verschillende of dezelfde rasbora ?


P

Pol_de_gezzmol

Guest
Ik heb een tijdje geleden microrasboras aangeschaft. Mooie visjes, best wel klein, maar scholen goed en zijn makkelijk te houden. Nu heeft een kennis van mij ook microrasbora's aangeschaft. We zijn al enige tijd bezig met een discussie om te bepalen welke soort het nu precies is. Ik kocht namelijk rasbora merah, hij kocht rasbora brigittae.

Sommige winkels geven foute benamingen aan de visjes. Maar als ik info zoek over beide soorten zie ik vaak dezelfde foto's verschijnen.
Kan iemand duidelijkheid scheppen ? Want ik zie feitelijk weinig duidelijke verschillen tussen beide soorten. :stars:

Volgens SF rasbora merah
w3KyJ4x-ZLfTF7QAUEkTRyCNvWQPygDT.jpeg


Volgens SF rasbora brigittae
w3KyJ4x-ZLfTF7QAUEkTRyCNvWQPygDT.jpeg
 
Boraras merah (Kottelat, 1991)

Rasbora merah Kottelat, 1991b: 183, fig. 4 (type locality:
Indonesia: Borneo: Kalimantan Tengah: Sungei Jelai Bila
basin: Nataik Sedawak, about 30 km south of Sukamara
[2�41'S 111�31'E]; holotype: ZSM 27975)

Taxonomic notes. There has been speculation (in the aquarium
literature) on the identity of this species, fueled by interpretation
of published data and observations and assumptions
on fish bought in the aquarium-fish trade, whose real
origin can never be certain. Females have a spotted pattern
and were compared in the original description with B. brigittae,
which has a striped pattern in both sexes. Striped
individuals had been collected with B. merah and had been
originally identified as B. brigittae; it now seems they are
males of B. merah (material no longer available for examination).
I have since examined more samples from known
localities in central Borneo in which the two color patterns
are present (although the stripe is never as well developed
as in B. brigittae). This colour dichromatism is observed in
offspring of individuals obtained from the aquarium-fish
trade, reportedly from Kalimantan Tengah (but without precise
origin), and this was seen as evidence that B. merah is
a synonym of B. brigittae (see, e.g. K�rner, 2010).
This author, however, incidentally also reported (p. 26)
that in an 'east' population the colour pattern of both sexes
develops from the spotted to the striped pattern, long before
reaching sexual maturity, while in the 'central' population
the spotted pattern evolves into the striped pattern only in
males, and only at sexual maturity. It is now my turn to speculate:
it seems that by 'east' population is meant individuals
from the area of Banjarmasin (that is, close to the vague
type locality of B. brigittae) and by 'central' population is
meant individuals exported from Palangkaraya. This seems
to correspond to B. brigittae and B. merah, respectively, and
the different ontogenies support the recognition of two species.
The specimens of B. brigittae figured by Kottelat et al.
(1993: pl. 17) is a pair that had spawned in captivity
(K. Wilkerling, pers. comm., 1990) and that had been collected
by the original collector of the type series at the type
locality. Besides, the two species differ in the shape of the
caudal peduncle (more slender in B. merah) and details of
the distribution of the pigments and the pale area around the
lateral blotches and stripe.
Further speculation based solely on information and/or
material from the aquarium-fish trade is better avoided. Still,
one should note that the type locality of B. merah is quite
distant from Palangkaraya and the areas where the exported
populations are collected (pers. obs.).

Kottelat, M.; 2013 (22 Nov.);; The fishes of the inland waters of southeast Asia: a catalogue and core bibiography of the fishes known to occur in freshwaters, mangroves and estuaries. Raffles Bulletin of Zoology Supplement No. 27: 1-663.
 
