Verlichting versterken tips


Ja als die rol ledstrips niet goed zijn is de betere oplossing die ledbuis van superfish. Maar die is 2,7 diameter en ik heb maar 1,2 cm plaats tussen lichtkap en het glas. Drm dacht ik dat er enkel plak led tussen paste. Als aanvulling en versterking op mijn 2x 18w maar blijkbaar vind iedereen dat geen idee. Voorlopig weet ik geen ander oplossing heb egt bitterweinig ruimte.
 
Ja als die rol ledstrips niet goed zijn is de betere oplossing die ledbuis van superfish. Maar die is 2,7 diameter en ik heb maar 1,2 cm plaats tussen lichtkap en het glas. Drm dacht ik dat er enkel plak led tussen paste. Als aanvulling en versterking op mijn 2x 18w maar blijkbaar vind iedereen dat geen idee. Voorlopig weet ik geen ander oplossing heb egt bitterweinig ruimte.
Een waarschuwing: Vertel eerst eens precies je verwachtingen waar je verlichting aan zou moeten voldoen? Waar wil je het voor gebruiken? Een plantenbak? Welke planten? Zelf zou ik kiezen voor verlichting waarmee je "over" hebt. Besluit je laten tot wijzigingen in je bak dan kan dit zonder dat je weer moet kiezen. Voldoet Superfish hier aan?
 
@benvo wel de verwachting is niet super groot. Ik zit namelijk met 2x 18 watt aan dennerle lampen hoofd licht (1x special plant. 1x Amazon day). Het is een dik plantenbak met zekr 12 verschillende planten (115 liter 78 cm breed). ik zoek dus een klein beetje extra licht die ik nog bij de lichtkap kan plaatsen. Niet ter vervanging van mijn tl maar meer als extra. De meeste planten groeien goed maar ook veel hebben extra licht nodig dat zie ik goed aan mijn “hemianthus micranthemoides tapijt. En nog een paar planten die aan de bodem niet mooi groeien door licht sterke tekort. Zo’n dikke led balken en andere zijn niet haalbaar omdat er zeer weinig plaats is. Zelf de retroled van superfish past niet tussen het glas en de lichtkap zoals eerder foto toont. (Heb maar een ruimte van 1,5 cm. Nietmeer dan een vinger ruimte) Drm had ik al wat rondgelezen hier om rol led strip. Maar dat blijkt niet bevorderend voor planten. Dat is mijn probleem zowat
 
Oei mag blijkbaar niet gebruikt worden in gesloten lichtkappen...

D0A7012E-45D3-4DF7-8CE5-F1BE1AA6ED5A.png
 
Kijk ik heb op dit forum dit gevonden blijkbaar veel gebruikt voor planten bak??

https://www.aquasabi.com/aquascaping/lighting/chihiros-led-system-a601#description-1

Zou dan voor 60 euro de A601 is bijna 60w
Lijkt me dan beter dan de ledstripkoning. Nu vraag ik me af zou ik dit op mijn steunglas mogen leggen of zullen de leds daarvan kapot gaan? Het is 10mm hoog dus kan er net tussen
Nou, is geen 60 Watt maar 39 Watt. Iets ruimte is altijd wel wenselijk eigenlijk i.v.m. warmteontwikkeling. Hoe warm deze worden weet ik niet, hier heb ik geen ervaring mee. Nu voeren leds de warmte niet naar onder maar naar boven af. Dus misschien is dit mogelijk. Als extra verlichting is het wel een optie.

Serie A - A601
Power input AC100 - 240 V 50/60 Hz
Colour temperature 39 W (!!)
Farbtemperatur ca. 8000 K
LEDs 117 pieces
Luminous flux ca. 5.800 Lumen
 
Nou, is geen 60 Watt maar 39 Watt. Iets ruimte is altijd wel wenselijk eigenlijk i.v.m. warmteontwikkeling. Hoe warm deze worden weet ik niet, hier heb ik geen ervaring mee. Nu voeren leds de warmte niet naar onder maar naar boven af. Dus misschien is dit mogelijk. Als extra verlichting is het wel een optie.

