Vijfstreepbarbeel, wat heeft ie?


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Deze vijfstreepbarbeel ziet er al maanden een beetje zo uit. Laatste week begint hij wel weer wat dikker te worden. Ook is bij de onderste vin een zwart vlekje te zien. Nu heeft deze vis er geen last van, maar hebben we al twee dode vijfstrepen en nu weer een zieke. Eentje troffen we dood aan, de andere hebben we apart gezet en is nadien overleden. Nu weer apart gezet en de 'dikke vis' uit voorzorg maar ook. Wat de twee zieke vissen (eentje dus al overleden) doen is met de staart stuk lager dan het hoofd, dicht bij de bodem hangen beetje 'schokkend' zwemmen.

Zou de dikke vis de oorzaak kunnen zijn?
Bak is niet smerig oid. Normaal onderhoud, geen gekke waardes..

20190118_210546.jpg
 
Maar dit heeft hij al maanden. Is dit overdraagbaar?
 
Dit heeft niks met waterzucht te maken, de schubben staan niet uit.

Dit is een inwendige verdikking aan 1 kant, kan een tumor zijn, kan ook wat anders zijn.

Wat zijn je waterwaardes/verversbeleid/onderhoudbeleid?
 
Betreft een Rio 180. Wekelijks ca 30% verversen, voeg nitraat, fosfaat en sporenelementen toe.

No2 = 0
No3 = 15
Po4 = 1.5
Nh3 = 0
Ph = ca. 7.5
Kh = ca. 11
Gh = 12 oid

Maak me meeste zorgen om de vissen die nu nog in de bak zitten, niet eens zozeer die op de foto. Vraag me vooral af of die niet stiekem de oorzaak van problemen bij de andere vissen is.

Enig idee wat dat kan zijn, wat de zieke vissen hebben/hadden? Net boven de bodem wat schokkerig en schuin (kop hoog, staart laag) zwemmen.
 
Gisteren 50% ververst. Ga morgen en overmorgen weer 50% verversen. Spaarzaam voeren slim?
 
Ik denk niet dat die dikke vis iets van doen heeft met je zieke vissen, je waardes zien er goed uit alleen je Gh kon je niet goed meten ofzo? wat voer je ze zoal?
 
Zoals we al hadden verwacht hebben beide vijfstreepbarbelen helaas de nacht niet overleefd.
Vanmorgen weer wat water uit de bak gehaald en nieuw water erin gedaan. Gh is altijd rond de 12.

Nu maar hopen dat de rest niet mankeert.
 

Terug
Bovenaan