Verwijderen van een binnenfilter - Hoe en Waarmee?

Discussie in 'Veelgestelde vragen (FAQ)' gestart door AF-Beheer, 30 sep 2009.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    Hoe en waarmee haal je een binnenfilter uit een aquarium?

• Plamuurmes
    • Stanleymes (vrij lang snijblad gebruiken)
    • Broodmes
    • Een dun maar sterk staaldraadje/gitaarsnaar/visdraad, met aan beide einden een stokje of staafje vastgemaakt. Maak een zaagbeweging om het los te snijden.

Let op:
    • Dat je voorzichtig te werk gaat, zodat je geen krassen maakt
    • Dat je het staaldraadje niet om je vinger windt (snijwonden zijn dan een zekerheid)
    • Dat je bij gebruik van een plamuurmes redelijk wat kracht nodig hebt
    • Dat als het snijden stroef gaat je er een beetje siliconen-gel tussen kan doen. Dan glijdt het mesje makkelijker door de kit. Je kan ook olie gebruiken nadeel hiervan is weer dat je het goed schoon moet maken met een ontvetter.
    • Achteraf kun je je ruit schoonmaken met spiritus om hem netjes te ontvetten.

Wie vult aan?
    <font size="1">Zodra je aanvullingen verwerkt zijn, wordt de post verwijderd, om het overzichtelijk te houden</font>

2. Malloot

Malloot

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Er van uitgaande dat dit om de Juwelfilters gaat.

Gewoon met een goede zijdelingse druk.Dan schiet het filter ineens los. De kitresten kun je weghalen met een verfkrabber voor glas. Of met het blad van een afbreekmes.

Tenzij er andere kit word gebruikt dan voorheen moet het zo heel makkelijk gaan.
    Toen ik nog Juwelbakken verkocht heb ik tientallen filters zo los gehaald.

3. BeeBo4ever

BeeBo4ever

Lid geworden:
    11 nov 2013
    Hoe vaak?

4. Bobbysh

Bobbysh

Lid geworden:
    18 sep 2018
    En hoe krijg je zo'n filter er weer aan? Mijn aquarium heb ik 2e hands gehaald maar het filter heeft losgelaten en wil hem graag weer netjes in een hoekje gedrukt hebben.

5. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Aquariumkit kun je gebruiken hiervoor.

In een eigen topic in de sectie filters krijg je denk ik meer reacties.

6. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Dit is een erg oud topic Bobbysh, wellicht even een eigen topic hier voor openen? Je vraag is precies tegenovergesteld aan die van TS, met een eigen topic zullen veel meer mensen je vraag lezen.

Om hem er weer aan te kijken zul je de bak leeg moeten halen, het glas heel erg goed laten drogen. Een paar dotten kit op het glas of de behuizing en vast drukken. Eventueel even vast zetten met een stuk tape. Minimaal 24 uur laten drogen. Let op, niet alle kit is geschikt!
    Niet helemaal op de bodem plaatsen, dan kom je in de knoei met je bodem en zal het water niet via het roostertje boven erin lopen maar via de bovenkant van het filter. Het midden van de roostertjes hoort ongeveer gelijk te zitten met de waterlijn.

Is dat filter er ooit door iemand uitgesloopt? Of heeft het spontaan los gelaten? In dat laatste geval zou ik me zorgen maken over de kitnaden van de bak :(