Verwarming’s doolhof


Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
Goedemorgen beste mensen.
voor het 1,50 bakje heb ik een verwaming’s vraagje aangezien ik nu aan het kijken ben, welke verwarming nu het beste zal zijn. 1 of 2 staaf verwarmingen, of toch deze Doorstroomverwarming.
Wie o wie kan mij hierbij een handje helpen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 334B04D8-670B-406C-950D-EBA3B9C993F8.png
    334B04D8-670B-406C-950D-EBA3B9C993F8.png
    1.4 MB · Weergaven: 89
Is een beetje een twijfel dingetje denk ik. Zo'n inline verwarming zal best wel werken maar is duurder. Daar tegenover staat dat het geen ruimte in neemt. 2 verwarmingsstaven, 1 links en 1 rechts heeft het voordeel dat je meer evenwichtig verwarmd. Ligt ook aan de omgeving waar de bak staat lijkt me.
 
Ligt ook aan de omgeving waar de bak staat lijkt me.
In huis zal het niet verder afkoelen dan 19/19,5.
geboren koukleum in huis :ROFLMAO:
Het aquarium zal 24/25 Grade worden.
 
Ik heb even gegoogled op ervaringen met externe verwarming maar stuit op problemen met die dingen. Persoonlijk ik zou datgene gebruiken waar je ervaringen mee hebt.
 
2 staven op 150 lijkt me overdreven.
Als de stroming goed is is 1:staaf van 300w genoeg
 
Mooiste is een Schego titanium van 300w aangestuurd door een inkbird.
Kan je veel nauwkeuriger de temp instellen en aflezen.
Gebruik ik nu ook op mijn Quarantaine bak.
 
Mooiste is een Schego titanium van 300w aangestuurd door een inkbird.

en welke inkbird? Zie er verschillende

ik zou datgene gebruiken waar je ervaringen mee hebt.
Ik heb nu een Superfish verwarming. Best ok, alleen vind ik hem traag met verwarmen in de kleine bak.
 
Ik doelde meer op het algemeen, niet specifiek een merk. Ik weet niet of dat wel een goede is maar een aquariumsystems is goed, gelijkt. Ook een Jäger schijnt een goed voorbeeld te zijn.
 
Ik bedoelde hoeveelheid Wattage. @rjoemman

*Edit* anderen mogen natuurlijk ook reageren.
Ligt er erg aan hoeveel temperatuur je moet toevoegen. Is de omgeving altijd 21 en je wil naar 25 dan is het een ander verhaal dan bij mij thuis waar de omgeving in de winternachten 19 is en ik bijvoorbeeld 30 tot 35 graden wil kunnen halen.

Over het algemeen zou een 200w voor jou genoeg moeten zijn.
 
en welke inkbird? Zie er verschillende


Ik heb nu een Superfish verwarming. Best ok, alleen vind ik hem traag met verwarmen in de kleine bak.
Voor jou is een 308 mooi. Kan je mee verwarmen maar ook mee koelen door er een fan op aan te sluiten.
 
Mooiste is een Schego titanium van 300w aangestuurd door een inkbird.
Kan je veel nauwkeuriger de temp instellen en aflezen.
Gebruik ik nu ook op mijn Quarantaine bak.
+1

Ik heb op mijn 1.50 ook de Inkbird met een 300w schego.

Eergisteren water ververst 60% met iets kouder water.
ik heb standaard 25 graden. was gedaald naar 24,4 en was echt in no time terug naar 25.
 
1 watt per liter is ruim voldoende. aansturen via een externe thermostaat zoals een inkbird is een luxe, Kwa instellen en aflezen werkt het fijn, maar aangezien een graadje meer of minder niet zo'n probleem is het ook weer niet noodzakelijk om te hebben.

ik heb zelf mijn externe verwarming gemaakt obv een staafverwarming en pvc.
er zijn nog wel betere voorbeelden te vinden ook.
 
Ik doelde meer op het algemeen, niet specifiek een merk. Ik weet niet of dat wel een goede is maar een aquariumsystems is goed, gelijkt. Ook een Jäger schijnt een goed voorbeeld te zijn.
Aan dat geijkt zou ik niet te veel geloof hechten. Fabrikanten geven vaak een mogelijke afwijking aan van 0,1%. Maar dat zegt niets over de nauwkeurigheid van de echte temperatuur. Het is een mogelijke afwijking van de ingestelde temperatuur. In de betere verwarmingssystemen zit daarom vaak een kalibratie mogelijkheid waarmee je de temperatuur zou kunnen gelijkstellen met een wel geijkte, wellicht lab. thermostaat.
 