Van de site van Hobbykwekers:

DE VISSEN
De Boraras naevus is pas in 2001 ontdekt en in 2011 door Conway en Cottelat beschreven. Samen met de Boraras brigittae (Vogt), Boraras maculatus (Duncker), Boraras merah (Kottelat), Boraras micros (Kottelat & Vidthayanon) en Boraras urophthalmoides (Kottelat) vormen ze de hele familie Boraras.
 
jessicapilon zei:
Van de site van Hobbykwekers:

DE VISSEN
De Boraras naevus is pas in 2001 ontdekt en in 2011 door Conway en Cottelat beschreven. Samen met de Boraras brigittae (Vogt), Boraras maculatus (Duncker), Boraras merah (Kottelat), Boraras micros (Kottelat & Vidthayanon) en Boraras urophthalmoides (Kottelat) vormen ze de hele familie Boraras.
Correctie: een genus binnen de familie Cyprinidae en subfamilie Danioninae.
 
ook van SF:

B. brigittae is zeer vergelijkbaar, maar bezit een groter deel van oranje / rood pigment, en de donkere aftekening gewoonlijk ��n ononderbroken streep dat ze meestal een reeks van vlekken of plekken in vorm B. Merah. Volledig gestreepte mannelijke individuen bestaan, echter, en dit heeft geleid tot speculatie dat B. brigittae en B. merah zijn dezelfde soort (K�rner, 2010).
 
Als je de foto s goed bekijkt als ze "naast elkaar" liggen dan zie je het verschil. Maar voor een leek is het wel lastig moet ik zeggen.
 
Nou als je het verschil tussen een zwarte streep of stip niet kunt zien heb je gewoon een bril nodig hoor.
Zie mezelf ook als gemiddelde aquariaan... ;)
 
Boraras urophthalmoides lijkt trouwens meer op B. brigittae dan dat B. merah op B. brigittae lijkt.
B. merah lijkt nog meer op B. maculatus dan dat die op B. brigittae lijkt.
 
Mascha&Ivo zei:
Boraras urophthalmoides lijkt trouwens meer op B. brigittae dan dat B. merah op B. brigittae lijkt.
B. merah lijkt nog meer op B. maculatus dan dat die op B. brigittae lijkt.

Zonder mn leesbril lijken ze allemaal op elkaar moet ik zeggen :D ;).
 
Ik draag geen bril of leesbril, maar zal er mss toch best eens een gaan aanschaffen, :p
Dat ze allemaal op elkaar lijken, lijkt mij een fijne conclusie.

Ivo, bedankt voor de opzoekingen, zitten wel enkele handige richtlijnen in. En sorry, ik dacht trouwens dat Rasbora en Boraras synoniemen waren. Ben niet zo thuis in families en genussen enzo, :p

Seabait, op die twee foto's van jouw zie ik ook duidelijk verschil. Bij die ene zie je trouwens goed dat op de staartpunten ook kleurtjes zitten, bij de andere zie je dat niet. In de winkel staan ze vaak te koop onder een verkeerde naam kan dan ook gewoon een conclusie zijn.

Ivo, in je volgende reactie maak je het dan terug wat moeilijker, want idd Boraras urophthalmoides lijkt trouwens meer op B. brigittae dan dat B. merah op B. brigittae lijkt. B. merah lijkt nog meer op B. maculatus dan dat die op B. brigittae lijkt.
Kunnen we besluiten dat ze allemaal goed op elkaar lijken en dat enig opzoekwerk bij aanschaf handig kan zijn ?

Dan heb ik nog een vraagje, onderstaande is een foto van de visjes die ik heb. Behoorlijk groot aandeel oranje, maar vooral streepjes, geen puntjes. Kan ik nu besluiten dat ik brigitae heb ?
merah.jpg

brigittae.jpg
 
Ik heb er 15 (in een 50l bakje) het patroon op elk visje is verschillend. Idd die derde heeft precies meer een (ovaal) puntje gevolgd door een streepje. Terwijl de eerste twee precies meer duidelijk een streepje hebben. Er zitten er tussen waarbij het streepje volledig onderbroken is en meer op twee puntjes lijkt.
Ook de iriserende puntjes op de top van hun staartvin zijn niet bij ieder visje aanwezig.
 
