Verschil tussen Basis en Complete?


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
456
Locatie
Gelderland
Bij onze vrienden van Aquariumbemesting heb je de keuze tussen basis en complete voeding. Is het enige verschil dat er bij de Complete variant kalium, nitraat en fosfaat is toegevoegd? Of zijn er nog andere verschillen?
 
Ik meng zelf poeders van bovenstaande leverancier. Kalium, nitraat en fosfaat is wel cruciaal voor je planten. Dus als het niet in je voeding zit ga je dat wel merken aan algen en/of planten
 
Ik meng zelf poeders van bovenstaande leverancier. Kalium, nitraat en fosfaat is wel cruciaal voor je planten. Dus als het niet in je voeding zit ga je dat wel merken aan algen en/of planten
Maar jij gebruikt dan dus de Basis voeding en voegt daarnaast los de macro’s toe?
 
Maar jij gebruikt dan dus de Basis voeding en voegt daarnaast los de macro’s toe?

Nee, ik bestel de tenso (dat zal basis zijn) en kalium, nitraat en fosfaat. Ik heb 4 flessen staan met een poeder gemengd met kraanwater
 
Zie foto. Hoeveelheden zijn gebaseerd op mijn bak natuurlijk
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    37.2 KB · Weergaven: 69
Nee, ik bestel de tenso (dat zal basis zijn) en kalium, nitraat en fosfaat. Ik heb 4 flessen staan met een poeder gemengd met kraanwater
Houd je voor de nitraat en fosfaat ook een vaste dosis aan of stuur je bij?
Edit: oke duidelijk, thx
 
Bij onze vrienden van Aquariumbemesting heb je de keuze tussen basis en complete voeding. Is het enige verschil dat er bij de Complete variant kalium, nitraat en fosfaat is toegevoegd? Of zijn er nog andere verschillen?
Je hebt beide nodig: basis zijn de micro elementen, en complete zijn de macro elementen. Als je je planten helemaal blij wil maken, dan bestel je ook de kleibolletjesmix icm lateriet. Hier maak je bolletjes van en stopt ze tussen de wortels.
 
Complete is toch macro en micro in een fles?
Niet perse, jerrycan is voordeliger in aanschaf.

 
Niet perse, jerrycan is voordeliger in aanschaf.
Ja dat is voordeliger maar in de complete zitten zowel de micro s al de macro s nitraat en fosfaat als ik het goed en dat zo lees. Daarom heet het ook completen denk ik.
Dit staat erbij:

Ons product 'complete' bevat in tegenstelling tot onze 'Basis' plantenvoeding ook nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) in een verhouding gebaseerd op de Estimative Index. Hierdoor krijgen uw planten alles wat ze nodig hebben met slechts 1 product. U kunt er zelf voor kiezen om het product 1x per week te geven of te verspreiden over de week. Geschikt voor een doseerpomp en veilig voor garnalen.
 
Ja dat is voordeliger maar in de complete zitten zowel de micro s al de macro s nitraat en fosfaat als ik het goed en dat zo lees. Daarom heet het ook completen denk ik.
Dit staat erbij:

Ons product 'complete' bevat in tegenstelling tot onze 'Basis' plantenvoeding ook nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) in een verhouding gebaseerd op de Estimative Index. Hierdoor krijgen uw planten alles wat ze nodig hebben met slechts 1 product. U kunt er zelf voor kiezen om het product 1x per week te geven of te verspreiden over de week. Geschikt voor een doseerpomp en veilig voor garnalen.
Je hebt helemaal gelijk!
 
