vijver opknappen


S

spukdeslak

Guest
Hallo,

door priv� omstandigheden hebben wij een paar jaar niks aan de vijver gedaan (hele tuin niet)

Dit jaar is er weer de tijd en het geld ervoor. En we willen graag de tuin opknappen. En dus ook de vijver. Goudvissen zitten er niet meer in. Volgens mij hebben de katten een groot feestmaal gehad.

Maar er zitten nog wel tig andere dieren in zoals kikkers en salamandertjes etc.

Nu willen we graag de hele vijver leegtrekken. Hij is op bepaalde plekken lek. En is volledig dicht gegroeid. Maar wat doe ik met de dieren die er nog in leven?

Want de planning was om deze week om alle planten eruit te halen. Zodat deze mee afgevoerd kunnen worden. En dan over paar weken folie vervangen en weer opnieuw beplanten.

En we willen ook de rietbak aanpakken. Deze is ook lek geworden. Onze vijver werd altijd gefilterd door de rietbak. En was altijd glashelder.

Maar voor de rest wil mijn moeder er niet veel planten in hebben. Zodat ze zo min mogelijk onderhoud er aan heeft.

In de vijver zullen sluierstaarten komen. En er komt nu een stroomdraadje omheen voor de katten. Van reigers hebben wij geen last. Omdat we vlakbij een reigernest hebben zitten. En deze jagen een stuk verderop.

Groetjes, Michelle.
 
Waarom wil je hem helemaal leegtrekken?
Je kunt ook zo'n repareerkit kopen, dan kun je de folie repareren. Scheelt enorm qua kosten e.d.

Planten zijn een must voor een schone vijver vind ik zelf. Dus die rietbak zou ik sowieso houden, of overgaan op een flink filter. Vissen vinden beschutting ook wel erg fijn, dus een aantal planten zou ik er wel in doen.

En even uit nieuwsgierigheid, hoe groot is de vijver? :D
 
Foto's zijn ook altijd wel handig. ;)
 
Heb even overlegd met mams. De lelie's blijven er sowieso in. En voor de rest wil ik veel met planten werken in van die bakken. Rietbak blijft sowieso. Aangezien we eerst altijd een grote pomp er op hadden zitten. Maar sinds de rietbak is de vijver echt goed helder.

Euhh hoe groot de vijver is. Goede vraag. Gok 2 bij 3 m en sowieso 1.5 diep op het diepste punt.

Waarom we nieuwe folie doen? Omdat deze folie erg dun is geworden door de jaren heen. En we graag betere kwaliteit folie erin willen.

Voor foto's zal ik even kijken morgen. Maar niet schrikken. We hebben echt een aantal jaar niks er aan gedaan. Dus het ziet er niet uit :p
 
Lig helaas ziek in bed. Foto's komen later. Maar vijver is 4 bij 2 m bij 1.5 diep.
 
Ah oke, mooi formaat.Ben erg benieuwd naar foto's.
 
klinkt als een leuk project
 
Ja heb er ook zin in. Krijgen mijn sluiers ook meer zwem ruimte :D
 
Als je kwaliteit folie wilt, ga dan voor EPDM vijverfolie.
 
Zal er eens naar kijken.

Heb al meer veldkeien geregeld. Mijn vader heeft nog een hele hoop achterhuis liggen. En hij kan van iemand anders nog een grote partij krijgen. Kan ik gelijk mijn schildpad vijvertje achter thuis meer aankleden.

Foto van mijn vijvertje vorig jaar, net aangelegd.:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7886_n.jpg
 
:thumbs: idd wat meer aankleding maar ziet leuk uit
 
Daar is toch wel wat leuks van te maken, misschien al eens op internet wat zoeken voor wat leuke planten voor in/om de vijver ?
 
We willen graag zo weinig mogelijk planten om de vijvers heen. Zijn allemaal geen tuin mensen.

In de schildpadden vijver is het bijna onmogelijk om er planten in te doen. Mijn padjes trekken het allemaal kapot. Alleen planten in de manden blijven heel.

