Verwarmingselement voor Juwel Bioflow 6.0


F

Franz

Guest
Gezien ik de ervaring heb opgedaan dat zaken meestal kapot gaan als dit het slechtste uitkomt leek het mij wel een goed plan om er voor te zorgen dat er een reserve pomp en een reserve verwarmingselement �op voorraad� liggen.

De originele pomp van de Bioflow 6.0, een Eccoflow 1000, heb ik geen klachten over, daar schaf ik dus gewoon een reserve exemplaar van aan.

Het originele verwarmingselement (300 Watt) ben ik echter minder over te spreken, met name omdat er geen fatsoenlijke temperatuur schaal op zit en het instellen dus nogal gokwerk is (vooral in combinatie met mijn Juwel digitale thermometer die zowel erg traag reageert als 2~3 graden te veel aangeeft).
Ik ben dus op zoek naar een betrouwbaar 200~300 Watt verwarmingselement met een duidelijke (en nauwkeurige) temperatuur instelling passende in een Bioflow 6.0 filterhuis en had graag wat advies gehad.
 
Ik heb inmiddels het internet eens uitgeplozen en ben ook bij een Eheim/J�ger uitgekomen.
Deze zijn blijkbaar zowel goed instelbaar als zeer betrouwbaar.
Verder heb ik dan, volgens hetgeen de fabrikant opgeeft, voor mijn 260 liter bruto bak slechts een 150 Watt exemplaar nodig...
Maar daar staat wel een omgevingstemperatuur van 21 graden bij vermeld, en als gedurende de nacht de (huis)verwarming uitgaat dan kan die temperatuur, in een strenge winter, dus wel tot een graad of vijftien zakken.
Moet ik dus misschien toch een wat zwaarder exemplaar kiezen.

Verdere vraag blijft dan nog of hij in mijn filter past.
Wat de lengte betreft verwacht ik geen problemen, die wijkt (voor de 150 Watt) niet veel af van het huidige Juwel exemplaar.
Het filterhuis is ongeveer een halve meter diep, wat dat betreft zou er dus ook nog een 200 of 250 Watt exemplaar in passen.
Wat wel mogelijk voor pasproblemen zou kunnen zorgen dat is de dikte van het apparaat, ik vind de dikte van de glasbuis namelijk nergens terug, en die zou dus best wel eens een stuk dikker kunnen blijken dan de 24mm van het huidige Juwel exemplaar.
Kun jij, of iemand anders, mij vertellen hoe dik de glasbuis van een Eheim thermocontrol is?
 
J�gers zijn niet dikker dan Juwels. Die van mij niet in ieder geval.

Ik ben zeer te spreken over J�ger. Erg accuraat.

Voor de zekerheid zou ik voor 200W gaan. 150W zou moeten kunnen, maar voor het prijsverschil hoef je het niet te laten en het kan altijd van pas komen als je een grotere bak aanschaft.
 
Jones zei:
J�gers zijn niet dikker dan Juwels. Die van mij niet in ieder geval.

Ik ben zeer te spreken over J�ger. Erg accuraat.

Voor de zekerheid zou ik voor 200W gaan. 150W zou moeten kunnen, maar voor het prijsverschil hoef je het niet te laten en het kan altijd van pas komen als je een grotere bak aanschaft.

Haha, de geplande 60 liter bak is uiteindelijk een 260 liter bak geworden, een nog grotere zal er dus wel niet zo rap gaan komen...

Maar voor een 200 Watt exemplaar kiezen geeft wel wat meer veiligheidsmarge inderdaad ;)
 
Mijn J�ger paste niet in de behuizing, de draaischijf heeft namelijk een te grote diameter.
Ik weet niet hoe het zit bij de grotere Juwel filters.
 
kellemes zei:
Ze zijn allemaal 36 mm.. breed.

Dat klopt, maar is dat de maat van de glasbuis of de maat van het bovenstuk met het afstelgedeelte?
 
crazy fish zei:
Mijn J�ger paste niet in de behuizing, de draaischijf heeft namelijk een te grote diameter.
Ik weet niet hoe het zit bij de grotere Juwel filters.

In de Bioflow 6.0 zit op de plaats van het verwarmingsellement een opening van ongeveer 45 x 45 mm.
Er is dus in principe wel plaats voor een element met een diameter van 36mm (en een lengte kleiner dan een halve meter).
Maar als de glasbuis zelf dikker is dan die van het Juwel element dan gaat dus de originele ophanging in ieder geval niet passen...
 
Ik heb net even mijn staaf gemeten (klinkt erger dan het is ;) .. tis een 75 watt Jager..
Het breedste punt is de blauwe instelring.. en die is inderdaad 36 mm..
De rest is logischerwijs dunner..
 
kellemes zei:
Ik heb net even mijn staaf gemeten (klinkt erger dan het is ;) .. tis een 75 watt Jager..
Het breedste punt is de blauwe instelring.. en die is inderdaad 36 mm..
De rest is logischerwijs dunner..

Je hebt het toch wel een beetje discreet gedaan mag ik hopen ;)

Als de blauwe instelring 36 mm is, en ik meet de plaatjes die er van de Thermocontrol op internet staan, dan kom ik voor de glazen staaf rond de 24 mm uit, en dan heeft Jones dat dus prima ingeschat :thumbs:

Ik denk wel dat ik de originele ophanging toch wat kom aan het aanpassen omdat de Thermocontrol een dikkere bovenkant heeft dan de Juwel en dus zonder aanpassingen waarschijnlijk net niet diep genoeg in het water komt.

En uiteraard mijn dank aan eenieder die heeft gereageerd :)
 
Nou, heb nog maar een keer het meetlint erbij gepakt ;)
De blauwe ring is dus 36 mm..
Het zwarte deel daaronder is ongeveer 33 mm..
En de glazen staaf is rond de 25 mm.. (zou inderdaad best 24 kunnen zijn.. moeilijk precies te meten met een rolmaat ;)

Dit bij benadering..

Dit is dus een 75 watt versie..
Maar zoals ik het begrijp zijn ze allemaal even dik en vari�ren ze alleen in lengte, dacht ik.
 
kellemes zei:
Dit is dus een 75 watt versie..
Maar zoals ik het begrijp zijn ze allemaal even dik en vari�ren ze alleen in lengte, dacht ik.

Op foto's waar ze allemaal naast elkaar op staan lijken ze inderdaad enkel in lengte te vari�ren.
Is, vanuit een productie technisch standpunt bezien, ook de meest logische oplossing natuurlijk.
Ik ga er dus ook vanuit dat de diverse wattages, wat de afmetingen betreft, enkel in lengte van elkaar afwijken.

Er gaat nu dus in ieder geval een 200 Watt Eheim/J�ger Thermocontrol besteld worden, en dan zal ik hier nog wel verder berichten of dat een goed plan was... ;)
 

Terug
Bovenaan