Verwarming


En dan bij elkaar plaatsen of juist tegenover elkaar 1 linkse en 1 rechts bijvoorbeeld?
 
3x 200W of 2x 300W maakt denk ik niet zo heel veel verschil.

gebruik hier een JBL protemp in mijn grote bak en deze bevalt mij zeer. zit meteen een "omhulsel/guard" omheen waardoor vissen zich er niet aan kunnen verbranden, niet dat dit snel gebeurd maargoed is toch een leuk extra´tje.
 
3x 200W of 2x 300W maakt denk ik niet zo heel veel verschil.

gebruik hier een JBL protemp in mijn grote bak en deze bevalt mij zeer. zit meteen een "omhulsel/guard" omheen waardoor vissen zich er niet aan kunnen verbranden, niet dat dit snel gebeurd maargoed is toch een leuk extra´tje.


Jawel, dit maakt een groot verschil als er een thermostaat blijft hangen. Want daar gaat het om. Zeg niet dat het niet gebeurt. Voorbeelden zat.
 
och hier op de 250 1 maal jbl 300 watt ruim voldoende om de bak op zon 24 graden te houden.
zie eerlijk gezegd het nut niet zo van 3 x 200 watt of het moet zijn dat de omgevings-temperatuur zon groot verschil gaat uit maken.
stuk gaan ze over het algemeen niet zo gauw.
mocht het wel gebeuren dan zal het niet zo zijn dat de bak gelijk te koud wordt toch en in de natuur zal de temperatuur ook niet constant zijn toch.
kwestie van een goede thermometer in je bak hangen en je ziet prima wat er gebeurt.
heb trouwens in de rio240 een juwel element hangen zon 8 jaar oud doet het nog steeds prima ook al heeft ie al een paar keer droog gestaan tijdens onderhoud :oops:

groet
jaap
 
de temperatuur moet vlotjes naar 28-30°C kunnen Dat scheelt een pak in wattage.

Alleen al om die bak 15°C warmer te krijgen dan de omgeving heb je vlotjes 500 watt nodig.
Denk aan de kamertemperatuur s'nachts midden in de winter.

En ja, thermostaten kunnen blijven hangen. In de jaren dat ik hier actief ben toch al een 10 tal keer zien voorbij komen. Soms zonder erg, andere keren met dode vissen als de verwarming te zwaar was.
In de meeste gevallen ging het om een Juwel staaf.
Nu, het zijn ook de meest gebruikte. Dus kan ik niet een oordeel vellen over de fail rate.
 
Laatst bewerkt:
denk dat het ook per situatie en per bak afhankelijk is Jurgen is maar net hoe hoog je temperatuur wilt hebben in je bak
en natuurlijk de omgevings-temperatuur de genoemde 15 graden is wel heel erg veel meestal staan de bakken in een verwarmde ruimte
uitzonderingen daar gelaten
hier staat de bak in kamer temperatuur 20-21 graden bak zelf 24 graden dus dan praatje over 3a4 graden verschil in de nacht hoog uit zon 5a6 graden
verversen gebeurt hier op temperatuur dus ook daar geen grote verschillen
en ja stuk gaan ze allemaal een keer maar meestal slaat de stop/aardlek er dan toch wel uit


groet
jaap
 
Mijn kamertemperatuur zakt tot 18° s nachts. Als ik mijn kachel volledig uit laat tot 14°c in de winter.

Als de thermostaat stuk gaat doet uw aardlek helemaal niets hoor. Water blijft verwarmen, tot het maximale dat de verwarming kan. Heb hier al gevallen gezien van boven de 40°C.
 
Aardlekschakelaar heeft hier niet veel gedaan! ;)
IMG_0170.JPG


Heeft hier zo nog enkele dagen in het water gehangen...
 
Mijn kamertemperatuur zakt tot 18° s nachts. Als ik mijn kachel volledig uit laat tot 14°c in de winter.

Als de thermostaat stuk gaat doet uw aardlek helemaal niets hoor. Water blijft verwarmen, tot het maximale dat de verwarming kan. Heb hier al gevallen gezien van boven de 40°C.
juist bedoelde je op die manier stuk dat had ik even niet begrepen
Aardlekschakelaar heeft hier niet veel gedaan! ;)
Bekijk bijlage 7778

Heeft hier zo nog enkele dagen in het water gehangen...
verdorie yov das minder je zou toch zeggen dat er kortsluiting ontstaat als ie op deze manier kapot is
echt niets gemerkt
als hier bv een stekker er verkeerd of met spannings-piek in het stopcontact gedaan wordt klap aardlek er uit

groet
jaap
 
juist bedoelde je op die manier stuk dat had ik even niet begrepen

verdorie yov das minder je zou toch zeggen dat er kortsluiting ontstaat als ie op deze manier kapot is
echt niets gemerkt
als hier bv een stekker er verkeerd of met spannings-piek in het stopcontact gedaan wordt klap aardlek er uit

groet
jaap

Ja hoor achteraf. MAar op het moment zelf nooit bij stil gestaan! Op een zondag ochtend stonden wij op en was de stroom in de living uitgevallen. (enkel de stopcontacten) we hadden plots door dat het wel heel stil was ! (geen pompen die draaien) Nu ja niet we zetten de zekering weer op en deze viel niet meer uit dus ik verweet het aan goedkope duo stekkers die we gebruikte voor de kerstboom, de boom was weg maar de stekkers zaten nog in de muur.

Zo een 6 dagen later bij een grondig onderhoud voelde ik plots stroom op het water staan.... Ik dacht direct dat moet de verwarming zijn! Met mijn eerste blik zag ik idd dat deze vochtig stond vanbinnen dus direct stopcontact uit gehaald. Toen ik hem uit het water haalde zag ik pas echt hoe erg het was! Inmiddels waren de windingen al voor 50% opgelost...
 
Eindelijk zondag de nieuwe bak halen! Maar nu is mij nog niet helemaal duidelijk wat het beste is. Waar zit het verschil heb in om 3 x 200watt te gebruiken of 2 x 300 watt. Bepaald merk voorkeur??
 
wat ik denk dat er bedoeld word:

stel je hebt 2x 300watt, en 1 van de 2 slaat op hol dan word de bak een stuk warmer

stel je hebt 3x 200watt, en 1 van de 3 slaat op hol dan word de bak ook warmer maar niet veel warmer.

maar 1 verwarming van 300watt die op hol slaat, gaat echt geen bak van 600-700liter op onbehagelijke temperaturen brengen.

zelf zou ik voor 2x 300 gaan.

zelf goede ervaringen met JBL protemp.
hier zit tevens ook een "heaterguard" omheen zodat vissen zich er niet aan kunnen branden, niet dat dat heel snel zou gebeuren maar is met deze heater onmogelijk.

en zoals altijd:

regelmatig even de temperatuur in de bak controleren is zeer aan te raden :) doe het zelf om de dag zeker.
 
Laatst bewerkt:
In verband met het optische zou ik zelf voor 2 x 300 watt gaan, maar iedereen maakt natuurlijk op basis van zijn of haar opinie een bepaalde keuze.

Ben zelf ontzettend te spreken over de Eheim Jagers, maar daar zullen vast nog andere goede thermostaten zijn.........
 

Terug
Bovenaan