Verschil in voer?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,952
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb lang, veel te lang last gehad van een witte laag op het wateroppervlak. Gisteren viel me echt op, nu nog beter zichtbaar, dat ik met het voer van dr. Bassleer een witte laag krijg na het voeren.

Zijn er meer dan die dit voer gebruiken en wat is jullie ervaring? Is er meer voer waarbij je dit verschil ziet?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat vaker gelezen en volgens mij had Nicole daar ook last van en destijds ben ik overgestapt op tetra. Het zou veel eiwitten bevatten als ik het me goed herinner.
 
Ik heb dat vaker gelezen en volgens mij had Nicole daar ook last van en destijds ben ik overgestapt op tetra. Het zou veel eiwitten bevatten als ik het me goed herinner.
Nooit geweten, laat staan verwacht, dat er zoveel verschil kan zijn in het voer.
 
Al decennia het oude en vertrouwde Tetra Min.
Heeft zich bewezen in de loop der tijd.

En heel vroeger Sluis voeder.
Kennen jullie dat nog?
Was gewoon bij de Appie te koop.
159-7.png
 
Ik gebruik al jaren Bassleer. Geen problemen, geen kaamlaag. Wel raadzaam om spaarzaam te voeren, bij teveel voeren kan er idd snel een kaamlaagje ontstaan
 
Dat zijn denk ik wijze laatste woorden. Al vraag ik me dan wel weer af of de vissen met spaarzaam voeren genoeg voedingsstoffen krijgen.
 
Misschien kan @NicoleE er ook iets over zeggen.
Ik heb Bassleer maar heel kort gevoerd hoor, ik was er niet tevreden over. Ik vond het te snel zinken en de vissen waren er verre van dol op. Ik had wel het idee na een week enkel Basslseer voeren, dat ik meer last had van een kaamlaag. De laag was dikker. Ook nog kort Bassleer gebruikt bij de Heterandria formosa maar dat werd al snel teveel voeren. Ben in dat bakje al weer gauw hoofdzakelijk nauplien gaan voeren.

Ik had nooit een kraakhelder oppervlak en had daarom in de avond 15 minuten een skimmer lopen, maar ik ben op het gebied daarvan best een "zeikwijf". Moest echt hartstikke schoon zijn dat oppervlak. En al helemaal bij een open bakje.
 
Het kan kloppen omdat zover ik weet er veel eiwitten inzitten.
 
Ik gebruik al jaren Bassleer. Geen problemen, geen kaamlaag. Wel raadzaam om spaarzaam te voeren, bij teveel voeren kan er idd snel een kaamlaagje ontstaan
Bij sumatraantjes moest ik iets ruimer voeren. En ik zag daardoor een nog groter bewijs inderdaad
 
AquariumScience geeft juist aan dat koolhydraat arm en eiwitrijk voer zou moeten geven. Eiwitrijk voer wordt beter verteerd en zorgt daardoor voor betere waterwaardes. Mogelijk dat je veel te veel voert? Niet meer dan 2 oogbollen voer per vis per dag...

 
Dat zijn denk ik wijze laatste woorden. Al vraag ik me dan wel weer af of de vissen met spaarzaam voeren genoeg voedingsstoffen krijgen.
De balans hierin (teveel-goed-te weinig) vind ik een uitdaging. Bepalend voor mij is de conditie van de vissen; goed actief, geen ingevallen kieuwdeksels, rechte buikjes (hangt af van het soort vis) en geen bizarre groei (bijv bij bepaalde cichliden). Wat het moeilijker maakt is verschillende soorten, verschillende leeftijd, bodemsoorten vs boven zwemmers gelijktijdig in een bak.

Maar tja, dat maakt de hobby leukā€¦.

En idd Bassleer zakt snel (de grotere maat) Maar dat vind ik bij cichliden een voordeel.
 
AquariumScience geeft juist aan dat koolhydraat arm en eiwitrijk voer zou moeten geven. Eiwitrijk voer wordt beter verteerd en zorgt daardoor voor betere waterwaardes. Mogelijk dat je veel te veel voert? Niet meer dan 2 oogbollen voer per vis per dag...

Ik had er behoorlijk veel vissen in zitten. En de sumatraantjes waren heel erg nadrukkelijk aanwezig. In een paar minuten was het voer op. Alleen erg kleine deeltjes voer zag je nog in het water.
 
AquariumScience geeft juist aan dat koolhydraat arm en eiwitrijk voer zou moeten geven. Eiwitrijk voer wordt beter verteerd en zorgt daardoor voor betere waterwaardes. Mogelijk dat je veel te veel voert? Niet meer dan 2 oogbollen voer per vis per dag...

@AquaInfo heel erg bedankt voor je uitstekende reactie. Er schuilt een duidelijke oorzaak in die nu zichtbaar is. Ik heb nu, merkloos LFS, tabletten gevoerd voor algeneters en corydoras. En ook beperkt dr. BASSLEER. Nu zijn het wel kleine tabletten, 1 spirulina en 1 voor de bodemvissen.
 
Ik had er behoorlijk veel vissen in zitten. En de sumatraantjes waren heel erg nadrukkelijk aanwezig. In een paar minuten was het voer op. Alleen erg kleine deeltjes voer zag je nog in het water.
 
Zo te lezen maak je de bak stuk dmv dat creatieve voeren dus.
 
inderdaad niet nee.
Bodemvissen herverteren poep en algeters dat weet je wel wat ze eten.
Gewoon af en toe een pietseltje granulaat en klaar is kees, echt.
1687034435922972398055.jpg
hou je schonere waterkolom van over, vis poept nl het teveel gauw uit, maar als je dat niet weet.
Dat kan ik wel begrijpen.
Adviesen alom
MjašŸ˜€
 

Bijlagen

  • 16870348395031916662388.jpg
    16870348395031916662388.jpg
    85.8 KB · Weergaven: 43
Ik voer nu hoofdzakelijk levendvoer en diepvries en dagelijks als extra wat vlokken of granulaat erbij.
Bodemvissen herverteren poep
Ik heb altijd de C Panda gehad en die zag ik echt geen poep eten van de andere vissen. Daarbij weet je dan ook niet of ze voldoende voeding binnen zullen krijgen. De poep is natuurlijk wel een restproduct.
Als het zo makkelijk was dan zou ik met de huidige prijzen in de supermarkt het nog gaan overwegen om.............................:pp
 
Zo te lezen maak je de bak stuk dmv dat creatieve voeren dus.
Toch vermoed ik dat het dr. Bassleer voer de boosdoener is. En ik zou uitval krijgen denk ik op jouw manier. Ook Hikari voer dat ik heb voor de corydoras is erg goed, om de andere dag.
 

Terug
Bovenaan