Versie 2.0 van het automagische Paludarium (100x60x120)


E

--EasY--

Guest
Eindelijk komt er weer een beetje beweging in mijn project voor een nieuw paludarium. Nadat de vorige 1,5 jaar goed heeft gedraaid, moest hij plaats maken voor een verbouwing in de huiskamer. Nu is het nu tijd om een nieuwe te gaan opstarten... Versie 2.0!

De planning en bouw loopt al bijna een jaar. Lange tijd, maar er is dan ook erg veel te doen, op allerlei fronten: De onderkast is op maat gemaakt, er is een water aanvoer en afvoer. Alles word automatisch gestuurd, ook de aanvoer van water direct en via een osmose apparaat enz enz.

De nieuwe versie van de electronica kan niet alleen sturen, maar nu ook terugmeten. Het klimaat in de bak werd vroeger "nagespeeld" van een jaar van meteo waarden uit een station in Costa Rica (het jaar 2003 steeds opnieuw). De nieuwe versie van de electronica haalt live data op vanuit daar (dat werkt ook al), en speelt deze na met een dagje vertraging.

De bouw van het eerste paludarium heb ik op een webiste in het nederlands staan paludarium.xhd.nl. Ik kreeg echter zo veel vragen in het engels, dat ik nu een blog site heb opgezet in het engels, waar ik steeds stukjes schrijf naarmate ik meer en meer bouw: www.paluweb.nl.

Ik ben benieuwd naar feedback, en misschien mensen die iets dergelijks aan het bouwen zijn (op gebouwd hebben) of tips hebben.
 
Heb verder geen tips oid...
Maar, dit klinkt echt veelbelovend!! Kan niet wachten om foto's te zien!
 
De meeste foto's staan op www.paluweb.nl voor nu, waar ik steeds stukjes schrijf (zonet weer een stukje over de regeninstallatie). Op het ogenblik nog allemaal techniek, nog weinig rond de bouw van achterwanden enzo. Eigenlijk heb ik wel het plan om in december vissen te hebben zwemmen... Tot die tijd nog veel te doen. Nog een stuk electronica te maken, nog een achterwand en waterval van piepschuim. Dan nog hier en daar software... En dan eindelijk plantjes en vissen. Het gaan sowieso weer Anableps worden als hoofdbewoners. Wat ik er nog meer bij ga houden aan vis weet ik nog niet. Ik denk nu aan 50x kardinaal en 15x corydoras (panda, paleatus of aeneus denk ik). Misschien nog een stuk of zes otocinclus.

Rond die tijd kom ik zeker rondvragen hier voor tips rond het visbestand!
 
Klinkt misschien een beetje naief maar ik dacht toch echt dat je nederlander was (ben) waarom in het engels
 
NAP zei:
Klinkt misschien een beetje naief maar ik dacht toch echt dat je nederlander was (ben) waarom in het engels

Hierom ;) Ik kreeg echter zo veel vragen in het engels, dat ik nu een blog site heb opgezet in het engels
 
... Heb ik de site in het Engels, krijg ik de vraag waarom niet Nederlands! Tja, het is een keuze... en moeilijk om iedereen blij te maken. Veel nederlanders kunnen engels lezen, maar slechts weinig buitenlanders nederlands. Het blijft moeilijk.

Zaken gaan snel rond de bouw. Hardware is al heel ver. Nu ga ik beginnen met de "vulling"... De achterwand onder water heb ik kant-en-klaar gekocht, en zit nu ingelijmd:

6QfEh3gH_7Q9Ph8oa9xmcir9NaFuIZKf.jpeg


Meer foto's en meer details hier: paluweb.nl - aquatic background glued in
 
Vandaag de eerste testjes gedaan voor de achterwand boven water... Btje gespeeld met piepschuim, epoxy en zand (waterval/strandjes) en oerwoud bodemgrond. Binnenkort het ding snijden, lianen erin lijmen en met epoxy gaan afwerken. Daarna komt de waterval. Met een 1500 l/uur pomp word dat een knappe stroom hoop ik :)
 
Zo. Het volgende deel is ook weer klaar: Piepschuim achterwand (landgedeelte), strand en waterval! Alles is nu in piepschuim gesneden. Volgende stap is het toevoegen van enkele lianen, epoxy erop en jungle grond / zand in de epoxy drukken. Maar dat is voor een andere dag :)

hLB4Qj6hDenuzPhPheGhW-daK2FZR9Mu.jpeg


Meer plaatjes en het hele verhaal hier: http://paluweb.nl/?p=727
 
Wauw erg mooi, ik ga het volgen.
 
