Verschil zwarte neon tetra en gewone neontetra


Aqua_Spy

Well-known member
Lid geworden
19 november 2020
Berichten
105
Leeftijd
44
Hi allen,

Heb een korte vraag: wat is het verschil deze twee soorten die uiterlijk zoveel op elkaar lijken - los van de kleur? Wilde aanvankelijk mijn visestand aanvullen met kardinaal- of neontetras. Omdat de eerste in het wild gevangen is gaat mijn voorkeur naar de laatstgenoemde. Maar toen ik bij het lokale tuincentrum was zag ik vervolgens zwarte neontetra's en die zagen er toch ook wel spectaculair uit.

Zelf beschik ook over een 80cm aquarium met aardig wat planten, lichtgekleurd aquariumzand en als enige bewoners momenteel een groepje van acht corydora's. Op termijn wil ik naast de (zwarte) neontetra's nog een goeramikoppel/harem of edn mannetjes betta toevoegen - maar eerst maar eens afwachten hoe de tetra's aarden.

Alvast bedankt
 
Zwarte neon tetra's zijn wat voller en hoger gebouwd en worden vaak ook ietsje langer. (Al kom je af en toe ook jumbo neon tetra's tegen.)

Qua verzorging ontlopen ze elkaar niet veel. Vergelijkbare eisen aan het water. Ik vermoed wel, al kan ik dat niet hard maken, dat de zwarte neon minder ver doorgefokt is dan de normale neon tetra. Als ik deze twee zou overwegen zou ik daarom iets meer naar de zwarte neigen.
 
Zwarte Tetra's lijken ook wel wat op fantoomzalmpjes, alleen wat donkerder
Ze hebben wel wat ruimte nodig, 80 cm voor een schooltje houd niet echt over denk ik

:edit:

Als het je hoofdbestand is kan het wel denk ik maar die Cory's zijn ook al druk, en die tetra's cruisen de hele bak door, nou moet allemaal niet te druk worden
 
dank voor jullie beide reacties.

@Scalari : naast de cory's en de (zwarte) neontetra;s wil ik óf nog een goerami koppel/harem toevoegen óf nog een betta mannetje in mijn 80cm (125l) bak. Maar als ik het goed begrijp wordt het dan een wél erg gezellige bedoening in mijn aquarium
 
Kijk, door het overnemen van een visbestand van een vriendin met visjes is het in mijn aquarium nu te druk naar mijn zin. Het was véél beter met een klein schooltje dan nu met een groep van corydoras pygmaeus, platty's, een paar vuurneons, 9 chinese danio's, een cherrybarbeel... dit is niet echt een mooi bestand meer te noemen en er komen nog andere platty's bij en dan wat tetra's. Ik ben een beetje telerugesteld in het bonte gezelschap... dus ik zou zeggen: één soort kiezen en daarbij blijven...
 
Ja soms is less more. Maar het hangt ook af van type vis wat je hebt, ik had eerder ook molly's erbij die druk waren dat ze mij op de zenuwen begonnen te werken. Play's en Molly's kunnen bovendien ook nog eens link uit de kluiten gewassen zijn wat ook weer overheersend werkt. Ik had altijd begrepen dat de stelregel is dat je voor iedere laag een andere vissoort neemt en dan safe zit.

Wilde zelf nog een vis erbij nemen voor de bovenlaag (naast de cory's en de tetra) en twijfelde tussen betta (mannetjesbetta) en een goerami koppel
 

Terug
Bovenaan