Verwarming: Tetra 150W vs Superfish 300W


I

Ignaz

Guest
Hoi,

Ik ben nu mijn bak aan het opstarten van 100x40x40.
Ik heb nu 2 staaf verwarmingen liggen:
1x tetra 150 watt (1 jaar oud)
1x Superfish 300 watt (nieuw in doos)

Welke zal ik het best kunnen gebruiken voor mijn bak en waarom?
welke kost het minste stroom, en wat zijn de voor en nadelen van beide?

Tevens zie ik vaak dat verschillende merken een verschillend aantal liters aangeven met hetzelfde wattage. Is er een verschil, of is 150 watt van het ene merk hetzelfde als 150 watt van een ander merk?

Ik heb veel gelezen dat een verwarming van 150 watt tov een 300 watt veel langer aan zal staan. In theorie 2x zo veel. Maar wijst de praktijk dit ook uit?

Alvast bedankt!
 
Wat voordeliger is in gebruik: geen idee. Ik weet wel dat het heel gevaarlijk kan zijn om een 300W element in een 160l. bak te hangen. Het gebeurt niet zelden dat de begrenzing (waardoor de verwarming uitgaat als de gewenste temperatuur bereikt is) kapot gaat en deze blijft doorverwarmen. Dit kan bij 1W/l al dodelijk zijn voor je bewoners, maar bij het dubbele vermogen zal het water nog sneller opwarmen waardoor de kans groter is dat je er te laat bij bent. Ik zeg: niet doen. :)
 
Mijn tetra 150w heeft eens mijn 200l naar de knoppen geholpen.
Die bleef ook aanstaan. Sinds dien nooit meer tetratec verwarmingen.
Ben nooit echt tevreden ermee geweest.

Ik heb gehad:
Tetratec 150
Superfish 200
Fluval (zo een luxe met LCD )
Juwel (verschillende wattages)
Jbl protemp s150

Mijn 400l zee bak heeft een eheim/jager 200w. Die is niet sterk genoeg (staat constant t aan)

Ik ga hierna alleen nog Jbl protemp s staven kopen.
Deze hielden mijn bakken altijd echt super op temperatuur, en sloegen naar mijn mening minder aan als alle conventionele staven.

Dus mijn 400l zee krijgt een 250/300w protemp s.

Probleem is, er is weinig verschil in verbruik. Hoewel ik verwacht dat de tetratec minder zal verbruiken door het keramische blok in de verwarming. Waar een juwel of superfish gewoon een simpele spiraal is.

Het veiligste, geen van beide.
Ik zou een ander element kopen van 100w . een die betrouwbaarder is als de superfish of tetratec.

Een eheim/jager of Jbl protemp s (let er ook op dat ze droogloop beveiliging hebben)
 

Terug
Bovenaan