Verversen; technieken


Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Berichten
1,269
Locatie
Belgie, Temse
Website
web.aquaforum.nl
Hallo mede aquarianen,

Ik vroeg me af hoe jullie water verversen en meer specifiek hoe jullie het nieuwe water in het aquarium gieten.
Ik doe het via mijn artemia opstelling dat wanneer hij leeg is, er een buis richting het aquarium loopt om zo zachtjes het water in de bak te laten lopen zodat niet de gehele bak oplaait met vuil en zand.

Hoe doen jullie dat?

Groeten Apisto.
 
Ik heb een Rekord 800 met interne pomp. Ik giet het water vanuit de emmer voorzichtig in het filterhuis, werkt perfect.
 
Ik neem een ijbak van 1 liter en daar giet ik vanuit de emmer het water in of ik hou mn hand als breker onder de straal vanuit de emmer.
 
Ik pomp het vanuit een grote bak in mijn badkamer met een opvoerpompje naar mijn aquarium. Dit via een tuinslang met op het eind een spraybar, zodat het water mijn aquarium in 'regent'.
 
Ik doe het met een gieter met een sproeikop maar met mijn 90 liter kan dat ook nog wel, krijg wel heel veel belletjes in het water maar heb niet het idee dat de vissen er last van hebben, en sowieso laat ik het water meestal een tijdje staan voor ik het uitgiet.
Sommige vissen lijken die gieter wel leuk te vinden want die komen 'in de regen' zwemmen.
 
Iedereen ontwikkeld zijn eigen systeem afhankelijk van de situatie en het aantal te verversen liters, dat zal voor iedereen anders zijn, maar we kunnen wel van elkaar leren natuurlijk.
 
Ik heb een 30 liter bak dus hele systeem zijn voor mij een beetje overbodig. Ik zuig met een slangetje water af en vul dit met een maatbeker weer aan.
 
Ik heb stukken hout in mijn aquarium waar ik het op giet. (een beetje zoals een schoteltje in de bak leggen en het water daar op gieten, maar dan op het hout)
 
Vroeger met een gardena tuinslang met pistoolgreep (1000 liter bak). Nu een emertje leeggieten.
 
Ik moet mijn water van zolder halen, dus ik gebruik 10 liter gieters. Zonder broes, zo de bak in.
Wel van links naar rechts heen en weer. Anders krijg je een kuil in de bodem.
 
Jij kan een slang nemen, he. Sluit die op een kraan aan, en laat die rustig lopen.

Zo de bak in, en op het eind stukje eheim met inlaat rooster. wordt het verspreid.
 
Jij kan een slang nemen, he. Sluit die op een kraan aan, en laat die rustig lopen.

Zo de bak in, en op het eind stukje eheim met inlaat rooster. wordt het verspreid.

Wie? Ik?

Mijn osmosewater staat op zolder. Een jerrycan van 35 liter en 2 gieters van 10 liter dienen als opslag.
Dus als ik dan toch al 2x moet lopen, dan kan die andere 2x er ook nog wel bij.
 
voor scape gebruik ik een vergiet op de bodem en een 10liter gieter met broes er boven op.
 
12 liter emmer op het aquarium en met een slang aanzuigen en hevelen. Volgende emmer gooi ik in de eerste emmer voordat die leeg is, zo een continue stroom de bak in.
 
Ik zuig water af met een klein slangetje en gebruik een emmer om het water weer aan te vullen. De straal uit de emmer breek ik met mijn hand. Voila
 
ik leg een tuinslang tot in men bad en laat dan het water weglopen, meet met een thermometer aan de thermostatische kraan tot ik ong 25 graden heb, sluit de tuinslang aan en vul het aquarium opnieuw met de juiste temperatuur.
 
Mijn vision 450
Via tuinslang van 10 meter en hevel (afsluitbaar) met inox mandje zodat geen vissen kunnen meekomen. Onder in-uitlaat een kom zodat het water terug omhoog gestuwd word. Ander uiteinde een snelkoppeling welke op thermostatische kraan past.
Eerst even op thermostatische kraan aansluiten zodat de tuinslang gevuld is, afkoppelen en in bad laten lopen. Na een 200 liter koppelen op thermostaische kraan (24°) en volle bak vullen. Nog beter is voorbij de hevel een bocht zodat in en uitlaat naar boven is gericht.
Geen opwelling, weinig werk.:engel:
 
Ik heb een buitenkraan. Sluit mijn 7m tuinslang erop en laat even water in het aquarium lopen. Koppel de tuinslang buiten weer los en door de hevelwerking loopt het water uit mijn aquarium.
Vullen gaat uiteraard andersom, en giet warm water uit de kraan erbij.
 

Terug
Bovenaan