Versprijd ik mijn co2 goed???


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
23
Hey allemaal.

Heb nu al een tijdje een juwel rio 120l aquarium met interne Bioflow filter. Er zit ook al een tijdje een JBL PH controler op met sensor dus. Nu via mijn co2 indicator in mijn aquarium geef ik te weinig co2 die staat op blauw/groen. Nu is mijn vraag is mijn co2 systeem in mijn bak goed gepositioneerd? Mijn filter zit rechts mijn co2 diffuser zit onder de uitblaas van de filter zodat die naar de linker kant van de bak geblaast word. Nu mijn ph sensor hangt links dus hangt die niet te veel in de co2? Mijn ph is 7 en mijn kh staat op 7.50 dan slaat die vanzelf uit. Mijn planten groeien ook enkel van boven en langs de onderkant geen blaadjes. Hoe posisioneer ik het best Mijn systeem?

Alvast bedankt voor Julie hulp
 
Heb je een foto van je bak? Met de genoemde waarden zou je rond de 20 mg zitten maar dan moet de indicator zeker mooi groen zijn.
 
Geen blaadjes meer aan de onderkant van je planten? Dat is een teken dat je planten te weinig licht krijgen. We moeten dan ook beginnen bij het begin. Je moet eerst gaan bepalen wat je planten nodig zijn om te gaan groeien. Dat is in de eerste plaatst licht! Zonder licht is er geen groei mogelijk. Om te zien hoeveel lichtintensiteit er nodig is voor een duur van ongeveer acht uur minimaal kan je eens gaan kijken wat de online planten aanbieders qua vereisten vermelden bij elke plant. Wanneer je dat weet ga je jou verlichting aldus instellen. Je hebt nu een vaste waarde boven je bak. Je planten maken aanstalten om te gaan groeien. Om die groei vol te kunnen houden gaan ze vragen om bemesting waar ook CO2 onder hoort. Plantenvoeding is dus een afgeleide van je verlichting! Onder bemesting valt dus naast die CO2 ook voeding via de waterkolom maar je mag bemesting via de bodem niet vergeten. Onze planten zijn namelijk voor het merendeel moerasplanten die hun voeding, afhankelijk van de soort, ook via hun wortels opnemen. Nu terug naar je oorspronkelijk vraag: Je CO2 vraag van je planten is dus afhankelijk van je lichtinstelling. Dus zorg dat je dat het eerst op orde hebt. Daarna ga je CO2 en overige bemesting aanpassen. Het beste kijk je ook naar je dropchecker. Deze behoort geelgroen te zijn. Je post lezend geloof ik dus niet zo dat alles verkeerd gepositioneerd is. Mogelijk zijn er wel verbeteringen in je waterdistributie te maken zodat je bemesting overal komt.
 
Geen blaadjes meer aan de onderkant van je planten? Dat is een teken dat je planten te weinig licht krijgen. We moeten dan ook beginnen bij het begin. Je moet eerst gaan bepalen wat je planten nodig zijn om te gaan groeien. Dat is in de eerste plaatst licht! Zonder licht is er geen groei mogelijk. Om te zien hoeveel lichtintensiteit er nodig is voor een duur van ongeveer acht uur minimaal kan je eens gaan kijken wat de online planten aanbieders qua vereisten vermelden bij elke plant. Wanneer je dat weet ga je jou verlichting aldus instellen. Je hebt nu een vaste waarde boven je bak. Je planten maken aanstalten om te gaan groeien. Om die groei vol te kunnen houden gaan ze vragen om bemesting waar ook CO2 onder hoort. Plantenvoeding is dus een afgeleide van je verlichting! Onder bemesting valt dus naast die CO2 ook voeding via de waterkolom maar je mag bemesting via de bodem niet vergeten. Onze planten zijn namelijk voor het merendeel moerasplanten die hun voeding, afhankelijk van de soort, ook via hun wortels opnemen. Nu terug naar je oorspronkelijk vraag: Je CO2 vraag van je planten is dus afhankelijk van je lichtinstelling. Dus zorg dat je dat het eerst op orde hebt. Daarna ga je CO2 en overige bemesting aanpassen. Het beste kijk je ook naar je dropchecker. Deze behoort geelgroen te zijn. Je post lezend geloof ik dus niet zo dat alles verkeerd gepositioneerd is. Mogelijk zijn er wel verbeteringen in je waterdistributie te maken zodat je bemesting overal komt.