Vijver voor komen er voornamelijk veel planten in manden. En een grote lelie erin. Waarscheinlijk word de vijver nog dieper. Omdat er een dikke laag grit er in komt te liggen. En het is natuurlijk geen gezicht als de vijver dan lager ligt. Dus de vijver zal dan zo'n 1.70 a 1.80 diep worden.


En dan hier de foto van de horror vijver. Ooit was het rechthoekig en zag je geen enkele onkruid.

rrUKh6KXCBEoBXqdjhPLfIVAqpwosX5w.jpeg
 
Wauw, tis alsnog wel een flink ding.
Mooi met veldkeien, heb ik hier ook gedaan. Overal wat gratis weg gesprokkeld toentertijd.
 
Dankje. Op de foto lijkt hij ook nog kleiner dan in het echt.

Maar ik moet eerst even wachten totdat de struiken er naast er uit zijn :( En dat het onkruid is weg gespit. Dan pas mag ik beginnen.
 
Geen planten om de vijver omdat jullie geen tuin mensen zijn maar wel een vijver. :D

Als ik het zou opknappen zou ik ook voor het gehele plaatje gaan maargoed dat is natuurlijk volledig aan jullie/jou.
 
Eremetaal zei:
Geen planten om de vijver omdat jullie geen tuin mensen zijn maar wel een vijver. :D

Als ik het zou opknappen zou ik ook voor het gehele plaatje gaan maargoed dat is natuurlijk volledig aan jullie/jou.
We zijn geen planten mensen. Dus snap niet wat dat met een vijver te maken heeft. Niet iedereen wil een tuin vol planten. En de hele voortuin word in 1 x aangepakt.

Mijn moeder woont alleen met mijn zusje. Werkt meerdere 24 uur diensten in de week. Werkt in de palliatieve/terminale thuiszorg. Mijn zusje heeft extra aandacht nodig omdat ze hartpati�nt is en daarnaast Autisme Spectrum Stoornis heeft. Daarnaast heeft mijn moeder in het verleden een maagverkleining gehad. Waardoor ze minder energie heeft. Dus nee ze heeft geen zin om een hele planten tuin te onderhouden.
Ik woon bij mijn vader en probeer mijn moeder te helpen waar het kan.
 
spukdeslak zei:
Eremetaal zei:
Geen planten om de vijver omdat jullie geen tuin mensen zijn maar wel een vijver. :D

Als ik het zou opknappen zou ik ook voor het gehele plaatje gaan maar goed dat is natuurlijk volledig aan jullie/jou.
We zijn geen planten mensen. Dus snap niet wat dat met een vijver te maken heeft. Niet iedereen wil een tuin vol planten. En de hele voortuin word in 1 x aangepakt.

Mijn moeder woont alleen met mijn zusje. Werkt meerdere 24 uur diensten in de week. Werkt in de palliatieve/terminale thuiszorg. Mijn zusje heeft extra aandacht nodig omdat ze hartpati�nt is en daarnaast Autisme Spectrum Stoornis heeft. Daarnaast heeft mijn moeder in het verleden een maagverkleining gehad. Waardoor ze minder energie heeft. Dus nee ze heeft geen zin om een hele planten tuin te onderhouden.
Ik woon bij mijn vader en probeer mijn moeder te helpen waar het kan.

Was niet aanvallend of verwijtend bedoeld hoor, ik gaf alleen mijn idee/mening.

Maar gezien jullie hele situatie h��l begrijpelijk dat er geen tijd/energie is voor het onderhouden van een plantentuin, al zou je natuurlijk altijd kunnen kijken naar planten die weinig/geen onderhoud nodig hebben maar aangezien jullie duidelijk geen planten mensen zijn is dat niet nodig.

Heel tof dat jij er iets leuks van wilt gaan maken, veel succes en hou ons op de hoogte. ;)
 
Zo kwam het ook niet over hoor :)

De krulhazelaar blijft sowieso staan. Net zoals de rozenstruk en een klein treurwilgje (deze word ook niet groter) en nog een plant waarvan ik de naam kwijt ben. Voor de rest zullen er een paar bloempotten komen met wat bloemetjes er in. Maar meer niet.
 

Terug
Bovenaan