Verschillende vragen omtrent mijn bakje (20L)


Te veel is lastig zeggen maar wel veel geschommel,makkelijk op te lossen met een verwarmingselementje iig.
Die heb ik er ook inzitten nu, staat op 22 graden. Maar heb het altijd wel een interessant idee gevonden om die niet meer te gebruiken. Ook omdat de wisselende temperaturen mogelijk meer de natuurlijke omgeving nabootsen.
 
Ah op die manier,dacht dat je ze zonder verwarming had zitten.
Wat is de natuurlijke omgeving van crs dan of bedoel je je andere garnalen?
 
Ah op die manier,dacht dat je ze zonder verwarming had zitten.
Wat is de natuurlijke omgeving van crs dan of bedoel je je andere garnalen?
Beide bedoel ik. Maar in beide gevallen is het in de natuur zo dat een temperatuur nooit constant is en dat deze savonds afneemt en in sommige periodes van het jaar.
 
Dat is zo en snap ik maar zal dat veilig zijn voor garnalen die speciaal gekruist/gekweekt zijn en helemaal niet in de natuur voorkomen vraag ik me af?
 
De bak draait al best lang in, iets meer dan 2 maanden en ik krijg (nu pas) last van bruine alg. Normaal gebeurt dit toch veel eerder als een bak indraait?

Er zitten veel rottende plantjes in de bak die denk ik hier voor zorgen. Het zijn vooral de kleine drijvers die half dood rond zweven.

Deze week komen de garnalen, gewoon alles laten zoals het is? De garnalen eten de rottende plantjes wel op toch?

Hier een foto van het zand waar de alg op zit (zit ook veel op de verwarming):

bruine_alg_1mei2017_01.jpg
 
Vandaar mijn interesse in @Sanneke80 haar non-verwarming beleid :cool:

In eerste instantie begon ik ook in al mijn bakjes met een verwarming. In het begin dacht ik dat ze rond de 23 graden moesten zitten.
Je zag dan dat de verwarming om de haverklap aan sloeg. Dit was in mijn ogen niet gezond voor die beestjes. Om continue te wisselen tussen de 23 en de 21 of 22 graden.

Toen ik wat meer ervaring kreeg en er meer over ging lezen en kijken op you tube, leerde ik dat ze wel op 23 graden gehouden kunnen worden, dat ze dan sneller groeien en kweken, maar ook kans hebben om op eerdere leeftijd dood te gaan. Als je ze op een lagere temperatuur zou houden zou dat wat beter voor ze zijn.

Dus heb ik alle verwarmingen (stapsgewijs) terug gezet naar 20 graden.

Op een gegeven moment dacht ik, waarom heb ik die dingen eigenlijk nog in mijn bakjes zittten? Mijn huisje is meestal rond de 21 graden.
Oke snachts koelt het huis wat af, maar voordat het water in die bakjes te veel afkoelt is het al weer bijna ochtend en gaat de radiator in huis weer aan (in de winter)
Ik denk dat de geleidielijke afkoeling in de bakjes in de nacht gezonder voor ze is dan een verwarming. Dan schommelt het continue 1 of 2 graden in temperatuur.

In de zomer is het standaard warmer en ging de verwarming in de bakjes al nooit aan.

Ik sprak op de vivariumbeurs een garnalen kweker die de garnalen in de winter twee maanden expres op 15 graden houdt.
Dan stoppen ze met kweken. Dat ze stoppen met kweken zie je vaker bij garnalen en hij plande dit altijd in de winter. En sinds hij dat doet hebben ze in de overige maanden bijna nooit meer een kweekstop gehad.


In elk geval, met al deze gegevens bij elkaar besloot ik de verwarmingen uit de bakjes te halen (op de drie grotere bakken na, omdat ik daar ook vissen in heb zitten).
Dit heb ik nu al meer dan een half jaar zo en ik merk geen verschil in gezondheid. Ik heb geen extra dode garnalen gehad. Sterker nog, ze kweken op het moment als gekken hihi. :D
 
Er zitten veel rottende plantjes in de bak die denk ik hier voor zorgen. Het zijn vooral de kleine drijvers die half dood rond zweven.

