Verlichting versterken tips


F

fish-lover

Guest
beste,

Ik heb een vraagje weet iemand hoe ik mijn verlichting kan optimaliseren/versterken. Bak is 80cm. En 115 liter. Maar heb maar T8 2x18 watt. Speciaal planten lampen van Dennerle. Ik heb ze al wat versterkt met reflectoren. Maar heb de indruk dat de plantjes nog wat licht te kort komen zeker naar de bodem toe. Omdat er ook veel laagvlakten planten zijn die hoger groeien dan normaal. Waarbij ik denk dat ze meer naar het licht willen groeien.

Een andere lichtkap zie ik niet direct zetten. Maar zou het enig nut hebben om een ledstrip tussen te hangen of zal dat nietveel verbeteren aan de planten groei?

Alvast bedankt voor je hulp!
 
Hangt een beetje van de strip af of en hoeveel nut het heeft
 
Waarom probeer je geen planten te laten groeien met de verlichting die je hebt?
Wie heeft je verteld dat je licht niet geschikt is?
Ze kunnen onvoldoende voor jou lijken, maar dat maakt voor de planten helemaal niet zoveel uit. Als je een bak hebt met weinig licht, waarom begin je dan met minder lichtbehoevende planten, zoals anubis, varens en mossen?
Je kan een geweldig mooie bak ontwerpen met alleen deze planten, en er zijn tal van andere planten die minder licht waarderen.
Dat je plantjes omhoog groeien omdat ze te weinig licht hebben is een broodje AAP verhaal: dat is altijd een tekort aan CO2 of voeding.
 
Misschien is het goed dat TS verteld wat zijn bedoelingen zijn. Welke planten zijn er die mogelijk licht tekorten vertonen?
 
Goeie antwoorden zijn hier aangehaald en ben ook benieuwd naar wat de TS zijn bedoelingen zijn.
 
@Cornelius ik heb soms die indruk omdat ik maar 2x 18 watt heb en de meeste van mensen hebben de t5 die al meer watt heeft en nog hun bakken hebben meestal dubbel zoveel licht (watt) als mijn bak. Ja maar ik probeer een vol geplant bak te verkrijgen en niet enkel met makkelijke plantjes en mossen. Het staat goed vol maar merk dat ze niet allemaal zo mooi groeien als in andere bakken hier op het forum. En ik heb ook geen co2 systeem en AIO voeding om dat enkel makkelijke plantjes te houden begrijp je?

Ik zal straks vanavond een foto tonen welke planten ik bedoel. Ze groeien wel maar veel te snel omhoog waardoor er veel plaatsen tussen zit en ze niet mooi vol lijken. Raar dat dat niet door het licht komt want voeding en co2 zouden ze normaal ook niet tekort mogen komen
 
@benvo bedoeling was door de 2x18 w te vergroten door eventueel led of andere buizen in te steken zodat ik wat meer watt heb. Zoals hier boven heb ik soms het idee dat ik licht tekort kom voor alle plantjes die ik wil ;)
 
Je kan zelfs een mooie bak maken die voor 80% uit Waterpest en Cabomba bestaat :)

Al eens overwogen de TL te vervangen door LED balken? Led strips als in die oprolbare dingen zou ik afraden. Deze hebben per led een zeer laag vermogen. Sterkere leds hebben namelijk een koelprofiel. Geschikte lampen die daar tussenin zitten zijn de glazen led-buizen. Die buizen lijken me voor jou het meest geschikt als ik je verhaal zo lees.
 
@Ferry Heibrink ja daar geloof ik je zeker in dat je daar een mooie bak mee kan maken. Maar het is meer het feit dat er 10 uiteenlopende plantensoorten in mijn bak heb staan en ik zou die graag behouden ipv te veranderen naar iets makkelijker planten.

Ja je verhaal over led heb ik al eens aan gedacht. Maar weet daar zo weinig over. Heeft u soms een afbeelding of link van een goed merk led buizen die ik zou kunnen gebruiken?

En moet ik de lichtkap aanpassen daarvoor of passen die in de T8 fitting? Alvast bedankt voor je goede tip!
 