Serie A - A601
Power input AC100 - 240 V 50/60 Hz
Colour temperature 39 W (!!)
Farbtemperatur ca. 8000 K
LEDs 117 pieces
Luminous flux ca. 5.800 Lumen
Jaa inderdaad! Vrees dat hij te warm krijgt op in een lichtkap te plaatsen. Heb hier al gehoord tot 50 graden zal dus een andere led moeten zoeken
 
Misschien is dit een oplossing het is van een degelijk men en neemt zo te zien niet een plaats in. Maar moet dan nog adapter erbij kopen waarschijnlijk of hoe zit dat? Staat nietveel uitleg van JMB

6C337337-E7CC-4DA8-8A7A-BB9AD06B8E3C.png
 
Misschien is dit een oplossing het is van een degelijk men en neemt zo te zien niet een plaats in. Maar moet dan nog adapter erbij kopen waarschijnlijk of hoe zit dat? Staat nietveel uitleg van JMB

Bekijk bijlage 237151
In ieder geval heb je daar een kwaliteit te pakken geschikt voor bij verlichting. In dit geval zou ik gaan voor de wit/rood versie om je planten een boost te geven. JMB balken worden over het algemeen niet bijzonder heet. je bent inderdaad wel nog een adapter nodig.
 
In ieder geval heb je daar een kwaliteit te pakken geschikt voor bij verlichting. In dit geval zou ik gaan voor de wit/rood versie om je planten een boost te geven. JMB balken worden over het algemeen niet bijzonder heet. je bent inderdaad wel nog een adapter nodig.

Ja ik was zeer enthousiast! tot ik de verkoper contacteerde. Deze liet mij weten dat het niet verstandig was om leds bij tl lampen te hangen omdat de led kapot gaan van de warmte. Dus terug bij 0. :s

Antwoord;
“”
Wij zouden de 2x TL vervangen voor 2x led

Dan heeft u al met al lager energie verbruik en led samen in een lichtkap is geen goede combi omdat led niet heet mag worden.””

Had niet gedacht dat dit een probleem was.. De verkoper zal hier wel niet over liegen z
 
Ja ik was zeer enthousiast! tot ik de verkoper contacteerde. Deze liet mij weten dat het niet verstandig was om leds bij tl lampen te hangen omdat de led kapot gaan van de warmte. Dus terug bij 0. :s

Antwoord;
“”
Wij zouden de 2x TL vervangen voor 2x led

Dan heeft u al met al lager energie verbruik en led samen in een lichtkap is geen goede combi omdat led niet heet mag worden.””

Had niet gedacht dat dit een probleem was.. De verkoper zal hier wel niet over liegen z
Iets eerder vertelde ik al dat je warmte boven de leds zal zitten. Je zou er dus over kunnen denken om ventilatie aan de bovenkant in je kap te maken. Dit kan passief maar misschien beter nog actief d.m.v. ventilators. Er zijn van die kleinere verkrijgbaar die in de computerbouw wel gebruikt worden. Zelf koop ik die wel eens voor een euro per stuk in een kringloop winkel. Dat zijn vaak 12 volt fans. Die zou je netjes in je kap kunnen bouwen. Uiteraard kun je er ook over denken om alles te vervangen voor Led. Wanneer je zou kiezen voor de SMD versies dan kun je ze aansturen, om het heel mooi te maken, met een TC420 licht computer die je bij Aliexpress voor een habbekrats aanschaft.
 
@benvo jaa dat is idd ook een optie om in de toekomst volledig naar led over te schakelen dat zal wel de toekomst worden ;) en die ventilator is een goed idee van je! Ik zal eens kijken hoe ik het eventueel kan doen. Bedankt hoor je tip!
 
Heb er even over zitten nadenken en wil toch gaan voor betere kwaliteit dan ledstrips om tot mooie plantjes te komen. Nu waren we hier tot de oplossing gekomen van de JMB beste kwaliteit was maar ik zie het eigenlijk niet zitten om een gat te maken en de lichtkap voor ventilatie te voorzien. Nu vroeg ik me af wat vinden jullie een andere goeie led balk voor een dik beplant aquarium maar die wel Beter tegen warmte kan dan de JMB want ik had hierboven al een antwoord gepost van hun e-mail ivm warmte.
Alvast bedankt voor jullie hulp

En de
ChihirosLED System Series A die valt ook af bereikt een warmte van 50 graden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat ik het risico van klooien niet wil nemen en nu na 2 jaar eindelijk eens een prachtig plantenbak wil hebben zonder algen en ik ben zeker dat enkel extra licht ontbreekt. En heb hier al veel opgezocht en zou tog proberen de JMB licht bestellen. Wss blauw bright versie omdat met blauw licht de planten compacter zullen groeien wat vinden jullie?
 
