Vervuiling/filtrage Channa.


A

A.B

Guest
Een van de mogenlijkheden die ik overweeg voor een bruto 325 LTR bak is om er een Channa bak van te maken.

Nu heb ik weinig kaas gegeten zover van roofvissen. Ik neem aan dat het stevige vervuilers zijn T.O.V het gemiddelde huis tuin en keuken aquarium. Maar in welke orde van grote moeten we dan denken IVM met filtrage uiteraard.

En wat voor filterysteem zouden jullie aanraden ? Ik wil geen gaten in de bak gaan borenn maar een bioloog boven de bak is een optie een wervelbedfilter zelf knutselen moet ook lukken of gewoon 1 of een paar flinke potfilters ?
 
Niemand ?
 
Zijn weinig mensen met Channa's op het forum. SaskiaZ heeft er, wellicht kan zij er wat zinnigs over zeggen.
 
Wacht ik het nog even af en anders waag ik er een Pbtje aan.

Thnx iig.

Iets heel anders heb jullie bakken eens zitten bekijken. Zo ongeveer is de vorm van aquarium houden waar ik me meer op wil gaan richten.
 
Ik heb maar mini channa's, qua vervuiling niet heel spannend, vergelijkbaat met mijn andere bakken (tanganyika, malawi, west-afr roofvissen). Nou ja de malawi mbuna zijn wel de ergste vervuilers bij mij thuis.
Zorg in ieder geval voor flinke over-filtering bij roofvissen/cichliden, biologisch is beter dan potfilters maar daar kan ik je niet bij helpen.
 
Het zullen eventueel iig niet de grootse Channa worden De bak is bruto zo een 325 Ltr.

Potfilters kun je natuurlijk altijd bijzetten een bioloog moet kunnen misschien wel een interne.
 
Ik heb op mijn 350L met flinke vieze vissen een jbl E1501 en een eheimpro3 van 1250L per uur. Beide zijn voor 2/3 gevuld met sinterglas pijpjes. Verder alleen wat kool en watten. Gebruik van sponzen wil ik je echt afraden want die slibben snel dicht met grof vuil waardoor je filters nitraat producenten worden.

Je zal regelmatig onderhoud aan de filters moeten doen dus een bioloog is makkelijker. Of kies in ieder geval voor filters waarbij de 1ste filterstap bovenin zit en je makkelijk watten kan wisselen. M'n eheim filtert van onder naar boven waardoor in elke keer heel dat ding overhoop moet halen. De JBL vind ik op dat punt veel onderhoudsvriendelijker.
 
A.B zei:
Het zullen eventueel iig niet de grootse Channa worden De bak is bruto zo een 325 Ltr.

Potfilters kun je natuurlijk altijd bijzetten een bioloog moet kunnen misschien wel een interne.

Een intern bioloog is aardig wat werk nog om te maken, dan kun je eigenlijk bijna net zo goed een gat boren en een overloop maken voor de bioloog. Overigens kun je ook een overloop maken zonder gat in de bodem, hoe precies weet ik niet meer. Misschien kun je het vinden, of staat er iets in het volgende topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=580661 of http://www.aquariana.be/algemeen-artike ... men-kiezen
 
Met een interne verlies ik nog best wat diepte natuurlijk. Nu 50 CM. Het is niet het knutselen waar ik echt over wakker lig dat vindt ik nog wel grappig ook. HMF weet ik niet zo voor een dergelijke bak zijn niet zo goed in zweefvuil is mijn ervaring.

Wervelbed kan ook nog.

Ach ja het heeft allemaal iig geen haast.
 
Wij waren vandaag weer eventjes bij Verduijn en voor de zelfklussers kom je dan altijd wat leuks tegen: de manier waarop zij drie van hun showbakken (mede) filteren.
Boven (jawel!) de enorme bak met Cyphotilapia is een soort van bioloog aanwezig waarin o.a. hydrokorrels te vinden zijn en de klimplant Epipremnum aureum ('Pothos' / 'duivelsklimop') met zijn wortels hangt. Die Epipremnum gaat vervolgens de halve zaak door.

Zeker als wat meer biotoopgerichte aquaria je aanspreken en je niet te beroerd bent wat te klussen een fantastische uitdaging en evenzeer een manier waarop het vooral bruine van onder ater te combineren valt met groen buiten water.

Nog even wat Channa in het wild:



B9-tkRCA9hZjpnxArPgm4yF6vwZDbOlS.jpeg
 
Ivo /marscha worden die gouramis niet opgegeten?
 
Het antwoord op die vraag kun je zelf ook bedenken: Neen dus, anders stonden ze niet op de foto :deal:
 
Mascha&Ivo zei:
Het antwoord op die vraag kun je zelf ook bedenken: Neen dus, anders stonden ze niet op de foto :deal:
had gekund als voedsel toch?
 
