste uitkomt. ;)

@Bertus: Als ik je dan goed begrijp moet ik 60 cm de grond in?

En uiteraard staat het water niet tot aan de rand, dus ik denk dat je je dan uit kunt gaan van een waterdiepte van ongeveer 100-110 cm. Lijkt me eerlijk gezegd ook wel genoeg, tenzij het echt naar -20 gaat.
 
JohndB zei:
Wiki:

Aquarium en vijver

De Chinese danio wordt vaak in aquaria gehouden. Er worden geen strenge eisen aan de pH-waarde en de hardheid van het water. Daarnaast hoeft het water ook niet al te warm te zijn, tussen de 20 en 24 graden is prima, maar als de temperatuur flink daalt, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Gezelschap voor soortgenoten wordt wel op prijs gesteld want het is een echte scholenvis. Alle soorten voer worden geaccepteerd. Omdat ze makkelijk te houden zijn, zijn ze ideaal voor beginnende aquarianen. Als het aquariumwater stevig in beweging is, door het functioneren van bijvoorbeeld een filter of doorluchtpomp, moet het aquarium wel afgesloten zijn, omdat deze soort dan af en toe zal springen en buiten het aquarium kan belanden.

Ook in de vijver blijken ze prima te houden, ze worden dan ook groter en kleurrijker, als de vijver diep genoeg is (90cm minimaal) kunnen ze er jaarrond in blijven. Hoewel het misschien in een vijver niet zulke opvallende vissen zijn, zijn ze voor een natuurvijver misschien beter geschikt dan goudvissen.

En ze fokken als konijnen in vijvers ;). Hier zitten ze in de zomer ook in de vijver.
 
Hoe zien ze er eigenlijk uit in de vijver?
Aangezien je ze nu alleen van de bovenkant ziet.
 
Mijn lijkt het me dus ook mooi om ze door te laten kweken tot een grote school. Lijkt me een prachtig gezicht om die door de vijver te zien schieten. Ik heb alleen niet echt veel ruimte in mijn garage (dankzij mijn andere hobby) om ze in een grote kuip te laten overwinteren. Vandaar dat ik de vijver zo wil maken dat ik ze ook in de winter er in kan laten zitten.
 
Ik heb afgelopen zomer een schoolje (15 stuks) rainbow shiners in de vijver gezet. Ben benieuwd hoe ze de winter doorkomen (vooralsnog is het een eitje ;) )
 
Dat zijn ook schitterende visjes! Zijn er nog meer soorten die er in zouden kunnen? Ik heb paradijsvissen ook wel als suggestie gezien, maar het lijkt me dat die toch niet winterhard zullen zijn.
 
Ik heb onlangs ook een vijvertje (1700 liter) voor m'n chinese danio's uitgegraven.
Ik heb hem 85 cm diep gemaakt.
Voorheen had ik ze elke zomer (van mei t/m sept) buiten in een voorgevormd vijvertje van 150 l.
Ik heb afgelopen winter een aantal visjes over het hoofd gezien (jonkies) die ik afgelopen voorjaar zag zwemmen.Die hebben dus wel behoorlijk lage temperaturen voor hun kiezen gehad.
De diepte van die voorgevormde vijver was zo'n 50 cm, maar toch zou ik voor de zekerheid wel wat dieper graven.
 
Dan spit ik nog wat dieper. Of ik er nu 60 of 80 van maak is ook het verschil niet meer, zeker omdat ik hem niet overal even diep wil maken. :) Er moeten immers ook nog planten etc. in kunnen, dus ik wou in lagen gaan werken.
 
Nou, de plannen zijn al weer veranderd... Het gaat een vijver worden in L-vorm, met een maximale diepte van 80 cm. Inhoud wordt waarschijnlijk 3-4 kuub, dus ruimte zat voor planten en vissen.

Ik heb alleen nog wel een paar vragen voor de vijverbouwexperts:

- Kan ik folie het beste uit een stuk gebruiken, of in delen lijmen? En wat voor folie is het beste?
- Moet er ook een beschot in de vijver gemaakt worden tegen verzakken? Of zorgt de waterdruk er wel voor dat het in model blijft?
- Wat is aan te raden qua filtering en naar wat voor merken moet ik dan kijken? Bij aquaria zit ik hier wel aardig in, maar vijvers zijn toch andere koek...
 
- uit 1 stuk is wel het beste minste kans op lekkage, tevens kan je dan goedkoper folie gebruiken, epdm is het mooiste erg dun en supergoed te vouwen, maar dat kost ook wat.
ik heb gewoon simpel vijverfolie gebruikt. wel beschot gebruikt van oude grindtegels , gewoon veilig idee.

ik gebruik geen filtering, enkel planten , chinese danio's vervuilen zo weinig, je kan wel een flinke pomp instaleren want stroming vinden ze wel fijn maar is geen must, als je bv paradijsvissen erbij houd dan is stroming weer niet aan te raden.
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Nou, de plannen zijn al weer veranderd... Het gaat een vijver worden in L-vorm, met een maximale diepte van 80 cm. Inhoud wordt waarschijnlijk 3-4 kuub, dus ruimte zat voor planten en vissen.

Ik heb alleen nog wel een paar vragen voor de vijverbouwexperts:

- Kan ik folie het beste uit een stuk gebruiken, of in delen lijmen? En wat voor folie is het beste?
- Moet er ook een beschot in de vijver gemaakt worden tegen verzakken? Of zorgt de waterdruk er wel voor dat het in model blijft?
- Wat is aan te raden qua filtering en naar wat voor merken moet ik dan kijken? Bij aquaria zit ik hier wel aardig in, maar vijvers zijn toch andere koek...

- Uit ��n stuk, druk van het water zal er uiteindelijk voor zorgen dat het netjes gaat zitten.

-Wij hebben hier geen beschot maar dat hangt natuurlijk ook af van de grond etc.

-Hebben hier gewoon vijverfolie gebruikt met daaronder veiligheidsvlies.

-Als filter een Vivaria, weet even zo snel niet meer welk type, maar zou daar eens op googelen.
 

Terug
Bovenaan