Verschillende soorten dwergcichliden in één aquarium.


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Op sites als hobbykwekers.nl staat er dat je sommige cichliden kan samen houden met anderen in een 1m20 bak zolang er maar voldoende schuilplaatsen zijn en beplanting zoals de sleutelgatcichlide en de cacatoides. Hebben er hier aquarianen ervaring mee ? Waar rekening mee houden ? Welke soorten wel en welke best niet ?
 
Wat al veel scheelt is soorten combineren met andere broedgedragingen: holenbroeders, (horizontaal)substraatbroeders, (verticaal)substraatbroeders, (muilbroeders)
 
Wel daar dacht ik ook aan om dwergcl. met verschillend broedgedrag bij elkaar te plaatsen. Nu het is nog iets voor op lange termijn. Voorlopig hou ik het bij de cacatoides en de cory's. Nu moet ik wel zeggen dat sinds het mannetje alleen is hij wreedzaam zit te eten samen met hen. Het was voornamelijk het vrouwtje die regelmatig giftig deed.

Ik weet nu niet of er gradaties zijn in aggressiviteit naargelang de soort. Alle dwergl. hebben wsl een kort lontje tijdens het broeden. Is er een soort die absoluut te vermijden is met cory's of hangt alles weer af van het individu ?
 
Ik heb Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide) en Mikroeophagus ramirezi (antennebaars) probleemloos samen in dezelfde bak (1 m 50) gehouden.
Zelfs ook nog samen met Laetacara dorsigera (Bobo-cichlide), maar waarschijnlijk is dat geen koppel maar een dominante met een mindere man.

C. maronii en L. dorsigera zijn denk ik wel de minst agressieve dwergcichliden die ik ken, dus een combinatie met één van beiden is in 1 m 20 wel te overwegen.
In combinatie met A. cacatuoides zou ik de dorsigera aanraden, die zwemt wat hoger in de bak.
 
Ik heb Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide) en Mikroeophagus ramirezi (antennebaars) probleemloos samen in dezelfde bak (1 m 50) gehouden.
Zelfs ook nog samen met Laetacara dorsigera (Bobo-cichlide), maar waarschijnlijk is dat geen koppel maar een dominante met een mindere man.

C. maronii en L. dorsigera zijn denk ik wel de minst agressieve dwergcichliden die ik ken, dus een combinatie met één van beiden is in 1 m 20 wel te overwegen.
In combinatie met A. cacatuoides zou ik de dorsigera aanraden, die zwemt wat hoger in de bak.

Als de maronii en de dorsigera de minst agressieve dwergcl. zijn kan je deze beide soorten combineren in een 1m20 bak aangezien de 2 soorten in verschillende lagen zwemmen ? Zoja matchen ze ook ongeveer qua waterwaarden ?
 
Voor zover ik weet is zelfs de combinatie Apisto/Mikrogeophagus met maronii veilig in 120cm. Maronii en dorsigera zou dus ook geen probleem moeten zijn.
 
Op hobbykwekers staat dat ze in de winter het best op 18 à 19° zitten (L. Dorsigera). Dat is ook de enige site waar ik die info op terugvind. Klopt dat in de praktijk ?
 
Als je naar het vindgebied van L. dorsigera kijkt (paraguay) dan is 18-19 graden nog vrij conservatief. Waarschijnlijk is overwinteren op 12 graden ook mogelijk, misschien zelfs wel wenselijk. Echt een vis voor een onverwarmde bak.
 
Bijna een vis voor in je vijver, maar daaar zal het 's winters dan weer iets te koud zijn.
 
De combi Corydoras + dwergcichlides is ook niet altijd een optimale btw.
 
De combi Corydoras + dwergcichlides is ook niet altijd een optimale btw.

valt best mee hoor , naar mijn mening is het wat overdreven ;) .
Alleen als er een nestje is kan het krap zijn voor de cory's , maar dat kan je dan ook zeggen over andere vissen die in de bak zitten.
 
Je zegt het zelf al, als ze een nestje hebben kan... Dus het is niet altijd optimaal. Dat is dus precies wat ik ook zeg :)

Gaat mij trouwens eerder om de dwergjes dan om de Corydoras... want die zijn vrij sterk en onverstoorbaar. Als ik bijv in een 1 meter zou willen kweken dan zou ik Corydoras persoonlijk niet meer er bij nemen.
 
Ja dat is wel waar. Maar zolang je je temperatuur niet te hoog zet gaan de ramirezi waarschijnlijk niet leggen.

Ik vraag me nu af welke bodembewoner je dan wel bij ramirezi kan zetten?
 

Terug
Bovenaan