Mascha&Ivo zei:
Wij waren vandaag weer eventjes bij Verduijn en voor de zelfklussers kom je dan altijd wat leuks tegen: de manier waarop zij drie van hun showbakken (mede) filteren.
Boven (jawel!) de enorme bak met Cyphotilapia is een soort van bioloog aanwezig waarin o.a. hydrokorrels te vinden zijn en de klimplant Epipremnum aureum ('Pothos' / 'duivelsklimop') met zijn wortels hangt. Die Epipremnum gaat vervolgens de halve zaak door.

Op dezelfde manier en met dezelfde plant heb ik ruim 1,5 jaar een overbevolkte 60cm appelslakken bak gefilterd. Ik deed 1x per ongeveer 2 maanden een 20% waterwissel en verder wekelijks het verdampte water aanvullen. Nooit problemen mee gehad en super helder water.
Wat vooral opviel was dat de planten veel harder groeien dan in potgrond en ook de bladeren worden zeker 2x zo groot.
 
lbakker zei:
Mascha&Ivo zei:
Wij waren vandaag weer eventjes bij Verduijn en voor de zelfklussers kom je dan altijd wat leuks tegen: de manier waarop zij drie van hun showbakken (mede) filteren.
Boven (jawel!) de enorme bak met Cyphotilapia is een soort van bioloog aanwezig waarin o.a. hydrokorrels te vinden zijn en de klimplant Epipremnum aureum ('Pothos' / 'duivelsklimop') met zijn wortels hangt. Die Epipremnum gaat vervolgens de halve zaak door.

Op dezelfde manier en met dezelfde plant heb ik ruim 1,5 jaar een overbevolkte 60cm appelslakken bak gefilterd. Ik deed 1x per ongeveer 2 maanden een 20% waterwissel en verder wekelijks het verdampte water aanvullen. Nooit problemen mee gehad en super helder water.
Wat vooral opviel was dat de planten veel harder groeien dan in potgrond en ook de bladeren worden zeker 2x zo groot.
Leuk! :D

Heb je nog foto's of een beschrijving van hoe je dat toen hebt gedaan?
Met een opvoerpomp omhoog en via een buisje aan de onderkant van de bak weer omlaag het aquarium in?
 
Mascha&Ivo zei:
Leuk! :D

Heb je nog foto's of een beschrijving van hoe je dat toen hebt gedaan?
Met een opvoerpomp omhoog en via een buisje aan de onderkant van de bak weer omlaag het aquarium in?

Het aquarium staat nog maar nu zonder het plantenfilter, ik heb gezocht naar foto's maar kan ze ff snel niet vinden.
De filterbak heb ik nog leeg in de garage staan, ik zal hem straks even opzoeken en een foto maken.

Lauwrensz
 
Hier zijn de foto's

Zoals je kunt zien is het een standaard kunststof opbergbox waar een gat in gemaakt is voor de doorvoer. Aan de binnenkant had ik er een roostertje voor gemaakt om de hydrokorrels tegen te houden.
Voor de toevoer van water gebruikte ik een kleine pomp welke in het aquarium geplaatst was, dit was een 200 l/u pomp. Ik heb op verschillende (vooral Amerikaanse) fora gelezen dat de doorstroming niet te hoog mag zijn omdat zo de planten beter in staat zouden zijn om de afvalstoffen (of juist meststoffen voor de planten) uit het water op te nemen.
Het water werd aan de ene kant de bak ingepompt en stroomde via de hydrokorrels/plantenwortels weer terug het aquarium in.

Deze filterbak was op een verhoging geplaatst naast het aquarium zodat de uitstroom buis in het aquarium uitkwam.

Ik snap helemaal dat mijn uitvoering niet fraai genoeg is om in de woonkamer te plaatsen maar dit was voor mij puur een experiment en stond in mijn werkkamer op het bureau opgesteld. Als extra experiment had ik op dit aquarium ook de verlichting aangesloten op een zonnecel welke achter het raam geplaatst was.

Lauwrensz

954229lbakker_0_82_wp_20160702_18_07_45_pro.jpg



146456lbakker_0_82_wp_20160702_18_07_57_pro.jpg



298354lbakker_0_82_wp_20160702_18_08_06_pro.jpg



821131lbakker_0_82_wp_20160702_18_08_14_pro.jpg
 
Mooi uitgewerkt. Bedankt voor het delen en uitleggen :petjeaf:
 
Dat komt dan eigenlijk neer op een soort Aquaponics ID ?
 
Aquamuis zei:
Dat komt dan eigenlijk neer op een soort Aquaponics ID ?

klopt helemaal, daar heb ik ook veel over gelezen en ideen van overgenomen.
 

Terug
Bovenaan