Deze week komen de garnalen, gewoon alles laten zoals het is? De garnalen eten de rottende plantjes wel op toch?

Hier een foto van het zand waar de alg op zit (zit ook veel op de verwarming):

Ik zou de rottende plantjes altijd zelf weghalen. Garnaaltjes eten ze ook wel, maar als er te veel blijft liggen rotten is dat niet goed voor de kwaltiteit van je water.
Met de bruinalg zou ik het even aankijken, kan wellicht ook te maken hebben met die rottende plantjes.

Misschien dat de garnaaltjes de algjes wel van het zand af wegeten. Ze zijn in elk geval gek op algjes ;D
 
@Sanneke80 bedankt voor je heldere en uitgebreide uitleg. Misschien dat ik het toch ook ga proberen. Het is bij ons nooit kouder dan 18 graden want dan slaat onze verwarming aan. En meestal is het gewoon 21 graden.
 
Bedankt voor de reactie Sanne. De meeste dode plantjes gaan er nu uit.

Zonder verwarming lijkt mij ook wel wat. Ziet er mooier uit, minder kosten en makkelijker ramen schoonmaken.
Misschien dat ik de verwarming er ook uit ga doen. Ik wil eerst nog meten hoe koud het is op mijn kamer als ik het weekend er niet ben (verwarming uit).

Maar... eigenlijk moet het wel gewoon kunnen als ik dit ook zo lees (over Neocaridina davidi van o.a. hier)
Temperatuur:
Deze garnalen doen het het best bij temperaturen tussen 18 en 25°C, maar ze kunnen makkelijk ook veel lagere temperaturen (tot vlak boven het vriespunt) en hogere temperaturen (tot ongeveer 32°C) aan.

Watertemperatuur:
Bij water verversen wordt in de regel 20-30% water vervangen. Hiervoor kan gewoon “koud” water gebruikt worden (leidingwater is normaal 10-15°C).

Het is belangrijk dat het water waarin garnalen en kreeften zitten langzaam opwarmt, anders krijgen de dieren problemen. Afkoelen mag bij de meeste soorten veel sneller (denk aan heftige regenbuien die in de zomer het water in rivieren sterk kunnen laten dalen).

Leeftijd:
De dieren worden gemiddeld ongeveer 1 jaar, afhankelijk van de temperatuur. Bij hogere temperatuur worden ze minder oud, bij lagere temperatuur kunnen ze veel ouder worden. Er zijn berichten over 2 jaar.

Vrouwtjes die vrijwel continu zwanger zijn, worden over het algemeen ook minder oud.
 
Naast de rottende plantjes is bruinalg na 2 maanden niet zo vreemd hoor en dat zie je wel vaker. Maar het kan ook komen door de planten die rotten maar het kan er ook los van staan. Bruinalg is vaak wel een teken dat de bacteriecultuur niet voldoende is of het niet aankan. Er ook op letten dat je geen blauwalg gaat krijgen.
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de grote hoeveelheid drijvers die dood gaan?

In het begin groeide ze allemaal als gekken, nu zijn er minder die doorgroeien maar wel met grotere bladeren, helaas laten ze de kleinere blaadjes vallen/dood gaan.

Iets met voeding? Ik voeg wekelijks paar druppels (oude) Easy-Life ProFito plantenvoeding toe, is dat niet voldoende? Is dat trouwens veilig voor garnalen?
 
Hier groeien de drijvers zelfs zonder plantenvoeding nog goed in de regel. Welke soort heb je en heb je een foto daarvan? Profito wordt veel meer gebruikt bij garnalen en zolang het geen hele gevoelige soorten zijn gaat dat vaak wel goed hoor.
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de grote hoeveelheid drijvers die dood gaan?

In het begin groeide ze allemaal als gekken, nu zijn er minder die doorgroeien maar wel met grotere bladeren, helaas laten ze de kleinere blaadjes vallen/dood gaan.

Iets met voeding? Ik voeg wekelijks paar druppels (oude) Easy-Life ProFito plantenvoeding toe, is dat niet voldoende? Is dat trouwens veilig voor garnalen?