Is het handig alvorens naar de verlichting te kijken, eerst nog te kijken hoe de planten geplant staan? Ik kan me voorstellen dat bepaalde manieren het moeilijk maken voor licht om bij de bodem te komen, hoe goed of sterk het ook is. Dat kan ook water-, en daarmee voedselcirculatie beperken.
 
Licht kan een rol spelen zoals Ben al aangeeft maar goed ook de kleur van de dc duidt op een probleem met de co2 dus ik denk ook dat daar winst te behalen is met een betere circulatie.
 
Is het handig alvorens naar de verlichting te kijken, eerst nog te kijken hoe de planten geplant staan? Ik kan me voorstellen dat bepaalde manieren het moeilijk maken voor licht om bij de bodem te komen, hoe goed of sterk het ook is. Dat kan ook water-, en daarmee voedselcirculatie beperken.
Juist ondermeer om die redenen, de vereisten dus, raad ik aan om te bezien wat je planten nodig zijn om te kunnen groeien. Bij onder bladafval is dat licht. En daar spelen inderdaad ook de plaats en dus ook, helemaal juist, hoe dicht je bijvoorbeeld stengels op elkaar hebt geplaatst en de waterdistributie, als eerder aangegeven, een rol. Maar in mijn reactie probeerde ik vooral duidelijk te maken dat m.i het belangrijk is om een gedachten volgorde te benadrukken. Dit omdat Ts. eigenlijk bezig is met alleen de CO2 rol terwijl dit veel meer een gevolg is i.p.v. een oorzaak.
 
Licht kan een rol spelen zoals Ben al aangeeft maar goed ook de kleur van de dc duidt op een probleem met de co2 dus ik denk ook dat daar winst te behalen is met een betere circulatie.
Toch waag ik het daar voor als nog even aan te twijfelen. We weten helemaal niet welke planten er in de bak van Ts staan. Mogelijk hebben die wel genoeg aan de al aanwezige CO2 en is er helemaal geen aanvulling nodig? Je kan best gelijk hebben maar hier is nu juist het idee van belang om éérst naar het licht te kijken. Is dit wel aangepast aan de plantenkeuze?
 
Neemt niet weg dat de kleur van de dc niet goed is terwijl de kh/ph een hoger co2 gehalte laat zien. Dus ja misschien ook een probleem met de distributie en dat zal me niet verbazen als er een intern filter standaard wordt gebruikt of een niet geheel correcte meting van de kh.
We moeten maar even op wat meer info wachten over het licht en een foto denk ik want anders blijft het gissen.
 
Dit is een foto van mijn aquarium. Links de sensor rechts de diffuser en output van de filter. Ik voeg deze avond na mijn werk enkel detail foto's toe. In mijn aquarium heb ik de juwel nature light dus rood met wit en ook nog een daylight van juwel licht is er genoeg denk ik. Ik geef licht van 10u tot 19u
 

Bijlagen

  • 20220202_182351.jpg
    20220202_182351.jpg
    438.3 KB · Weergaven: 126
Probeer eens om de checker links en rechts hoog tegen de voorruit te plaatsen en dan kijken of dat na enkele uren een ander beeld laat zien.
Kun je ook zien dat de belletjes co2 door de uitstroom van de filter worden meegenomen of stijgen alle belletjes naar het oppervlak?
 
Belletjes gaan wel redelijk snel naar boven maar ga filterkapje van uitlaat beetje warmen en iets toe nijpen zodat hij iets harder stroomt. Drop checker zit nu eigenlijk ver van de co2
 

Bijlagen

  • 20220210_184609.jpg
    20220210_184609.jpg
    155.5 KB · Weergaven: 82
  • 20220210_184618.jpg
    20220210_184618.jpg
    181.3 KB · Weergaven: 81
Nu strugel ik ook al 3 maanden met het feit dat mijn 15kg co2 fles op 1 maand leeg is. Is dat mogelijk? Hoelang zou zo een fles meegaan ongeveer? Zat wel een klein lekje in maar vraag me af hoelang zo een fles meegaat van 15kg
 
Nu strugel ik ook al 3 maanden met het feit dat mijn 15kg co2 fles op 1 maand leeg is. Is dat mogelijk? Hoelang zou zo een fles meegaan ongeveer? Zat wel een klein lekje in maar vraag me af hoelang zo een fles meegaat van 15kg
15 kg CO2 in 1 maand leeg is geen klein lekje!!
Je moet proberen alles na te gaan waar een eventueel lek zit. Gebruik je bijvooorbeeld wel CO2 slang ipv luchtslang?
Met 15 kg zou je een paar jaar moeten kunnen doen.
Ik gebruik ongeveer 5kg per jaar op een aquarium van 200 liter.
 
