Verwaarloosde Vijver volledig aanpakken!


markwb

Member
Lid geworden
3 maart 2022
Berichten
7
Leeftijd
39
Hallo allemaal,

Wij hebben een huis gekocht met vijver en gezien persoonlijke omstandigheden heb ik de afgelopen maanden geen tijd voor onderhoud gehad (maar volgens mij is er al langer weinig aan gedaan). Ik weet verder weinig tot niets wat voor planten erin zitten, maar ik wil de vijver grondig aan gaan pakken, want dat is hard nodig. Er leven zo'n 15 vissen in (goudwinde en shubunkin) en 2 kikkers. Ik was me aan het verdiepen en kwam op dit forum terecht. Ik hoor heel graag jullie adviezen omtrent de vijver.

Ik ben al wel bezig geweest om alle rotte bladeren eruit te halen (zie verschil foto 1 en 2), maar het is nog lang niet klaar. Ik vind een natuurlijke vijver wel mooi, maar deze is volledig dichtgegroeid (wel goed tegen de reiger) en daarbij wellicht ook nog eens met planten die niet bijdragen aan het biologisch evenwicht. Verder is het midden van de vijver bijna dicht van de wortels, (zie foto 3). Ik heb een aantal vragen:
1) Wat adviseren jullie, alles eruit halen en opnieuw beginnen of de vijver goed opschonen en een deel laten zitten? Kan het water er wel in blijven? Het liefst schoon ik hem goed op en vul het verder aan met de juiste waterplanten/zuurstofplanten...
2) Wat moet ik met de wortels doen, deze zoveel mogelijk verwijderen?
3) Weten jullie op basis van de foto uit wat voor planten de vijver nu veelal bestaat? Ik weet dat er lelies inzitten, maar verder durf ik het niet te zeggen.

Alle tips zijn welkom! Alvast heel erg bedankt!
 

Bijlagen

  • 20220228_135345.jpg
    20220228_135345.jpg
    469 KB · Weergaven: 257
  • 20220302_142045.jpg
    20220302_142045.jpg
    476.6 KB · Weergaven: 240
  • 20220302_142115.jpg
    20220302_142115.jpg
    284.6 KB · Weergaven: 245
Dag Mark, welkom bij het forum. De allereerste vraag die je moet stellen is:
Is de vijver van beton of met folie aangelegd? Als je dat weet, dan kun je besluiten om de hele beplanting VOORZICHTIG uit de vijver te verwijderen, bewaar de wortelstokken van de waterlelie;s en kort deze in tot op 1/3 van de grootte. Van de andere WATERplanten, die je zo kunt zien, zijn de meeste nog in het winterknoppen stadium.
Dat houdt in dat je alleen de KOPPEN (tot ongeveer 30 cm)van deze planten bewaard in een bak met vijverwater. De overige delen gooi je weg.
De wat stevigere moerasplanten ( in het ondiepe gedeelte) die bewaar je ook weer apart in een bak voor latere herplanting. Ben zuinig op je planten, ze zijn DUUR in aanschaf.
Maak nu de vijver voorzichtig helemaal leeg. Je zult een laag drab tegenkomen, deze kun je gewoon in de rest van de tuin op de bodem verspreiden, is zeer vruchtbaar.
Stinkt wel een maand of wat maar daarna niet meer.
Vul nu de vijver 1-3 x half met water en pomp het daarna weer weg, "stofzuig"zo de bodem schoon.
Vul nu de vijver tot 7/8 van zijn volume, en voeg een goede waterbereider toe ( hoeft maar1 x) Plaats nu alle planten in mandjes met hetzij kiezel ( de echte waterplanten) hetzij speciale waterlelie grond. Opmerking, het is soms beter om DWERG waterlelies in abkken te zetten en die bakken dan weer op bakstenen ( op de zijkant zetten).
ZO heb je veel minder last van woest groeiende wortels, maar4 ook je vissen schuilen er graag onder als er "onraad" dreigt.
Het ondiepe moerasgedeelte, daar leg je ook bakjes neer, zodat er tussen de bakjes, waarin de planten groeien gewoon water kan stromen en dus ook de kikkers, salamanders en kleine visjes ( jongbroed) gewoon lekker kunnen zwemmen en zonnen.
Koop een vijverpomp met een HOGE capaciteit (die namelijk na een tijdje ingroeien tot meer dan de helft terugloopt) en zorg dat er stroming is in een deel van de vijver en ook een stuk waar (veel) minder stroming is, dan kunnen de betreffende soorten dieren zelf hun plekje opzoeken!