Ik zou geen profito gebruiken bij de garnalen, of je moet het heel voorzichtig kunnen doseren.
Dat de drijfplantjes het niet kan kan ook met je lamp te maken hebben. Ik heb hier drijfplantjes die het in het ene bakje wel goed doen en in het andere bakje het helemaal niet doen.
Bruinalg heb ik ook in het ene bakje wel gehad en in een ander bakje nooit en in een derde bakje heb ik het nu al een jaartje of zo. Maar kan geen kwaad verder.
 
Hier groeien de drijvers zelfs zonder plantenvoeding nog goed in de regel. Welke soort heb je en heb je een foto daarvan? Profito wordt veel meer gebruikt bij garnalen en zolang het geen hele gevoelige soorten zijn gaat dat vaak wel goed hoor.

Foto's van de plantjes hieronder. Het vreemde is dat er wel grote nieuwe groene bladeren komen, maar ook veel afgestoten wordt.

Afgelopen week heeft de bak alleen maar licht van de lamp gehad (~9,5 uur), ik was niet thuis en de rolgordijnen naar beneden.

Zou ik moeten kijken of het spectrum van de lamp wel goed is?

Ik heb de verwarming er nu ook uitgehaald, de Sanne-methode.

drijfplantjes_1mei2017_01.jpg


drijfplantjes_1mei2017_02.jpg
 
Ik heb dit ook met dit plantje dat de kleine blaadjes wat bruin worden.

Wat betreft geen verwarming:

Let er wel even op in wat voor omgeving de bak staat.
Bij mij is het overdag bijna altijd minimaal 21 en in de nacht niet koeler dan 16 graden.
 
Dat plantje groeit hier als kool in een Expert 30 maar als ze wat minder licht krijgen dan zie ik dit ook. Dat wil weleens gebeuren als ik niet op tijd het uitdun.
 
Bij mij deed die het ook niet. Dat scheen te komen door de kap die ik erboven op heb waardoor de plantjes van boven nat werden.
 
Bij mij deed die het ook niet. Dat scheen te komen door de kap die ik erboven op heb waardoor de plantjes van boven nat werden.

Nou, bij mij doet hij het in de Rio juist super goed! Ik blijf uitdunnen :D
Maar.... In de Rio bij mijn fysiotherapeut doen ze het minder goed :juggle:

Het blijft een leuk spelletjes om uit te zoeken waarom iets het in de ene situatie het wel doet en in de andere situatie niet.
 
Soms is het moeilijk te verklaren waarom dit plantje het niet goed doet. Als ze nat worden dan verbranden ze wel redelijk snel inderdaad.
 
Misschien hebben ze net als garnalen gewoon soms een kweekstop en schrompelen de plantjes dan waar je bij staat. Ik heb ook wisselende resultaten in verschillende bakken. Waar het soms in de ene bak ff helemaal niet wil sta ik een half jaar later in diezelfde bak wekelijks de planten eruit te scheppen.
 
Oh yeah, garnaaltjes zitten er in. De citroengarnalen zijn van Sanne. Nogmaals bedankt!

Zitten paar met een hele mooie streep tussen. Ook één mannetje die iets meer oranje heeft.

Wel een klein nadeel ontdekt met wit zand, hun uitwerpselen zijn echt overal zichtbaar en het is nog al wat.

De torenslakjes zijn ook van Sanne. Die zijn voor het zandonderhoud. :)

citroengarnalen_2_mei_2017_01.jpg


citroengarnalen_2_mei_2017_02.jpg
 
Mooie garnalen en die hebben een lange reis via de post dus goed overleefd. Ja met een witte bodem zie je alles snel liggen natuurlijk.
 
Mooi hoor!
Een donkere bodem was misschien sowieso een betere combi geweest met citroengarnalen :rolleyes:
 
Mooi hoor!
Een donkere bodem was misschien sowieso een betere combi geweest met citroengarnalen :rolleyes:

Je haalt me de woorden uit de mond. Misschien iets om dat tzt nog eens te doen als hij ooit aan vervanging toe is.
 