Ik bedoelde dus 1 fles en niet de soort verpakking. Het kan in een fles of jerrycan zitten inderdaad.
Ik heb de ingredienten nog even goed bestudeerd en kom inderdaad tot de conclusie dat deze qua Micro’s exact hetzelfde zijn in zowel samenstelling als hoeveelheden. Bij Complete is alleen nog nitraat en fosfaat toegevoegd. Dan rijzen bij mij de volgende vragen:
- Stel dat je met EI stuurt op een nitraat-fosfaat verhouding van 20-2 ppm. Zijn dit dan ook de hoeveelheden die je op weekbasis toevoegd bij een 50% waterwissel? Of voeg je dan 10-1 ppm toe? Dit wordt me maar niet helder.
- Hoe kan het dat altijd wordt gezegd dat je fosfaat een dag later dan je micro’s moet toevoegen, maar dat ze het bij de Complete versie in 1 fles stoppen?
- Aquariumbemesting geeft een doseringsadvies op de site voor de kant en klare micro’s (24 ml per 100 liter zowel bij basis als complete). Is dit een startdosering en bouw je dit uit naar eigen inzicht?
 
- Stel dat je met EI stuurt op een nitraat-fosfaat verhouding van 20-2 ppm. Zijn dit dan ook de hoeveelheden die je op weekbasis toevoegd bij een 50% waterwissel? Of voeg je dan 10-1 ppm toe? Dit wordt me maar niet helder.
- Bij EI ga je nooit bijsturen, dat is onnodig en overbodig omdat je welke week met een waterwissel doet van 50%, dus elke week de aanbevolen hoeveelheid doseren
Hoe kan het dat altijd wordt gezegd dat je fosfaat een dag later dan je micro’s moet toevoegen, maar dat ze het bij de Complete versie in 1 fles stoppen?
- dat komt omdat ze bepaalde stoffen toevoegen zodat de micro's niet gaan reageren met de macro's. Dit is meestal E300 Ascorbinezuur en E202 Kaliumsorbaat
Aquariumbemesting geeft een doseringsadvies op de site voor de kant en klare micro’s (24 ml per 100 liter zowel bij basis als complete). Is dit een startdosering en bouw je dit uit naar eigen inzicht?
- Dit is de standaard dosering en hoeft niet/nooit aangepast te worden
 
Ik heb de ingredienten nog even goed bestudeerd en kom inderdaad tot de conclusie dat deze qua Micro’s exact hetzelfde zijn in zowel samenstelling als hoeveelheden. Bij Complete is alleen nog nitraat en fosfaat toegevoegd. Dan rijzen bij mij de volgende vragen:
- Stel dat je met EI stuurt op een nitraat-fosfaat verhouding van 20-2 ppm. Zijn dit dan ook de hoeveelheden die je op weekbasis toevoegd bij een 50% waterwissel? Of voeg je dan 10-1 ppm toe? Dit wordt me maar niet helder.
Bij EI wordt uitgegaan van een standaard wekelijkse ww. Hier staat een stuk uitleg en ook een tool om je eigen schema op basis van jouw wensen en bak te berekenen: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

- Hoe kan het dat altijd wordt gezegd dat je fosfaat een dag later dan je micro’s moet toevoegen, maar dat ze het bij de Complete versie in 1 fles stoppen?
Omdat ze daar een aantal extra stabilisatoren aan toevoegen (die dus niet per se goed zijn voor je bak, al zullen ze ook niet direct schadelijk zijn)

- Aquariumbemesting geeft een doseringsadvies op de site voor de kant en klare micro’s (24 ml per 100 liter zowel bij basis als complete). Is dit een startdosering en bouw je dit uit naar eigen inzicht?
Hier begin je mee, en dan kun je na een paar maanden overschakelen op een ander schema naar eigen inzicht. Het voordeel is dat je dan ziet wat je planten kunnen en zo een 'ijkpunt' voor jezelf maakt, waar je naar toe kunt werken als je op een andere manier gaat werken. Veel mensen weten in het begin niet wat ze van hun planten kunnen of mogen verwachten.
 