Jaa klinkt goed! En de tip van @benvo hou ik ook in het achterhoofd ik ga miss nie beginnen snijden voor een ventilator maar zou wel de kap zo leggen dat er een klein spleetje ventilatie komt bij de lampen. Maar zag dat JMB ook nog eens een jaar garantie geeft dus moest het verkeerd lopen door de warmte heb ik de garantie nog ;)
 
Beste,

Ik heb dankzij jullie hulp dus mijn verlichting versterkt met JMB led! Nu vroeg ik me af of het normaal is dat deze led ongelooflijk heet krijgt. Ik kan hem nog net vasthouden maar voelt toch enorm warm aan.

Ik heb dan ook van mijn gesloten kap een “open” kap gemaakt dmv aluminium gaas. Waar in mijn ogen alle warmte direct door komt. Dus is het in principe een open kap. Omdat hier werd vermeld dat ze niet in een gesloten kap kunnen.

1226D24A-FDE8-4834-A7F3-5E30A005FF40.jpeg
00FE5361-E11F-4445-826A-8F946FB0343F.jpeg
CC7A9BB4-F319-4AEC-BD33-2501EC5A0632.jpeg
 
Of het warmte issue echt een probleem is, vind ik lastig. In mijn Aquatlantis had ik de JMB balken ook gewoon in de dichte kap, en hier nooit een issue mee gehad. Nu hangt het gecombineerd met een Aquatlantis Easy LED in mijn dichte Akva kap en heb hier ook geen problemen mee. Maar opzich vind ik jouw oplossing wel praktisch en ook nog netjes, dus chapeau.

Verder tevreden met het licht?
 
Beste,

Ik heb dankzij jullie hulp dus mijn verlichting versterkt met JMB led! Nu vroeg ik me af of het normaal is dat deze led ongelooflijk heet krijgt. Ik kan hem nog net vasthouden maar voelt toch enorm warm aan.

Ik heb dan ook van mijn gesloten kap een “open” kap gemaakt dmv aluminium gaas. Waar in mijn ogen alle warmte direct door komt. Dus is het in principe een open kap. Omdat hier werd vermeld dat ze niet in een gesloten kap kunnen.

Bekijk bijlage 246005 Bekijk bijlage 246006 Bekijk bijlage 246007
Je hebt hier niets aan natuurlijk maar dat aluminium staat echt geweldig mooi zo!!!
 
@sschot ow Okee nuttig om te weten dat ze bij jou ook in een dichte kap zitten dan hoef ik mij in principe geen zorgen te maken. Hoop gewoon dat ze niet kapot gaan door die hitte. (Branden maar 8 uren dus ook niet al teveel) heel erg bedankt voor het compliment ben er ook heel tevreden mee en zo kan er toch wat warmte ontsnappen.

Ja heel erg tevreden van het licht mooi fel en natuurlijk licht. Ik zie zo dat de planten het direct aangenamer vinden!

@Mafkees dank je wel voor het compliment zeer leuk om te horen!
 
Ik heb ook 1 JMB lamp.in gebruik in een dichte kap, en word inderdaad best warm als die op 90% sterkte staat.

Maar lijkt me niet dat een dichte kap voor oroblemen moet zorgen.

Kap.die.je.nu hebt is alleen maar zonde van de energieverlies die je erdoor hebt.
 
@RichD1011 oke goed om je ervaring te weten dat hij bij jou ook in een dichte kap zit. Zit er namelijk nog andere verlichting bij?
En best warm. Houd dat ook in dat vast houden nog net lukt. Want zo’n hitte geeft hij af bij mij. Als ik mijn pols er tegenaan druk lijkt het alsof ik me eraan kan verbranden.

Ja het water verdampt wel meer dat is een feit
 
@RichD1011 oke goed om je ervaring te weten dat hij bij jou ook in een dichte kap zit. Zit er namelijk nog andere verlichting bij?
En best warm. Houd dat ook in dat vast houden nog net lukt. Want zo’n hitte geeft hij af bij mij. Als ik mijn pols er tegenaan druk lijkt het alsof ik me eraan kan verbranden.


Ja het water verdampt wel meer dat is een feit

Nee hebt maar 1 lamp in mijn bak.

En ja die word best wel heet, zeker op t punt waar de stroomdraad binnenkomt. Nog net vast te houden heet inderdaad.
 
@RichD1011 ja miss dan maar geen zorgen maken om de hitte. Hoop gewoon dat de leds niet stuk gaan of minder van kwaliteit worden door de hitte!
 
@benvo bedankt voor je reactie benvo, krijgen die balken bij jou ook zo ongelooflijk heet?
 
De balken worden wel warm maar een probleem heb ik er nog niet mee gehad. Ze branden overigens op verschillende lichtsterktes gedurende de dag vanaf 8:30 uur tot 23:00 uur.
 

Terug
Bovenaan