Verwarming vervangen.


arnoldg

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
94
Leeftijd
52
Locatie
Almelo
Beste allen,

Naar aanleiding van een gesprek vanmorgen op de chat waarin ik gevraagd heb wat een goede verwarming voor mijn aquarium zou zijn, dit omdat de oude niet meer lijkt te werken.
Ik heb dan ook vanmorgen bij aquadeco een JBL pro inline 500 verwarming gehaald.

Tijdens de chat begreep ik ook dat ik de verwarming veel te warm had staan (rond de 25,7 graden)
Nu heb ik hem ingesteld op 24,5 graden echter als ik op 2 punten in het aquarium meet, meer ik maar 24 graden. is dit te koud of is dit goed.

Voor aanbod vissen zie link naar vissen helaas is mijn kennis nog niet op niveau dat ik ze zo kan benoemen.

Wie kan mij aangeven wat te doen.
 
24 is niet per definitie te koud, hangt af van je vissen.

0,5 graad afwijking is best netjes om eerlijk te zijn.
Zeker als je in het achterhoofd houd dat een gemiddelde thermometer 0,1 tolerantie heeft wat dus inhoud dat je “echte” afwijking 0,3-0,7 graad is.
Je zou nog 1 thermometer kunnen scoren (liefst een ander type/bouwvorm) en dan neem je het gemiddelde van de 3.
Of gemiddelde van de 2 als 1 van de 3 gruwelijk afwijkt
 
Yep ja ik heb wat l nummers zwemmen en kreeg het advies , om hem rond de 26 graden te houden heb hem nu draaien op 25.5 graden en alles doet het zeer goed.
 
Ik heb het aquarium nu 3 dagen met de nieuwe verwarming draaien en de temperatuur schommelt tussen de 22,8 en 24,4.
1609677953312.png

De grafiek hierboven is een tijdspad van 48 uur, tussen de beide pikken zit ongeveer 24 uur.
Ikzelf vind het temperaatuur verschil tussen minimaal en maximaal nogal groot, is dit een probleem zo ja wat kan ik hier aan doen ?
 
Temperatuurcontroler kopen dan heb je een veel constantere temperatuur, wij hebben ze op wish gekocht scheelt nogal in de prijs
 
en dan stel je het verwarming element in op een hogere temp, zodat deze direct aan gaat ?
 
Ja dan regelt de controler de temperatuur, het grootste voordeel hiervan is dat je thermostaat niet op hol kan slaan en je bak dus niet gekookt word
 
ja misschien wel maar ik zou het niet zo nauw nemen, in het wild zijn er ook temperatuurschommelingen zoals bv met regen en/of met verschillende seizoenen.
 
ja misschien wel maar ik zou het niet zo nauw nemen, in het wild zijn er ook temperatuurschommelingen zoals bv met regen en/of met verschillende seizoenen.
Maar niet in 24 uur tijd en dagelijks, jij hebt het over seizoenen, en de ts over 24 uur, wezenlijk verschil. In de natuur koelt een fikse plas water nauwelijks af in de nacht en warmt nauwelijks op overdag, dat gaat heel geleidelijk per seizoen
 
Als je ooit in open water hebt gezwommen, dan weet je dat er makkelijk temperatuursverschillen zijn van 5 graden in de natuur. Er zijn nu eenmaal koude stromingen, en in een meer is er echt wel een groot verschil tussen water aan de oppervlakte, of wat dieper, en zeker op plaatsen waar er vers water bij komt.

Als ik water ververs in mijn bak gaat dat gewoon met koud water. Bak is normaal 24 graden, na een verversing is dat 20. En dan warmt het over een tijdje rustig op.
Dat doe ik al een jaar zonder negatieve gevolgen.
 
Als je ooit in open water hebt gezwommen, dan weet je dat er makkelijk temperatuursverschillen zijn van 5 graden in de natuur. Er zijn nu eenmaal koude stromingen, en in een meer is er echt wel een groot verschil tussen water aan de oppervlakte, of wat dieper, en zeker op plaatsen waar er vers water bij komt.
Ja dat zijn waterlagen, maar dat is wat anders als temperatuurschommelingen van dag/nacht, die waterlagen worden juist enorm benut door het onderwaterleven, bepaalde soorten leven precies op de grens van zo'n waterlaag omdat vooral goed gedijen bij wat frisser water maar hun voedsel in warmer water zwemt (de barracuda is daar een goed voorbeeld van)
 
ik denk dat we te moeilijk doen hoor, rond die 25 graden is voor de gemiddelde gezelschapsbak helemaal prima.
 
Wordt hier niet een probleem gecreëerd dat er niet is?
Misschien dat die 1,5 graad voor heel gevoelige vissen van invloed kan zijn, maar de doorsnee vis geeft hier toch niets om?
In mijn buitenbak kan het 's zomers variëren van 16 graden 's nachts tot 22 graden overdag.
Voor zover ik weet zonder nadelige gevolgen.
 