15 kg CO2 in 1 maand leeg is geen klein lekje!!
Je moet proberen alles na te gaan waar een eventueel lek zit. Gebruik je bijvooorbeeld wel CO2 slang ipv luchtslang?
Met 15 kg zou je een paar jaar moeten kunnen doen.
Ik gebruik ongeveer 5kg per jaar op een aquarium van 200 liter.
Ja dacht ik al:/ mss een lek in de ph controller zelf, en ja ik gebruik co2 darm
 
De dc mag zeker wat lichter kleuren maar ik zou eerst controleren waar het lek ook zit.
Ik doe op 200 liter 5 maanden met 2 kilo.
 
Heb nu een pompje zitten van 600l/h in een 120l aquarium voor de flow. Weet niet of deze te hard is voor de plantjes enzo ik denk dat de filter de plantjes gaat scheef blaazen
 
Dat is bruto maar door vervuiling van je filter zul je straks maar de helft overhouden denk ik.
 
Dat is bruto maar door vervuiling van je filter zul je straks maar de helft overhouden denk ik.
Maar er zat een bioflow 500lh ik nu heb ik een 600lh gestoken de plantjes staan op de zelfde lijk als de filter outflow gaat hij ze dan nier omver blaazen?
 
Even proberen maar die 100 extra valt wel mee denk ik hoor. Dat is 5x bruto dus zeg maar 2,5x netto en dat is netjes.
 
Maar er zat een bioflow 500lh ik nu heb ik een 600lh gestoken de plantjes staan op de zelfde lijk als de filter outflow gaat hij ze dan nier omver blaazen?
Als je van je outflow een spraybar maakt, dan heb je een betere verspreiding van je water en niet zo'n harde straal
 
Als je van je outflow een spraybar maakt, dan heb je een betere verspreiding van je water en niet zo'n harde straal
Maar ik weet niet hoe ik mijn co2 diffuser dan moet hangen voor het mooi o er de aquarium te versprijden en bovendien het is een interne bioflow filter en de outflow zit vanboven dus geen flauw idee wat te doen heb wel nog een eheim filter staan mss is dat een optie
 
Laatst bewerkt:
Als jou uitstroom van rechts naar links blaast.
Dan gaat links het water naar beneden, over de bodem.
Ik zou de diffuser links hangen. Dan gaan de belletjes over de bodem, langs de planten.
Ze lossen dan ook beter op.
De dropchecker rechts hangen.
 
Als jou uitstroom van rechts naar links blaast.
Dan gaat links het water naar beneden, over de bodem.
Ik zou de diffuser links hangen. Dan gaan de belletjes over de bodem, langs de planten.
Ze lossen dan ook beter op.
De dropchecker rechts hangen.
Owke en mijn ph sensor naast de drop checker dan? En ding is mijn outflow en planten staan op zelfde lijn gaat het niet te hard zijn voor de planten?
 
Owke en mijn ph sensor naast de drop checker dan? En ding is mijn outflow en planten staan op zelfde lijn gaat het niet te hard zijn voor de planten?
Die uitstroom blaast toch gewoon recht vooruit. Dus niet naar beneden?

Je kunt hem ook naar linksvoor richten. Dan hebben de hoge planten achterin minder last.
 
Ik (lees: mijn dochter) heeft ook een rio125 en we hebben uiteindelijk de diffuser op de plek gezet die jij op je eerste foto ook hebt. We hebben geen PH checker, maar wel zo'n dropchecker en die is mooi lichtgroen van kleur. we zitten op ongeveer 2 bellen per seconde. De uitstroom van het juwel Filter staat richting de vooruit heel lichtjes naar boven voor een kleine waterrimpeling. De meeste kleine belletjes gaan wel door de bak met deze opstelling
 

Terug
Bovenaan