verwarming uit?


I

Inuz

Guest
Omdat ik vissen in de lido wil houden die het beste gedijen op 22/23 graden wil ik die temperatuur ook gewoon hebben.
De verwarming heb ik nu op 20 graden gedraaid en nog lukt het me niet om die temperatuur te bereiken. Blijft meestal op 24 graden in de bak. De verwarming slaat 's morgens vroeg ook nog wel eens aan, maar dan is het echt niet 20graden in de bak maar nog 23 graden.
Ja het staat ook gewoon in de woonkamer natuurlijk, waar het zo'n 22/23 graden is ;) Maar 's nachts af koelt tot 18graden, kouder niet.
Zal ik dan maar gewoon de verwarming uit doen of zou het verschil tussen de temperatuur van 's nachts en overdag dan te groot zijn?
Ik heb de vissen er ook nog maar niet in gedaan, de garnalen wel maar die vinden het ook wel prima met 24 graden.
Ik heb trouwens die thermometer met de onderkant op de helft van de bak, dus ik denk dat het helemaal beneden misschien wel 23 graden is (?).
Wat is nu wijsheid, verwarming helemaal uit of gewoon zo houden?
 
Ik zou de verwarming even uitlaten en kijken wat dit met de temperatuur doet. Een nachtelijke afkoeling is voor veel vissen geen probleem en met 120l. zal het niet heel snel gaan (mijn Rio 125 koelt 's nachts maar 1-1,5 graad af in een onverwarmde kamer).
 
ik zal hem even uit doen dan om te testen.
is het ook een plan om de thermometer helemaal beneden te laten meten? of maakt dat niet zoveel uit?
 
Als de stroming in je bak goed is zou dat niet uit mogen maken.
 
Jones zei:
Als de stroming in je bak goed is zou dat niet uit mogen maken.

Vergeet de extra warmte van de verlichting niet, ik zou hem niet te hoog hangen.
 
ja die stroomt wel goed, bij de bodem bewegen de plantjes ook nog lichtjes.
Laat ik hem gewoon zo en trek ik nu de stekker er uit, hoewel hij overdag nooit echt aan slaat. Kan ik morgenochtend even kijken, vannacht vast ook nog wel een keer ;)
Edit: hij hangt in het midden alex
Hij is nu trouwens 23 graden, de verlichting staat nog uit. Meestal dan aan het eind van de dag is het 24/25 graden. door de lampen
 
Mondeo zei:
Jones zei:
Als de stroming in je bak goed is zou dat niet uit mogen maken.

Vergeet de extra warmte van de verlichting niet, ik zou hem niet te hoog hangen.
De warmte van de verlichting wordt door de stroming door de hele bak geleid. Dit zou dus ook niet uit mogen maken.
 
Inuz zei:
De verwarming slaat 's morgens vroeg ook nog wel eens aan, maar dan is het echt niet 20graden in de bak maar nog 23 graden.

Dan staat je thermostaat duidelijk niet goed afgesteld. Andere mogelijkheid : je thermometer is niet goed
 
Ik weet zeker dat ik hem op 20 graden heb gezet, het streepje staat daar op zeg maar, kan niet missen toch.
Had er voor de zekerheid al een tweede (andere soort) thermometer in gedaan, maar die gaf eigenlijk hetzelfde aan.
Heb er wel een lichtere verwarming in (50W) omdat ik toch niet dacht dat hij vaak aan hoefde te slaan. Is dat daarom misschien? Toch beter 100W mocht er wel een verwarming in moeten?
 
naar mijn ervaring is geen enkele thermostaat goed geijkt,
jbl ervaring 3C verschil
jager ervaring 2-5C verschil
superfish ervaring 2C verschil

de ene is te warm afgesteld en andere is te koud
had een proefje gedaan, 20L emmer met een filter laten draaien
thermostaat erin voor 2 nachten, een goed jaarlijks geijkte horeca digitale thermometer

edit,
thermostaat slaat niet direct aan, 1-2C onder de ingestelde waarde
 
He daar breng je me op een idee.
Ik zal joost eens vragen een thermometer mee te nemen :)
 
Nou ik gister verversen, dus toch eens even de verwarming nakijken. Stond hij dus t�ch op 22 graden :eek: oeps :sorry:
Maar heb hem uit laten staan en heb vannacht om 4 uur even gekeken, toen was het water nog 23 graden en nu net was het 22 graden en gaat de verwarming in huis al weer aan.
Zal aankomende nacht ook nog wel even kijken :)
 

Terug
Bovenaan