Pol_de_gezzmol zei:
Ik draag geen bril of leesbril, maar zal er mss toch best eens een gaan aanschaffen, :p
Dat ze allemaal op elkaar lijken, lijkt mij een fijne conclusie.

Ivo, bedankt voor de opzoekingen, zitten wel enkele handige richtlijnen in. En sorry, ik dacht trouwens dat Rasbora en Boraras synoniemen waren. Ben niet zo thuis in families en genussen enzo, :p

Seabait, op die twee foto's van jouw zie ik ook duidelijk verschil. Bij die ene zie je trouwens goed dat op de staartpunten ook kleurtjes zitten, bij de andere zie je dat niet. In de winkel staan ze vaak te koop onder een verkeerde naam kan dan ook gewoon een conclusie zijn.

Ivo, in je volgende reactie maak je het dan terug wat moeilijker, want idd Boraras urophthalmoides lijkt trouwens meer op B. brigittae dan dat B. merah op B. brigittae lijkt. B. merah lijkt nog meer op B. maculatus dan dat die op B. brigittae lijkt.
Kunnen we besluiten dat ze allemaal goed op elkaar lijken en dat enig opzoekwerk bij aanschaf handig kan zijn ?

Dan heb ik nog een vraagje, onderstaande is een foto van de visjes die ik heb. Behoorlijk groot aandeel oranje, maar vooral streepjes, geen puntjes. Kan ik nu besluiten dat ik brigitae heb ?
merah.jpg

brigittae.jpg

Volgens mij is die leesbril geen overbodige luxe soms hoor ;)
Ik kan niet zonder in ieder geval :D. Ik zou ook zeggen dat jij de Brigittea hebt.
 
Om het nog lastiger te maken: in de winkel worden ze ook nog wel eens door elkaar verkocht, dus een groepje B. brigittae, waar dan 1 of meer visjes van een andere soort, b.v. de merah, tussen zitten.
 
Pol_de_gezzmol zei:
Ik heb er 15 (in een 50l bakje) het patroon op elk visje is verschillend.

Volgens mij is van elke vissoort geen enkele vis identiek als je goed kijkt.
Net voor de grap hier eens naar de brigittae gekeken en zie idd ook wel wat verschil,denk zelf een vrouwtje te hebben die op dit moment eitjes heeft trouwens.
 
Dat klopt John. Iedere vis heeft zn eigen specifieke tekening zeg maar.
Heb nog nooit eitjes bij ze gespot hier.
 
Ik heb ze nog niet zo lang en kan er nog geen enkele aanduiden waarvan ik zeg, dat is duidelijk een vrouwtje vol eitjes. Bij hun grotere neven, de danio's kan je dat wel duidelijk zien. Bv chinese danio, galaxy, ...
Heb je er al nakomelingen van gekweekt John ?
 
Nee nog nooit een poging met ze gedaan Pol.
Weleens met andere soorten maar kost best wat geduld en werk dat het kweken voor mij geen juiste bezigheid is ;)
 
Seabait zei:
Nee nog nooit een poging met ze gedaan Pol.
Weleens met andere soorten maar kost best wat geduld en werk dat het kweken voor mij geen juiste bezigheid is ;)

Nee, dat is ook niks voor mij op die manier. Jong spul vind ik erg leuk maar dan moet het meer vanzelf gaan zeg maar.
Ben ook niet zo erg geduldig dus :sorry:. Ik vraag me af hoe groot die jongen van dat soort visjes zijn. Zelfs met mn leesbril zie ik die niet ben ik bang voor :(.
 
