Vervangen bodem


Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
47
Leeftijd
48
Hallo,

Ik wil mijn bodem vervangen voor een voor een bodem met voeding, dus grind eruit voedingsbodem erin en nieuw fijn grind.
Nu is mijn vraag kan dit in een draaiend aquaruim? ook ivm met de bacterien die al in de bodem zitten.
En wat doe ik met de vissen? in een grote kuip denk ik... misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.
 
Ik heb een maand geleden mijn bodem vervangen met de vissen er gewoon in. Eerst het hout en de stenen voorzichtig eruit gehaald en vervolgens met een slang het grind eruit geheveld. Vanaf 1 zijkant rustig naar de andere kant leegzuigen. Zodra de wortels van de planten vrij zijn, deze eruit halen. Toen alles eruit was, weer vanaf 1 kant schoon zand toegevoegd. Dit heb ik met een maatbeker vlak boven de bodem rustig uitgestrooid. De vissen zoeken vanzelf de andere kant van het aquarium op als je bezig bent, op de dapperste en nieuwsgierigste na.
 
Ik heb het ook wel gedaan met de vissen er nog in hoor. Maar waarom een voedingsbodem als je ook met kleibollen of voedingscapsules kan werken?
Mocht je de bodem eruit halen dan wel de eerste tijd heel zuinig voeren en de waarden goed monitoren omdat je een flink deel van je bacteriecultuur kwijt bent.
 
Ik heb het ook wel gedaan met de vissen er nog in hoor. Maar waarom een voedingsbodem als je ook met kleibollen of voedingscapsules kan werken?
Mocht je de bodem eruit halen dan wel de eerste tijd heel zuinig voeren en de waarden goed monitoren omdat je een flink deel van je bacteriecultuur kwijt bent.
Ik heb hier voor mezelf een goed gevoel bij, ik ga gewoon eigewijs doen haha dat gepruts met die korrels bollen en capsules ben ik zat. hele bodem ligt bezaait met van die gele bolletjes die weer door het grind omhoog komen.
 
Oke Ik ga niet eigenwijs doen, ik vertrouw op jullie expertise, bodem wil ik zowizo vervangen omdat ik destijd dit bij mijn 2e handse bak zat. Maar wat adviseren jullie voor de voeding voor de echinodorissen en de crypto,s die ik er in heb zitten?
de rest zijn stengel planties wat volgens mij geen voeding uit de bodem haalt.
 
Je kan kant en klare voeding kopen of kleibolletjes zelf maken.

 
Ik gebruik de 7 balletjes van JBL.
En Dennerle powertabs. Dat stop ik bij de lotus en de echinodorus.
De rest moest het doen met de waterkolom.

Nu had ik ook geen dikke bodem.

Echte waterplanten hebben geen extra bodemvoeding nodig.



Dennerle heeft dat niet meer zie ik net.
Nu hebben ze ook die capsules met korrels.
Dat gaat door heel je aquarium.
Goedkope rommel voor potplanten.
 
top ik ga alles opschijven, ik wou dat ik jullie een jaar eerder had leren kennen...........
 

Terug
Bovenaan