Veel succes en houd 0ons op de hoogte met je project!! ( fotoreportage!!)
 
Een kleine aanvulling op een goed antwoord : gooi wat je uit de vijver haalt niet in de sloot oid. Veel waterplanten en - dieren in vijvers zijn invasieve exoten.
 
Wow, bedankt voor de fantastische reacties! @BigSmoke top uitleg!! Ik ga het echt in stappen doen, want voor mij is het allemaal nieuw. Slim idee om de vijverplanten in bakken te bewaren. Ik heb dat al deels gedaan, maar er gaat toch ook een deel de kliko in... wel zonde, maar het is echt teveel geworden. Ik probeer de mooiste planten in bakken te bewaren en deze straks mooi in mandjes terug te plaatsen. Ik moet nog even kijken naar een dompelpomp om de vijver leeg te pompen en een goede pomp (met hoge capaciteit) voor het reinigen van het water. Mochten jullie hier goede adviezen in hebben, hoor ik het natuurlijk graag!

Vandaag al bezig geweest met een deel van de planten (lees, wortels) uit de vijver te halen. Ik heb nog geen pomp, maar wou toch alvast starten. Niet normaal hoeveel wortels er onder het wateroppervlak zitten. Naar mijn idee zeker zo'n 30 a 40 cm. Verder is het water echt heel vies, dus ik weet waar ik het voor doe :) Ik heb nog wel een vraag. Als ik de vijver leegpomp... wat doe ik dan met de vissen? Moet ik deze vangen en tijdelijk in een bak zetten? Of moet ik er toch een laagje water in laten, zodat de vissen erin kunnen blijven? En als ze eruit moeten, is het nu de juiste tijd om dat te doen? Hoewel het geen dure vissen zijn zou ik het heel erg vinden als er wat mee zou gebeuren...

Dank jullie wel voor de goede uitleg!!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.31.32.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.31.32.jpeg
    179.3 KB · Weergaven: 158
  • WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.31.32(1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.31.32(1).jpeg
    223.8 KB · Weergaven: 154
  • WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.31.32(2).jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-11 at 17.31.32(2).jpeg
    236.8 KB · Weergaven: 153
Ik heb nog wel een vraag. Als ik de vijver leegpomp... wat doe ik dan met de vissen? Moet ik deze vangen en tijdelijk in een bak zetten? Of moet ik er toch een laagje water in laten, zodat de vissen erin kunnen blijven? En als ze eruit moeten, is het nu de juiste tijd om dat te doen? Hoewel het geen dure vissen zijn zou ik het heel erg vinden als er wat mee zou gebeuren...
Ligt een beetje aan het tempo waarin je alles gaat doen. Ik zou er een weekendje voor uittrekken en dan de vissen 1-2 dagen in speciekuips doen (of andere grote bakken).
Het is nu de juiste tijd, hoe kouder hoe beter (behalve voor jezelf ;) ).
 
Klopt wat Joost zegt, zet de bakken met vis echter wel IN DE SCHADUW!!! Hoe kouder he twater blijft, hoe trager de stofwisseling van de vissen. Een luchtpompje met steentje zal helpen om het zuurstof gehalte een beetje op peil te houden. Gebruik straks in de vijver GEEN fontein. Je kunt wel een waterval maken of kopen en daaronder dan de filterbak begraven, IN die filterbak, komt je filter ( liefst met meerdere kamers) te staan, dan kun je altijd onderhoud plegen, zonder de vijver te verstoren.
En eerlijk is eerlijk, goed investeren in het begin = veel plezier en weinig stress achteraf! Zeker nu je volledig opnieuw begint. Durf die extra euro's uit te geven, of ga op MP op zoek naar goede apparatuur!
 