Oh yeah, garnaaltjes zitten er in. De citroengarnalen zijn van Sanne. Nogmaals bedankt!

Zitten paar met een hele mooie streep tussen. Ook één mannetje die iets meer oranje heeft.

Wel een klein nadeel ontdekt met wit zand, hun uitwerpselen zijn echt overal zichtbaar en het is nog al wat.

De torenslakjes zijn ook van Sanne. Die zijn voor het zandonderhoud. :)


Wel heel grappig om mijn eigen garnaaltjes zo terug te zien :D

Ze zien er nu nog wat bleekjes uit, misschien moeten ze nog even wennen, maar het kan ook door het witte zand komen.


Vond het best spannend want het was voor mij de eerste keer dat ik garnaaltjs verkocht aan iemand en dan ook nog via de post :juggle:
Wel al honderden garnaaltjes naar de LFS gebracht in ruil voor een stukje hout of potje voer iedere keer.

Ben blij dat de reis goed is gegaan, ze zijn nog geen 20 uur onderweg geweest met PostNL.


Een witte bodem heb ik ook een keer gehad, prachtig om te zien, maar verschrikkelijk dat je idd ieder poepje er op ziet liggen.
Dat was wel voor het eerst dat ik me besefte dat garnalen echt wel kleine schijtfabriekjes zijn! :sorry:

Heel veel plezier van de garnaaltjes!
 
Bedankt voor de leuke reacties. De garnalen hebben tot nu toe allemaal de verhuizing overleefd. :)

Ja, een donkere bodem was beter en daar had ik ook aan gedacht, maar ik kon alleen zwarte nep-steentjes vinden bij de Hornbach. Dan is zand mooier en frisser (dacht ik).

Ik ga kijken of ik met redelijke waterstroming de meeste poep naar één plek kan blazen en dan wekelijks weg zuigen met de waterwisseling.

Ze zijn heel leuk om te bekijken. Altijd druk - de stukjes hout zijn bijvoorbeeld al helemaal mooi gemaakt en de bladeren bijna weg.

Sorry voor de standaard vraag, maar hoe vaak moet ik ze eigenlijk eten geven? En wat voor eten?* Er zitten ongeveer 20 garnalen in de bak (met 20 slakken).

*Ik bedoel de verhouding van bladeren, (garnalen)korrels, visvoer?, groente, hout, diepvriesvoer, fruit (appel?)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry voor de standaard vraag, maar hoe vaak moet ik ze eigenlijk eten geven? En wat voor eten?* Er zitten ongeveer 20 garnalen in de bak (met 20 slakken).

*Ik bedoel de verhouding van bladeren, (garnalen)korrels, visvoer?, groente, hout, diepvriesvoer, fruit (appel?)?


Sorry zeggen is hier verboden :D :D :D

Het is alleen maar goed dat je de dingen vraagt, ook al zijn het standaard vragen.


  • Bladeren: ik zorg altijd dat er 1 blad in ligt waar ze van kunnen eten. Zodra die op is gooi ik er een nieuwe in
  • Visvoer: hoef je niet te voeren als je een complete garnalen voer voert
  • Garnalenvoer: je hebt heel veel verschillende merken en soorten. Zorg in elk geval dat je 1 soort hebt dat een complete voeding is. Daarnaast kun je af en toe wat spinzie of pompoen stick geven bijvoorbeeld, maar dat is dus als extra'tje
  • Hout: tja, emm, als je zorgt dat er een stukje kienhout of spiderwood of zo in ligt, dat gaat jaren mee ;)
  • Verse groente en fruit zijn ze hier niet zo gewend maar kun je gerust geven. Zorg er alleen voor dat dit niet te lang in de bak ligt, anders gaat het rotten
 
Zelf heb ik een aantal potjes voer die ik samenvoeg en fijnstamp. Zo krijgen de kleintjes voldoende en hebben ze gevarieerd (hoop ik).
 
Sorry zeggen is hier verboden :D :D :D

Het is alleen maar goed dat je de dingen vraagt, ook al zijn het standaard vragen.


