Verlichting Zuid-Amerika biotoop Juwel Rio 240 led


GHarleman

Member
Lid geworden
14 januari 2020
Berichten
5
Leeftijd
29
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar de beste verlichting voor een Zuid-Amerika biotoop.
Er zit nu standaard verlichting, maar dat lijkt mij veel te fel.

Wat zouden de beste opties zijn?

Alvast bedankt.
 
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar de beste verlichting voor een Zuid-Amerika biotoop.
Er zit nu standaard verlichting, maar dat lijkt mij veel te fel.

Wat zouden de beste opties zijn?

Alvast bedankt.
Eerst even waarschuwen voor een mogelijke denkfout: onze ogen zijn in staat om zich aan te passen aan lichtsterkte. Dat maakt het moeilijk om te beoordelen of iets fel, mogelijk te fel is. Planten "zien" het licht namelijk totaal anders. Waarbij kleurwaardes een aanzienlijke rol spelen. Het is dus noodzakelijk, mijns inziens, om bij de plantenkeuze te bepalen wat deze vragen om een goede groei mogelijk te maken. Zij bepalen namelijk of iets al of niet te fel is! Dus lijkt het, in ieder geval voor mij, onmogelijk om nu al een zinnig antwoordt te geven op je vraag. Overigens kan het altijd nuttig zijn om je informatie aanzienlijk uit te breiden. Wat heb je nu precies? Waar wil je heel precies naar toe, welke hardware? Welke planten heb je of ga je aanschaffen? Welke dieren? Alvast veel succes gewenst!
 
Het moet een soort ‘blackwater biotoop’ worden. Planten die erin komen zijn enkel wat Echinodorus en Valissneria. Bovenin wat drijvers.

Visbestand ben ik nog niet helemaal uit. Maar in ieder geval Zuid-Amerika dus.

Bak is nu aan het indraaien. Hout moet nog zinken, dus daar is het wachten op.
 

Bijlagen

  • F21DF6FC-2489-43C5-BA4B-AA3B61F21631.jpeg
    F21DF6FC-2489-43C5-BA4B-AA3B61F21631.jpeg
    374.5 KB · Weergaven: 93
Het moet een soort ‘blackwater biotoop’ worden. Planten die erin komen zijn enkel wat Echinodorus en Valissneria. Bovenin wat drijvers.

Visbestand ben ik nog niet helemaal uit. Maar in ieder geval Zuid-Amerika dus.

Bak is nu aan het indraaien. Hout moet nog zinken, dus daar is het wachten op.
In ieder geval planten die een gemiddelde lichtsterkte behoeven van zo'n 35 lumen per liter. Bij een "heldere"bak. Black water kan dit natuurlijk wel veranderen. (Bodem-)voeding zijn voor beide planten types belangrijk.
 
Oke. Maar heb je ook alternatieven voor de verlichting?
 
Volgens mij kan je deze lampen gaan dimmen met een dimmer bv de Juwel helialux smartcontroller. Zo ben je flexibel in je lichtintensiteit. Is vaak goedkoper dan een andere ledlamp aanschaffen. Hou daarbij wel je plantengroei in de gaten.

Ga je nog tanines toevoegen? Het kan zomaar zijn dat de felheid ineens meevalt dan.

Gr. Ed
 
De smartcontroller kan helaas niet op de multilux maar vereist de helialux lampen.

Bakje moet wel iets gekleurd worden, maar ook niet te donker. De mate waarin dat dus het licht beïnvloedt, lijkt mij mee te vallen.

Er zitten nu twee kleuren ledbalken in. Ik heb ook gelezen dat de 9000k balk kan worden vervangen voor de Juwel Colour. Iemand hier ervaring mee?
 
Oke. Maar heb je ook alternatieven voor de verlichting?
Zelf heb ik altijd veel plezier gehad aan mijn JMB balken. Waarbij ik dan graag mijn Kelvinwaarde in de buurt van de 5000 kelvin, liever niet hoger, hield. Hoewel de leds niet apart te schakelen waren kon ik door slim te schakelen zonsopgang-, dag-, en zonsondergang maken. Maar dat kan uiteraard ook met andere merken.
 

Bijlagen

  • Aqua1rood (1).jpg
    Aqua1rood (1).jpg
    191.7 KB · Weergaven: 70
  • Aqudag1 (2).jpg
    Aqudag1 (2).jpg
    243 KB · Weergaven: 66
  • Aqua (2).jpg
    Aqua (2).jpg
    91.6 KB · Weergaven: 74

Terug
Bovenaan