Hallo allemaal,

Even een korte update. Gisteren al druk bezig geweest met het leegscheppen van de vijver, zodat ik morgen (hopelijk lukt het in één dag) de rest eruit halen, vissen tijdelijk in een speciekuip plaatsen, vijver schoonmaken en weer vullen met kraanwater. Ik heb een bus VELDA Duo GH/KH Plus, 1000 ml gekocht voor 10000 liter, dus deze wil ik er dan gelijk bij doen. Verder ook substraat gekocht voor op de bodem (16 kilo, wellicht te weinig?).

Ik heb al wel een salamander en veel baby visjes uit de vijver gehaald. Deze lagen te spartelen op het (bijna) droge, tussen de modder en vijverplanten. Die zitten nu al in de speciekuip (met zuurstofpompje). We zijn ons nog aan het oriënteren op een pomp, maar omdat we wellicht een waterval/beekje willen gaan maken, wordt het sowieso een drukfilter. Ik ga de waterstand bij het vullen in de gaten houden, zodat ik ook weet hoeveel liter de vijver kan bevatten.

Super blij met al jullie adviezen!! Anders was ik zeker een paar belangrijke stappen vergeten!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-03-17 at 10.24.52.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-17 at 10.24.52.jpeg
    204.9 KB · Weergaven: 161
Je kunt beter , voor de waterval een gewone goedkope OPVOERPOMP kopen, geheel losstaand van je filter gebeuren. Het voordeel is dat je waterval, al dan niet kan worden aangezet, en daarnaast is er bij filter schoonmaak geen gedoe met extra slangen en zo.
Is echt beter!!
 
Hi allemaal, zijn we weer :) Gisteren de hele dag bezig geweest, maar de vijver is leeg! Een flinke opgave, maar blij dat het gelukt is. Daarna goed schoongemaakt en substraat erin gedaan. Ik heb hem alweer een gedeelte gevuld en wellicht gaan we vanmiddag om nieuwe waterplanten.

Over de pomp, daar ben ik het mee eens. Sowieso weet ik nog niet wanneer ik een beekje ga maken, dus dat kan nog een tijd gaan duren. En daarvoor een losse pomp is zeker slim, want die hoeft niet altijd aan te staan. En toch vind ik het nog verwarrend. Adviseer je dan een meerkamerfilter (met uvc) met pomp en dan eventueel nog een extra goedkope opvoerpomp voor het beekje (als het zover is)? Zo te lezen moet de meerkamerfilter boven het wateroppervlakte geplaatst worden, zodat het water eenvoudig zonder druk terug kan stromen in de vijver?

Ik heb vaak geen geluk met spullen van Marktplaats, maar zie er al wel een aantal nieuw van rond de 400 euro (bijv. de RP Biofilter 20000 liter incl. UV)... Volgens mij passen die specificaties wel goed bij de vijver, maar ga nog wel eerst wat meer informatie opdoen.

Thanks so far!!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-03-19 at 11.16.03(1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-19 at 11.16.03(1).jpeg
    178 KB · Weergaven: 169
  • WhatsApp Image 2022-03-19 at 11.16.03.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-19 at 11.16.03.jpeg
    181.3 KB · Weergaven: 165
Ja een meerkamer filter met UV-C en aparte pomp is DE oplossing, enerzijds omdat je er ALTIJD goed bij kan, want boven de waterspiegel geplaatst, en zo kun je de filterelementen wisselen zonder drab in je vijver ( en geloof me, je komt er wel achter hoeveel DRAB er in een filter medium gaat!!) en je kun tde overlaat mooi verbergen door deze bv met een zelf gebogen draadkorf te "overkappen" en deze dan te beplanten met allerlei kleine varen soorten, daartoe kun je turfmatten krijgen om op het draad te bevstigen en daar dan gaten in te prikken voor de varens, die halen hun vocht uit de verdamping in de overloop en later door dat ze wat wortels in het water gaan laten hangen, je kan zo zelfs vleesetende planten ( zonnedauw) (venus vliegenval) aanplanten, als je ze maar GEEN mest geeft!
 