  • Bladeren: ik zorg altijd dat er 1 blad in ligt waar ze van kunnen eten. Zodra die op is gooi ik er een nieuwe in
  • Visvoer: hoef je niet te voeren als je een complete garnalen voer voert
  • Garnalenvoer: je hebt heel veel verschillende merken en soorten. Zorg in elk geval dat je 1 soort hebt dat een complete voeding is. Daarnaast kun je af en toe wat spinzie of pompoen stick geven bijvoorbeeld, maar dat is dus als extra'tje
  • Hout: tja, emm, als je zorgt dat er een stukje kienhout of spiderwood of zo in ligt, dat gaat jaren mee ;)
  • Verse groente en fruit zijn ze hier niet zo gewend maar kun je gerust geven. Zorg er alleen voor dat dit niet te lang in de bak ligt, anders gaat het rotten

Bedankt voor de reactie.

Met van dat standaard garnalenhoofdvoer*, hoeveel korrels per dag raad jij aan voor 20 garnalen (met 20 slakken)?

Moet ik de slakken ook voeren? Of redden die zich wel?

Worden algentabletten ook aangeraden? Hoeveel daarvan dan per dag/week?

Ik heb echt geen idee wat een 'gezonde' hoeveelheid is voor garnalen. Ze lijken wel 24/7 te zoeken naar voedsel...

Ik las ook dat sommige garnalenhouders een dag geen voedsel geven zodat de garnalen de bak netjes houden.


*Ik wou ooit eerder ook al garnalen, blijkbaar toen voedsel gekocht, ik heb nog een potje waarop 08-2014 staat. Dat is iets te oud? :) Wat merk garnalenhoofdvoer raden jullie aan?

Op het potje staat trouwens dit (in deze volgorde):
vismeel,
tarwemeel,
tarwekiemen,
biergist,
spriulina-algen,
zeealgen,
Ca-caseinaat,
gammarus, <- dat is een vlokkreeft...
brandnetel,
wilgenschors,
kegelvruchten van de els,
visolie,
kruiden, <- wat dat moge zijn?
rupsklaver, <- waarom deze plant? 'recyclen' van bodemverbeteraar?
meel van de groenlipmossel,
peterselie,
paprika,
spinazie,
wortelen,
knoflook.

De wilgenschors is wel interessant. Kan dat gewoon direct van de boom in de bak of moet het eerst drogen?

Wortelen zijn ook wel interessant, misschien geven die wel meer kleur aan de garnaal. Moeten die eerst bewerkt worden? Uit een potje lijkt mij niet handig vanwege toevoegingen. Of?

Zoveel vragen, haha. :)

Waar zou ik nog meer informatie over voedsel kunnen vinden? Is er ook een sticky topic oid met informatie?
 
Het hangt ook van het formaat van de korrels af. Ik voer hier dus 3x per week en je moet het denk ik een beetje op gevoel inschatten. Garnalen redden zich snel dus overvoeren is niet nodig. Ik geef weleens een doperwt op stukje wortel uit een potje en spoel deze eerst even af.

De slakken eten wel met de pot mee hoor.
 
Garnaaltjes zijn net koeien, ze grazen de hele dag :D

Sterker nog, als ze langere tijd stokstijf stil zitten is het geen goed teken.

Ze zijn altijd op zoek naar hele kleine voedseldeeltjes op de planten het hout of in het mos bijvoorbeeld.

Dat maakt ze juist zo leuk vind ik.
 
Citroenkoeien met kleine grijpers, haha. :)

Vandaag had ik een halve 'gekleurde algentablet' er in gedaan die zo wat compleet in stukjes viel.

Hierdoor zat de hele bak vol 'rotzooi' en ik schrok even kort, want bijna alle garnalen zaten ook ineens stil. Maar na beter kijken zag ik dat ze op stukjes voedsel zaten te 'kauwen'. :)

Het lijkt bijna of het beter is om het voedsel gewoon te verkruimelen, dan kunnen de garnalen lekker de hele dag door de bak zoeken (of op het filter gaan zitten).

Nadeel is dat je dit te veel kan doen en dan krijg je problemen vermoed ik.
 

Terug
Bovenaan