Ik wil er wel mee gaan kweken. Vandaar ook dat ik deze topic opstarte om nu eens te weten welke soort het precies was. Maar ik zal nog even geduld moeten hebben, tot de kweekgroep volwassen is. Daarna voldoende conditioneren en wachten tot de vrouwtjes kuit hebben.
De jongen zullen wss idd superklein zijn. Maar van bv galaxy's zie je ze ook amper de eerste week. Pas wat later begin ik speldekopsjes op te merken, dan pas weet je natuurlijk of een kweek al dan niet geslaagd kan genoemd worden.
Met de kweek lukt het niet zo best de laatste tijd, enkele mislukte nesten gehad, van blauwoogjes, vietnamese danio's, dario, allemaal niks geworden. Mijn laatste 4 galaxy's zijn nu wel terug lustig aan het afzetten. Maar wil toch eens proberen met een andere soort.
 
Mascha&Ivo zei:
Boraras urophthalmoides lijkt trouwens meer op B. brigittae dan dat B. merah op B. brigittae lijkt.
B. merah lijkt nog meer op B. maculatus dan dat die op B. brigittae lijkt.

Hier ben ik het niet mee eens. B. merah heb ik niet dus daar kan ik qua gedrag niet over oordelen, maar B. urophthalmoides lijkt niet op B. brigittae, B. urophthalmoides is een stuk kleiner en heeft veel minder rood, wel hebben ze wat "glinsteringen" in de staart wat andere Boraras niet hebben. B. urophthalmoides vertoond ook school gedrag terwijl B. brigittae meer individueel leeft en een klein territorium heeft (per man). B. brigittae is (vrijwel) niet doorzichtig maar (vrijwel) volledig rood/oranje gekleurd.


B. maculatus zijn ook niet doorzichtig maar hebben een volledig roze/oranje lichaam en als ze volwassen zijn, zijn ze een stuk hoger gebouwd dan andere Boraras. Ook de B. maculatus vertoond school gedrag en hebben een vrij "vast" vlekken patroon (de vlekken zitten op vaste plekken en verschillen enkel qua grootte). De B. merah heeft een streep wat verdeeld is in losse "delen", wat ook bij B. brigittae het geval kan zijn.
 
Even ter verduidelijking: die opmerkingen gingen over de tekening en daarover wordt wel degelijk wel eens gesproken over de gestreepte en de gevlekte soorten.
En zeker bij een eerste blik in de winkel van nog niet volwassen en nog niet goed op kleur zijnde dieren is het juist dat patroon (streep of vlek) dat de kijker zal opvalen.
 
http://gtaaquaria.com/forum/archive/ind ... 40578.html Hier ook nog een handige link, welke de gelijkenissen en de verschillen bespreekt.

Ben gisteren toevalig weer naar een aquariumwinkel geweest. Alle soorten worden een beetje door elkaar verkocht, onder verschillende namen kan je dus dezelfde vis kopen. Enige wat verschilt is de prijs...

Ik heb er 10 meegenomen, verkocht als boraras-naevus
SzhMhe6uU7swTg3xNkUjs92MFzGw1cGl.jpeg


Thuis nog even zitten zoeken en het zou wel kunnen dat het effectief de naevussen zijn. Ze zijn iets voller. Hebben 3 puntjes, borst, aars en staart, het zwarte puntje op de borst heeft een duidelijke oranje omranding. Het lijf van deze visjes is duidelijk minder gekleurd dan de brigittae's die ik al zitten had. Ze zitten samen in een gezelschapsbak, maar als ik ga kweken zal ik er wel voor zorgen dat ze niet kruisen. Vrijleggers bevruchten bij het afleggen, dus als ik een groep van de juiste soort selecteer voor de kweekbak moet dit wel lukken. Eerst nog wat wachten tot ze allemaal volwassen, op kleur en goed geconditioneerd zijn.
 
Voor de duidelijkheid, dit is geen eigen foto. Maar het zijn inderdaad prachtige visjes. Die hele familie vind ik wel wat hebben. Ook best handig dat ze zo klein blijven, dan kan je makkelijker een grotere groep kwijt in een relatief klein aquarium.
Ik heb ook nog enkele Microrasbora erythromicron mee en Celestichthys margaritatus, als aanvulling op mijn bestaande bestand in een ander aquarium.
Moest ik de plaats hebben, ik zou nog meer microrasbora's houden.
 

Terug
Bovenaan