Prachtig ding die Protemp 500 en de prijs valt me eigenlijk wel erg mee (ik zie m op Amazon incl. verzend voor 45, en de 300, 3 euro goedkoper)
scheelt ook weer zo'n lelijke dildo die in je bak hangt en onder de murrie vastgroeit
Ik heb de klassieke Protemp 200 die was 38, (alleen die heb ik gekregen voor de helft maar da's een ander lang verhaal)

Lekker de 500 heb je altijd nog een paar caloriën in reserve, en gebruik je ze niet maakt het de rekening ook niet onnodig hoger
Pracht oplossing
 
scheelt ook weer zo'n lelijke dildo die in je bak hangt en onder de murrie vastgroeit
:ROFLMAO: Misschien wat lol voor de vissen :ROFLMAO:

ik irriteer me ook an zo een verwarming. In de kleine bak komt nu de Oase Verwarming in de Filtosmart. Dit gaat bij die filter, alleen dat ik voor de nieuwe bak een ander heb gekozen.
 
Ik gebruik gewoon die simpele Aqua Nova's, werken als een tiet maar kosten peanuts. Gewoon in 't verlengde van je uitstroom plaatsen en dan warmt je bak wel op.
 
Ik vind dit een prachtig ding en als ik die staaf niet voor de helft kreeg had ik de e300 gekocht
Eigenlijk is dit net zo mooi als die inline co2 atomizer.. wederom scheelt je allemaal lelijke accesoires in je bak

en ik heb jou wel een beetje door... die juwel gaat een juweeltje worden.. misschien moest je ook een voorpret topicje maken.. kunnen we de progressie volgen
lol smile.gif
 
en ik heb jou wel een beetje door... die juwel gaat een juweeltje worden.. misschien moest je ook een voorpret topicje maken.. kunnen we de progressie volgen
lol smile.gif
Dit zal nog gebeuren. Eerst eens wachten op de filter en op de bak. De stenen heb ik al ;))
 
Dit zal nog gebeuren. Eerst eens wachten op de filter en op de bak. De stenen heb ik al ;))
Dat hoarden is ook voorpret hè..
kom op laat ons meegenieten, en heb je gelijk je eigen Juwel dagboek
 
Heb je het filter nog niet....
Dan misschien toch maar voor een Oase BioMaster temp gaan.
2 Vliegen in 1 klap en een ideaal voorfilter er gratis bij ;)
 
Heb je het filter nog niet....
Dan misschien toch maar voor een Oase BioMaster temp gaan.
2 Vliegen in 1 klap en een ideaal voorfilter er gratis bij ;)
Die is te klein qua capaciteit. De fx4 is sterker en een stukje goedkoper.
anders was ik ook nu voor Oase gegaan.
 
(heel even een beetje oftopic)
Ik ben helemaal lirisch van dat eheim voorfilter
ook zo'n geweldige gadget van de laatste tijd
scheelt bergen rotzooi in je filter dus ook een mooiere flow
 
In mijn bak van 150 cm voldoet de combinatie : Titanium Aqua Medic 200 watt en de controller van AquaLight TC-320 ( samen 79 euro )
 
Die is te klein qua capaciteit. De fx4 is sterker en een stukje goedkoper.
anders was ik ook nu voor Oase gegaan.
Fluval FX4 kost toch redelijk hetzelfde als een Oase Biomaster 600? Vergelijk ik wel even appels met appels (dus zonder verwarming), maar ook de Biomaster Thermo is niet enorm veel duurder dan die zonder verwarming erin. Filtercapaciteit wint de Fluval uiteraard, maar als ik ze naast elkaar zet, vind ik de Biomaster toch makkelijker in gebruik denk ik.
 
@LalaLaraSophie de fx kon ik voor 170,- nieuw bestellen. De Biomaster was over de 200.
op de kleine bak heb ik de Filtosmart200 lopen en ben er meer dan happy mee.
De keuze is eigelijk op een doorstroom verwarming gevallen (jaja. Mijn man mag ook eens iets kiezen😉)

zou dit niet werken kan ik een dildo verwarming bij de uitstroom plaatsen die verwerkt is in de achterwand zoals de huidige aquarium bezitter dit ook heeft staan. Alleen dan ga ik toch voor die Titanium
 
Het wordt wel een klein beetje ingewikkeld gemaakt. Je hebt een 'gewone' staafverwarming zoals die aqua nova en die kun je prima gebruiken. Zit een thermostaat in dus je kunt de temperatuur instellen. Ook die in-line dingen, JBL heeft ze nu ook werken prima en hebben een ingebouwde thermostaat en zouden mijn voorkeur hebben. Zoals deze.

Die titanium verwarmingen komen zo ver ik weet zonder thermostaat en zul je dus apart moeten aansturen met bijvoorbeeld een Inkbird. Het werkt prachtig, ik gebruik het zelf ook maar zoals reeds opgemerkt is het wel een luxe en niet perse nodig. Kies je voor een titanium verwarming dan heb je dus nog een aparte thermostaat nodig.
 
@DanielHoogland dankjewel! De inline word inderdaad van JBl. Is alleen even testen of deze op de slang past. De slangmaat is vrij apart van Fluval
 

Terug
Bovenaan