Wordt hier niet een probleem gecreëerd dat er niet is?
Misschien dat die 1,5 graad voor heel gevoelige vissen van invloed kan zijn, maar de doorsnee vis geeft hier toch niets om?
In mijn buitenbak kan het 's zomers variëren van 16 graden 's nachts tot 22 graden overdag.
Voor zover ik weet zonder nadelige gevolgen.
Ja ik zelf heb hier een constante temperatuur van 24 graden door de temperatuurcontrolers, maar die heb ik in gebruik ter voorkoming dat mijn thermostaat op hol slaat (is mij 1x overkomen met het gevolg een kweekgroep van 1500,- gekookt aan te treffen bij thuiskomst) Maar ververs wel gewoon met koud leidingwater en dan dendert de temperatuur in de winter ook 2-3 graden omlaag, maar dat is niet dagelijks maar wekelijks.
Maarja als de topicstarter zich prettiger voelt bij een constante temperatuur wie zijn wij dan daarover te oordelen?
 
Ik volg je hierin.

Ik had een gewone verwarmingsstaaf, en die temperatuurregelen is zo onnauwkeurig. Kan er geen peil op trekken.
Soms zag ik 23 graden in de bak, en een paar dagen later 25.
Die verwarmingsstaven zijn tegenwoordig ook zo goedkoop, en een klassieke thermostaat is altijd een mechanisch ding. De vraag is niet of die defect gaat, de vraag is wanneer.
En als die in standje 'aan' blijft hangen op een zomerdag, dan ... lees hierboven....

Dus nu ook een externe controller op 24.5, en de staaf staat op 27 graden.
Nu moeten er al 2 toestellen in de fout gaan om gekookte vis te krijgen. Voor die 10€ is het me dat wel waard.
 
Wordt hier niet een probleem gecreëerd dat er niet is?
Misschien dat die 1,5 graad voor heel gevoelige vissen van invloed kan zijn, maar de doorsnee vis geeft hier toch niets om?
In mijn buitenbak kan het 's zomers variëren van 16 graden 's nachts tot 22 graden overdag.
Voor zover ik weet zonder nadelige gevolgen.

inderdaad, dit is 1 van de fabels die nogal hardnekkig is. Voor vissen maken temperatuurschommelingen weinig uit.
 
Het nadeel van een temperatuurcontroller kan zijn dat je verwarming er juist sneller kapot door gaat. Als je de temperatuur strak instelt zonder een bepaalde marge toe te staan, wordt de verwarming (incl. thermostaat) keer op keer door de controller aangezet om bij te regelen. Dat werkt net als een lamp steeds aan- en uitdoen; ze zijn ervoor gemaakt om het te kunnen, en heel vaak, maar wel een beperkt aantal keer. Temperatuurcontrollers behoeden je dus voor het scenario van gekookte vis, maar zorgen (bij een strak temperatuurregime) ironisch genoeg juist voor het type slijtage dat ten grondslag ligt aan gekookte-vissyndroom. Statistisch gezien kun je dan verwachten wat vaker een nieuwe verwarming te moeten aanschaffen. Of je moet erop vertrouwen dat de controller te allen tijde heel blijft en niet de thermostaat van de verwarming achterna gaat.

Is het niet natuurlijk dat er verschil is tussen de nacht en dagtemperatuur?
ja misschien wel maar ik zou het niet zo nauw nemen, in het wild zijn er ook temperatuurschommelingen zoals bv met regen en/of met verschillende seizoenen.
Denk inderdaad dat we ons om een paar graden schommeling op een dag niet druk hoeven te maken. Zie 00:56 voor een voorbeeldje uit Peru.

 
Het nadeel van een temperatuurcontroller kan zijn dat je verwarming er juist sneller kapot door gaat. Als je de temperatuur strak instelt zonder een bepaalde marge toe te staan, wordt de verwarming (incl. thermostaat) keer op keer door de controller aangezet om bij te regelen. Dat werkt net als een lamp steeds aan- en uitdoen; ze zijn ervoor gemaakt om het te kunnen, en heel vaak, maar wel een beperkt aantal keer.


Staat bij mijn zo ingesteld dat het verwarmen begint bij 24 graden en stopt bij 24.5 graden.
Dat valt wel mee met die schakelingen hoor. Trouwens, er is nog een mogelijkheid om een tijdsschakeling toe te voegen... bv maximaal 1x inschakelen per 20 minuten.

Dan schommelt de temperatuur dus een halve graad...

Tweede punt is om het juiste vermogen te kiezen.
300W op een 180l bak gaat lekker traag en is voldoende.

Ze je 300W op een bakje van 30l, dan warmt het veel te snel op.
 
Dat artikeltje in de link mag dan in het Engels zijn: er is geen woord Chinees bij en strookt 100% met mijn eigen ervaringen.
Fluctuaties in temperatuur heeft geen effect op de vissen.

Een verwarming die blijft hangen is andere koek, uiteraard.
Dat kost je je vissen.
Dan is zo'n externe thermostaat een uitkomst.
 

Terug
Bovenaan