Grote dag vandaag! Na het beplanten van het watergedeelte, nu ook het landgedeelte beplant:

pxApyrQhy5VgUfiXKPM045LsER-ehFAi.jpeg


Meer plaatjes hier: paluweb.nl
 
Nu verder op zoek naar bewoners! Hoofdbewoners worden (weer) 4 of 5 Anableps vierogen vissen. Verder denk ik aan 40 stuks kardinaal tetra, 10 stuks corydoras panda, 6 stuks otocinclus en misschien 4x apisto's of sleutelgaten... Spatzalmen lijkt me ook super, alleen word dat misschien toch wat druk.

Iemand verdere tips voor bewoners?
 
Ziet er mooi uit, ook mooie foto`s op je website
 
Thanks! De bak draait nu een ruime week. Ik heb er de eerste bewoners ingezet:

10x Corydoras panda (ga ik misschien nog 20 van maken)
6x Otocinclus affinis
1x Achirus achirus (nog over uit de oude bak)

Ik wil er sowieso nog 3 Achirus bij hebben. Ik heb ook nog drie stuks hommelmeerval over, maar die gaan denk ik niet in de nieuwe bak (ze zijn nu zo groot dat ze denk ik kardinalen als snack zien).

Als de huidige bewoners het water een beetje hebben "ingepiest" ga ik kijken voor 40 stuks kardinalen.

Dan nog 5 stuks Anableps en daarmee ben ik wel een beetje "vol" denk ik. Eigenlijk wil ik er nog wel cichlides bij zetten, maar heb nog niet echt een idee welke:

- Eerst dacht ik Discus, maar die vallen een beetje af als ik kijk naar temperatuur eisen, bakgrootte (effectief 100x48x50) en medebewoners (Oto's)
- Vroeger had ik sleutelgaten. Lijkt me toch weer een erg leuke keuze om er een stuk of 6 in te doen;
- Of 6 stuks mesonauta festivum?
- Of een aantal apisto's?

Ben er nog niet helemaal uit... Iemand hints en tips?
 
Ondertussen zijn de bewoners goed uitgebreid. Het vissenbestand is nu:

10x Corydoras panda;
6x Otocinclus affinis;
1x Achirus achirus (heb nog geen maatjes kunnen vinden);
50x Paracheirodon Axelrodi (kardinaal tetra);
4x Cleithracara maronii (Sleutelgat cichlide).

5x Anableps anableps is in bestelling.

Nog geen enkele dode vis gevonden, zelfs de ienie-mini kardinalen hebben het allemaal tot nu toe overleefd. Ondertussen zijn de waterwaardes ook goed op pijl gekomen. Door toevoegen van osmose water zijn dit nu de waardes:

Kh 3
Gh 8
NO3 10.0
PO4 1.0
Ph 6.5
Fe 0.5
NO2 0.0
NH4 0.0

Al met al ben ik erg tevreden! Alle electronica doet het ook goed, ik kan niet wachten om het laatste stukje van de "puzzel" toe te voegen zodat ik de kleppen en pompen via de computer kan sturen (gaat nu nog of 100% aan of via timers)
 
Man, wat een briljant project is dit! Ik was al enthousiast om weer te gaan beginnen (ben na 15 jaar opnieuw beginner), nu jeukt het helemaal. Ik kwam bij je post uit omdat ik op zoek ben naar de huidige stand van verlichting. 15 jaar geleden gingen mijn TL's s ochtends aan en 's avonds uit. Dat vind ik niet echt 2014 meer te noemen. Dus ik was op zoek naar meer automatisering, vandaar. Dit is voor mij kilometers te hoog gegrepen, maar ik ben wel benieuwd hoe je de verlichting meeneemt in je automatisering. Ik zal je post niet vervuilen, maar als je ook even een kijkje kunt nemen op: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1416761 ? Thanks!
 