Top!! Dan ga ik me daar eens op orienteren en deze vervolgens bij de vijver plaatsen. Ik heb al een mooi plekje in gedachte en het verbergen klinkt ook gaaf! Dat ga ik daarna eens 'onderzoeken'. Super bedankt voor alle hulp @BigSmoke!! Zonder jouw hulp had ik dit nooit zo snel voor elkaar gekregen (en op de juiste manier)! Heel fijn!!
 
Hoe staat je project ervoor? Het weer werkt wel perfect mee! Heb je nog wel af en toe naar je vissen gekeken? Daar deze in een kleine hoeveelheid water zitten ( t.o.v. van de vijver inhoud) is het wellciht raadzaam om elke week 50% van het water te vervangen door kraanwater, gebruik wel een waterbereider ( bv Aquatan van Sera) om het water enigszins aan te passen! Nog fotootjes van de voortgang?
 
Hi allen,

Ik heb ondertussen de vijver wat verder bijgevuld (met leidingwater en regenwater) en de vissen in de vijver geplaatst... was dat niet de bedoeling? Ik dacht dat het niet goed was om de vissen te lang in een kleine bak te houden... Hoop niet dat dat fout was om te doen... Ook de GH/KH Plus in de vijver gedaan (juiste dosering op basis van het aantal liter) en een zuurstofpompje en waterplanten gekocht (6 bakken). V.w.b. de pomp ben ik nog aan het twijfelen tussen een aantal modellen. Zo ziet het er nu uit... uiteraard komen er nog meer planten in, waaronder een paar mooie lelies!

V.w.b. de waterbereider, ik dacht dat dat hetzelfde als de GH/KH was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik zie wel dat het veel bij aquariums gebruikt wordt, maar moet dus ook in de vijver... Heeft het nog nut om dat van het weekend alsnog te gaan kopen of ben ik te laat? Ik zag ook nog Bacterial staan (nitrificerende bacteriën).. schijnt ook goed te zijn? Adviseren jullie dat ook?

Zo te lezen heb ik de vissen iets te snel in de vijver geplaatst... ze zien er nog gezond uit... maar hoop dat het ook zo blijft...
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-03-19 at 22.03.05.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-19 at 22.03.05.jpeg
    159.6 KB · Weergaven: 154
Goudjes kunnen nogal wat hebben hoor! Niet teveel met chemie bezighouden nu. Hoeveel liter is jouw vijver eigenlijk? Zie dat zo gauw nergens staan!
 
Gewoon helemaal geen middeltjes in het water gooien.
Gewoon de natuur zijn gaan laten gaan.
Gewoon goed filter erop zetten.
En ga ermaar vanuit dat je van zelf draadalg gaat krijgen.
Deze er uit vissen...en geen middeltjes erin gooien ervoor.
Is normaal in het voorjaar.
Er.moet eerst weer evenwicht komen in de vijver

Mvg ronald
 
50% van het water oppervlakte wil je bedekt hebben met planten dan sterf je de algen uit.
hier altijd regen water gebruikt voor de vijver op het dak aangesloten dan hoef je veder ook niks met het water te doen water kwa toevoegingen ofzo
 
50% van het water oppervlakte wil je bedekt hebben met planten dan sterf je de algen uit.
hier altijd regen water gebruikt voor de vijver op het dak aangesloten dan hoef je veder ook niks met het water te doen water kwa toevoegingen ofzo
Dat heb ik ook, overloop vanuit de regenton ( kleine vijver, schuurdakje)
 
Hi allen, wederom bedankt voor de geruststelling en de tips! De vijver is nog niet helemaal gevuld, maar ik schat dat er zo'n 8000 liter in gaat. Hij lijkt waarschijnlijk groter, maar de vijver loopt taps toe. Ik heb ook de overloop vanuit de regenton naar de vijver geleidt (alleen het is nog niet echt gaan regenen). Goed om te weten dat ik er niet teveel middeltjes in moet gooien... ik ga hem inderdaad nog verrijken met planten en uiteraard een goed filter. Op dit moment staat de vijver kraakhelder, maar dat is logisch :). Het is in ieder geval een heel groot verschil met hoe het oorspronkelijk was. Van de zomer heerlijk genieten!

Dank allemaal!
 

Terug
Bovenaan