Vijver van Spikerwyfke


S

Spikerwyfke

Guest
Ik zag net dat je hier ook foto�s van je vijver kunt plaatsen, nou dat doe ik ook graag, ben erg blij met onze vijver!

Hier net klaar met aanleg, beplanting en bestrating moet er nog weer omheen.

532897_500289263351636_1750653050_n.jpg


De eerste winter:

221783_500294286684467_515593468_n.jpg


Voorjaar :

576583_603482676342791_725245021_n.jpg


Eind mei :


942667_622683317756060_1576459027_n.jpg


Zomer :


1236685_650682874956104_238578506_n.jpg
 
Mooi!

Wat zit er allemaal in?
 
Goudwindes, shubunkins, kikkers ( groene en bruine )padden en salamanders :)
 
Mooie kat!

Mooie tuin ook ontworpen en aangelegt dooreen hovier zo te zien. ;)

Hier en daar en Buxusbol zou een mooi tegenwicht zijn voor het weelderige groen en dan heb je in de winter ook iets.

Hier zie je dat bv
SvLQ7HUFON8nv_9PFzj2CFJTedO7kd_n.jpeg
 
Dat is waar Botia, maar ik heb Helleborussen die bloeien in de winter. :)
En elk seizoen heeft wat ook al is het wat kaler in de winter, ik knip de planten pas in de lente af dan heb je nog wel hun silhouetten die ook mooi zijn.
Tuin is niet ontworpen en aangelegd door een hovenier, wel is de vlonder aangelegd door een hovenier en hebben we huklp gehad bij de vijver maar ook die hebben we zelf afgegraven maar omdat er toen in die periode net zoveel regen viel moesten er nog wat dingen veranderd want ons gegraven gat lag vol water en wilde niet wegzakken en toen ook hulp gehad wat te doen en oh ja, de waterval is van de hand van de hovenier. :) Vorige watervallen heb ik allemaal zelf aangelegd.
Rest heb ik zelf gedaan, ben gek op tuinieren, beplanting e.d. heb wel een aantal beplantingstips gevraagd.
 
Ik heb ook Helleborussen (roze, witte met rood gespikkeld, en een hele donker paarse) maar ik ben toch ook erg blij met de buxus die zorgen voor een groen skelet.

De tuin ziet er goed uit en niet verwacht dat dit voornamelijk door een amateur is bedacht en ontworpen.

Kijk eens voor de Darmera peltata. dat is ene plant die heel goed bij de vijver zal passen en door zijn grote blad een mooi tegenwicht bied. http://www.tuinieren.nl/plant/schildblad-darmera
 
Ik heb voornamelijk planten die veel insecten en vlinders lokken, dit ook voor mijn kikkers.
Ik ben echt uitgegaan van een kikkervriendelijke vijver en een tuin waar veel leven op af komt en dat doet het ook.
Bedankt voor je tip!
Die plant heeft wel naast mijn vijver gestaan maar heb ik weer verwijderd ik heb nog wel Brunnera en Hosta staan en Helleborus met groot blad.
Ik heb trouwens Helleborussen in wit, paars, groen, geel, roze, dubbel, halfdubbel en enkel, effen, gespikkeld en gestreept, ben nogal een verzamelaar haha.
 
Mooie vijver!
Ik hou wel van goudwindes.
 
Misschien moet je eens dit boek gaan kopen. Je hebt hem ook in het Nederlands.
6a922900-a145-11e2-957f-6833b2d5c1e9.jpg
 
Dank je wel Platy's2!

Botia, dat boek heb ik ook. :) in het engels.
 
Oke toevallig! Ik heb dat boek vaak geleend bij de Bibliotheek.

Ik heb zelf het boek over Hosta's uit dezelfde serie. Ik heb zelfs eens een hele lange spreekbeurt gehouden over de Hosta. En meer dan 80 varianten verzameld.
 
Is wat h� als verzamelaar, ik kan het ook niet laten, ga vaak naar de Helleborusdagen bij de kwekerij en kom altijd wel met wat bijzonders thuis.
Zoals deze vorig jaar :


26352_499222403458322_1104549547_n.jpg


Mooi geel met paars.
 
Je vijver is heel mooie ge�ntegreerd in je tuin en kwa beplanting vind ik het ook top.
 
Dat is wel een hele mooie Helleborus!

Ik heb er eentje die bloeit altijd in Augustus! Gewoon een orientallis.

Wist je dat een Helleborus pas na 3 jaar zijn echte bloemen toont? Daarvoor kan het nog weleens verschillen. Ik heb dat van iemand die honderden Helleborussen kweekte voor de hobby. Pas na 3 jaar zochten ze de planten uit waarmee ze door gingen.

Zelf vind ik het altijd leuk om bij tuincentra in grote partijen zaailingen te kijken of er wat interessants tussen zit. Ik heb daar o.a een bijna zwarte vandaan en een roze groen,wit gestreepte. Dat is die diegene die ook altijd in Augustus bloeit de laatste jaren.
 
Dank je wel Pol_de_gezzmol!

Ja, dat kan Botia, ik had vorig jaar ook 2 in de bloei in de zomer.
Ik heb inderdaad ook een zwarte en een leigrijze nog.
Ik heb bij het tuincentrum al eens een hele mooie picotee Helleborus gevonden ( picotee is gestreept ) stond als enige tussen andere egaal gekleurde planten.
 
Dat is een geluk picotee komt niet veel voor bij de Helleborus dacht ik.
 
Ja op zich wel maar niet vaak in de tuincentrums, heb er heel veel maar dan van kwekerijen en ook wel bij de stekkentuin gekocht.
Misschien dat een optie voor jou om daar eens te kijken, weet niet of je daar in de buurt woont maar dat is in de flevopolder.
 
Zo wil ik dat mijn vijver wordt :D
En het stukje er omheen ook. Lol
 
Wat een prachtige tuin om je mooie vijver
 
Dank jullie wel Maurits en Harmen!
 
Echt een mooie vijver. Daar mag je zeker trots op zijn. ;)
 

Terug
Bovenaan