Vervellen en eitjes dragen?


Twinkie

Active member
Lid geworden
29 september 2022
Berichten
34
Leeftijd
46
Hoi iedereen
Ik loop al een paar dagen rond met enkele bedenkingen. Heb eigenlijk een paar vragen over de garnaal.
Ik ben beginner maar over vervellen van de garnaal tijdens het dragen van de eitjes. Heb ik een vraag.
Een garnaal gaat vervellen omdat zijn/haar pakje te klein is. Ik veronderstel dat dit ook kan gebeuren tijdens het dragen van de eitjes bij de vrouwelijke garnaal. (heb ik ook al het raden naar of ze dat doet)
Hoe doet deze garnaal dat dan met haar eitjes? De eitjes zitten niet in de buik maar hangen onder het lichaam.
Komen de eitjes dan los van het lichaam, gaat ze deze over plaatsen, wat doet ze ermee, of hoe doet ze dat?
Ik heb al zitten zoeken op internet. Maar kan niet onmiddellijk niets vinden. (kan aan mij liggen ook, mss geen goede trefwoorden ingegeven)
Dank u wel
GR Twinkie
 
Ik ben geen expert maar heb wel garnalen en volgens mij vervellen ze niet als ze eitjes dragen. In ieder geval zullen de eitjes er geen last van hebben.
Vooral jonge garnalen vervellen heel vaak en met het ouder worden neemt dat in frequentie af.
 
Ze kunnen wel vervellen met de eitjes. Sterker nog ze kunnen de eitjes dan verliezen, die blijven dan in de vervelling achter. Gelukkig komt dit niet heel vaak voor.
 
Ok dank u wel. Het is dan wel mogelijk dat ze dan een nieuw jasje aantrekken in die periode.
Ik had wel gelezen dat ze vervellen na dat ze de eitjes afleggen. Maar tijdens ben ik nog niet tegen gekomen.
 
Garnalen vervellen vaak bij een plotselinge verandering van de waterwaarden. Dit kan ook tijdens de dracht gebeuren. Vandaar dat men bij garnalenbakken vaak een kleinere waterwissel aanraadt.
 
De exacte reden waarom weet ik niet, maar ik zie het wel terug bij mijn garnaaltjes. Als ik een week wissels oversla en dan een grotere wissel doe vind ik de volgende paar dagen plots een hele boel oude exoskeletten.

Als ik moest raden zou ik zeggen dat het een soort voorbereiding is om zich aan te passen aan de nieuwe waarden. Ik ga er van uit dat hier wel een aantal bronnen voor te vinden zijn.

Edit: Ik heb even rondgeneusd en het schijnt dat wanneer de osmotische waarden van het oude en nieuwe water veel verschillen, de cellen van de garnalen kunnen vergroten of krimpen, wat dan voor een versnelde vervelling zorgt. Dit kan schadelijk zijn voor het dier.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan