Verschillende kleuren platy’s kweken


Coryplaty

Member
Lid geworden
6 januari 2022
Berichten
22
Leeftijd
24
Beste allemaal,

Ik heb nu al een tijdje platy’s in mijn 60x30x30 aquarium. Er zitten 5 vrouwen in en 1 man. De vrouwtjes hebben al vaak baby’s gekregen. Alleen alle baby’s worden oranje met af en toe een beetje zwart. Heel leuk, maar een beetje variatie zou wat leuker zijn voor de toekomst. De man is oranje, de vrouwen zijn verschillend gekleurd. De één blauw, mickey mouse en wit etc. Hoe kan ik voor wat meer variatie in die kleuren van de baby’s zorgen? Of is het onmogelijk en moet ik het er maar mee doen :). Een man er bij kopen durf ik eigenlijk niet, omdat mijn bak niet heel groot is. Tenzij jullie zeggen dat het wel kan.

Groetjes!
 
Oh, wat jammer dat er tot op heden nog niet gereageerd is geworden op jouw topic. Op zich bij dergelijke platy's kun je gewoon platy's aanschaffen van een andere kleurstelling of een ander patroon. Maar als je niet nog een ander mannetje erbij wilt hebben, maar toch hem de vader van de jongen laten worden bij een nieuw vrouwtje, kies dan voor een jong maagdelijk vrouwtje. Anders loop je het risico dat het vrouwtje al zaad heeft opgeslagen van een ander mannetje (waar je de kleurstelling niet van kent). Want een ander mannetje bij de bestaande vrouwen zetten, heeft weinig zin om een andere kleurstelling aan jongen te verkrijgen als die vrouwen het houden bij de bestaande zaadopslag. Toch kan het zijn één of meerdere vrouwen wel paren met de nieuw man doch is het echter de vraag of het nieuwe zaad naast het oude ook wordt gebruikt of niet om de eitjes te gaan bevruchten. Want het openen van de plooien van de eileider gebeurt geheel willekeurig. Het is dus niet zodanig dat een vrouwtje eerst het oude opgeslagen zaad gebruikt of dat ze eerst het nieuwe zaad gebruikt. Dit houdt dan ook in dat het dan de vraag is of de jongen van één vader of van meerdere vaders zijn.

Ik heb weleens van betweters gelezen dat ze dan stellen dat een vrouwtje eerst het nieuwe zaad gebruikt maar ook verhalen van betweters dat ze eerst het oude zaad gebruikt. Het verhaal is nogmaals, dat het openen van de plooien (waar het zaad zit opgeslagen) van de eileider geheel willekeurig gebeurt. En dit geldt voor alle eierlevendbarende tandkarpers (ovovivipaar) doch niet voor de echte levendbarende tandkarpers (vivipaar). Vrouwelijke vivipare levendbarenden kunnen namelijk geen zaad opslaan en dienen een nieuwe paring te ondergaan eer ze weer haar eitjes kan gaan bevruchten.
 

Terug
Bovenaan