jsiegmund zei:
Man, wat een briljant project is dit! Ik was al enthousiast om weer te gaan beginnen (ben na 15 jaar opnieuw beginner), nu jeukt het helemaal. Ik kwam bij je post uit omdat ik op zoek ben naar de huidige stand van verlichting. 15 jaar geleden gingen mijn TL's s ochtends aan en 's avonds uit. Dat vind ik niet echt 2014 meer te noemen. Dus ik was op zoek naar meer automatisering, vandaar. Dit is voor mij kilometers te hoog gegrepen, maar ik ben wel benieuwd hoe je de verlichting meeneemt in je automatisering. Ik zal je post niet vervuilen, maar als je ook even een kijkje kunt nemen op: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1416761 ? Thanks!

Thanks! Het is allemaal begonnen bij verlichting. Ik wou led verlichting. En de natuur nabootsen. In het begin wou ik de draaiende zon ook meenemen, maar dat kwam al snel op mechanische beweging en dat zag ik niet zitten. Toen kwam het idee van vele lampen die je ��n voor ��n opdimt en afdimt. Ik kwam uit op 5x 150W halogeen schijnwerpers om maar genoeg lumen/cm2 te krijgen uit 1/5 deel van de kap.

Toen ging ik tests doen op planten en algen bij verschillend licht. Daaruit kwam dat halogeen niet echt een goed idee was... Dus ging het idee over in led verlichting. Omdat ik vroeger in de embedded hard- en software heb gezeten, maakte ik een aantal controllers die elk 4 LEDs onafhankelijk kunnen dimmen. De lichtkap kreeg hiermee 12 van die chips; links een rij halogeen (voor ochtend licht), dan 9x4 1W powerleds, dan weer een rij van 4 halogeen (voor avond licht). Daarnaast bouwde ik nog twee "specials" met daarop RGB spots (3x1W) voor nachtlicht en dergelijke. Een laatste "special" kon computersfans op toeren regelen en wat zaken aan en uitschakelen (zoals mist en regen).

Dat alles stuurde ik aan vanuit een windows PC waarop een Borland c++ applicatie liep. Ik vond een website met meetwaarden uit het oerwoud (Costa Rica) waarvan ik een heel jaar domweg opsloeg en dat keer op keer afspeelde.

Nu versie 2 van het paludarium. LED verlichting geeft gewoon niet genoeg licht voor goede plantengroei, dus ik heb nu twee dimbare TLs toegevoegd (T5 van 39watt per stuk meen ik). Ook is de sturing van de pompen en dergelijke uitgebreidt.

Toen ik nieuwe meetwaardes wou halen van de onderzoeksstation in Costa Rica, bleek dat het opvragen van die meetwaardes een kwestie was van de goede URL samenbouwen. Na wat rommelen had ik mijn Raspberry Pi (de "hersenen" die de Windows PC vervangen) zover dat hij elke dag de meetwaardes van de vorige dag ophaalt! Nu regelt mijn paludarium dus met ��n dag vertraging naar het weer in Costa Rica.

Nu gaan er zelfs ideeen op om de water temperatuur te regelen naar de omgeving in Costa Rica, en ook b.v. om Ph te gaan meten en daarmee CO2 te sturen.

Als je meer dan een tijdklok wil hebben maar niet zover gaan als dit, kun je overwegen om iets te gaan bouwen, of gewoon te kopen. Er zijn wel simpele controllers te koop die telkens ��n dag kunnen sturen op een aantal dimbare TLs. Via een timer gooi je die 's nachts uit, en 's morgens aan waarna de controller begint aan zijn "1 dags sturing". Ik weet zo 1,2,3 geen product namen helaas.

Heb al vaker gedacht dit soort dingen te gaan bouwen op grotere schaal, maar dan word al snel een hobby geen hobby meer, en ik weet al te goed dat je daar vaak niet happy van word.
 
En er word nog steeds gebouwd :)

Nu bezig met de unit die de pompen en kleppen kan aansturen. Werkt al voor een groot gedeelte, maar ik ben nog een beetje aan het debuggen en voorlopig stuur ik regen, mist enzo aan via timers...

Binnenkort meer!
 
Mooi!!!

Aquarium of paludarium....wikken en wegen, maar kan natuurlijk ook gewoon bovenop elkaar beide toepassen. Zeer geslaagd tot dusver!
 

Terug
Bovenaan