- Stel dat je met EI stuurt op een nitraat-fosfaat verhouding van 20-2 ppm. Zijn dit dan ook de hoeveelheden die je op weekbasis toevoegd bij een 50% waterwissel? Of voeg je dan 10-1 ppm toe? Dit wordt me maar niet helder.
Inderdaad wekelijks de helft verversen en dan 20/2 mg toevoegen. Sommigen verversen 25% maar voegen dan 10/1 toe wat eigenlijk op hetzelfde uitkomt.
Zonder verbruik kun je hierdoor in beide gevallen op max 40/4 uitkomen als je geen rekening houdt met wat de bak zelf produceert.
 
- Bij EI ga je nooit bijsturen, dat is onnodig en overbodig omdat je welke week met een waterwissel doet van 50%, dus elke week de aanbevolen hoeveelheid doseren
Ja oke, maar wat is dan de aanbevolen dosering? Nitraat ergens tussen de 10 en 30 ppm, fosfaat tussen 1 en 3?
 
Inderdaad wekelijks de helft verversen en dan 20/2 mg toevoegen. Sommigen verversen 25% maar voegen dan 10/1 toe wat eigenlijk op hetzelfde uitkomt.
Zonder verbruik kun je hierdoor in beide gevallen op max 40/4 uitkomen als je geen rekening houdt met wat de bak zelf produceert.
Vind ik het wel opvallend wat Aquariumbemesting.nl bij de dosering van Complete aangeeft:

“ 12ml op 100 liter voegt het volgende toe: 0.2ppm ijzer, 12.5ppm NO3 en 2ppm PO4”

Dan zou je bij de aanbevolen 24 ml per 100 liter dus op 25 ppm nitraat en 4 fosfaat uitkomen. Dat lijkt me een scheve verhouding.
 
12ml geeft op 100 liter dezelfde hoeveelheid voeding als 24ml op 200 liter water. Maar ja een startadvies van 24 ml vindt ik erg veel want dan kom je inderdaad uit op 4 mg fosfaat.

Ik koop ook liever poeders zodat je kan bijsturen en ook altijd 20/2 kan toevoegen.
 
12ml geeft op 100 liter dezelfde hoeveelheid voeding als 24ml op 200 liter water. Maar ja een startadvies van 24 ml vindt ik erg veel want dan kom je inderdaad uit op 4 mg fosfaat.

Ik koop ook liever poeders zodat je kan bijsturen en ook altijd 20/2 kan toevoegen.
Ja vind ik vreemd. Maar goed, heb inmiddels ook de poeders besteld dus gaat goed komen.
 
Bij onze vrienden van Aquariumbemesting heb je de keuze tussen basis en complete voeding. Is het enige verschil dat er bij de Complete variant kalium, nitraat en fosfaat is toegevoegd? Of zijn er nog andere verschillen?
Dit staat er gewoon onder:

Ons product 'complete' bevat in tegenstelling tot onze 'Basis' plantenvoeding ook nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) in een verhouding gebaseerd op de Estimative Index. Hierdoor krijgen uw planten alles wat ze nodig hebben met slechts 1 product.

Ook de precieze samenstelling staat onder elk product vermeld.
 
Volgens mij extra ijzer maar in de kleibollenmix zit dat al voldoende denk ik en anders wel in de vloeibare bemesting.
 
Dan laat ik laat de volgende keer dat ik kleibolletjes maak, mooi de lateriet weg. Dat spul is nogal korrelig en maakt het bolletjes rollen lastiger.
 
Inderdaad wekelijks de helft verversen en dan 20/2 mg toevoegen. Sommigen verversen 25% maar voegen dan 10/1 toe wat eigenlijk op hetzelfde uitkomt.
Zonder verbruik kun je hierdoor in beide gevallen op max 40/4 uitkomen als je geen rekening houdt met wat de bak zelf produceert.
Voeg jij de fosfaat op dezefde dag toe als de micro’s en nitraat?
 
Ja hoor en vaak alles tegelijk want de voeding heeft best goede chelaten. En anders laat je er een uurtje tussen.
 

Terug
Bovenaan