Dit is cabomba zuurstof plant hier kan je zien dat hij helemaal niet vol en dik staat maar overhaast gegroeid iemand weet hoe dit komt?

image.jpg
image.jpg
 
Je kan ook 18watt led balken kopen die op plaats komen van je TL buizen, dus enkel je TL-buizen eruit en je kan via een adaptor deze gewoon in een T8 armatuur steken, 2 snoertjes naar de losse trafo/adaptor van 12vlt aansluiten en klaar en je hebt zeker 3x zoveel licht als nu.
zijn zat oplossingen..
 
Je kan zelfs een mooie bak maken die voor 80% uit Waterpest en Cabomba bestaat :)

Al eens overwogen de TL te vervangen door LED balken? Led strips als in die oprolbare dingen zou ik afraden. Deze hebben per led een zeer laag vermogen. Sterkere leds hebben namelijk een koelprofiel. Geschikte lampen die daar tussenin zitten zijn de glazen led-buizen. Die buizen lijken me voor jou het meest geschikt als ik je verhaal zo lees.
Hoewel de kwaliteit van led buizen ook vaak te wensen overlaat.
 
Je kan ook 18watt led balken kopen die op plaats komen van je TL buizen, dus enkel je TL-buizen eruit en je kan via een adaptor deze gewoon in een T8 armatuur steken, 2 snoertjes naar de losse trafo/adaptor van 12vlt aansluiten en klaar en je hebt zeker 3x zoveel licht als nu.
zijn zat oplossingen..
Ben benieuwd welke buizen jij voor ogen hebt..
 
@tuinkabouter jaa inderdaad daar vreesde ik al voor kon gewoon niet anders de plantjes groeien gewoon niet mooi. :s

@edje555 wauw klinkt als de oplossing zijn die dan ook betaalbaar en goed qua licht voor de planten? Heb je hier een link voor want ben zeer benieuwd welke led lampen je bedoeld.

Weet anders egt geen oplossing hoe ik het licht tekort kan oplossen.

@benvo idd daarom vind ik het zo moeilijk om een oplossing te vinden wil meer watt en lichtsterke. Maar niet inboeten in kwaliteit of lichtgrafiek... niet simpel lijkt me
 
Hoewel de kwaliteit van led buizen ook vaak te wensen overlaat.

Maar het is wel de meest simpele upgrade. Voor LED op aluminium profiel moet je wel iets bedenken om het te monteren.

Aan de andere kant, als je de huidige TL kan laten hangen, en je kunt 1 ledbalk toevoegen, dan heb je het beste van beiden.
 
@Ferry Heibrink ja lijkt me de perfecte oplossing van jou! Maar weet jij een goede LED op aluminium profiel ontwikkeld voor aquarium planten? Iemand idee of ervaring over dit soort lampen?
Zal miss de ideale oplossing zijn dan is het enkel nog aan mij om hem mooi in de lichtkap weg te werken.
 
@Ferry Heibrink ja lijkt me de perfecte oplossing van jou! Maar weet jij een goede LED op aluminium profiel ontwikkeld voor aquarium planten? Iemand idee of ervaring over dit soort lampen?
Zal miss de ideale oplossing zijn dan is het enkel nog aan mij om hem mooi in de lichtkap weg te werken.

Zelf gebruik ik dit om mijn JMB balken aan te bevestigen.

https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/aluprofile-3/

Verder vind je op deze pagina nog "angelbracket options" die ik ook gebruik.

https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/ghl-lightbars/
 
Ziet er goed uit dan vervang jij de volledig lichtbak?

Ik had ook al dit zien staan
https://www.aquaplantsonline.nl/led...ight-voor-t8-jt5-18-watt-60-cm-ledverlichting
De superfish led balk. Ik had gelezen speciaal voor planten zou dit me helpen volgens jullie?

Heb wel gezien dat het een smalle led balk zal moeten zijn. Teleurstellend vastgesteld dat er maar een vinger plaats is tussen mijn lichtbalk waar ik hem ging aanhangen en het middenglas die ik onmogelijk kan weghalen..
 
Zou ik het licht tekort ook niet kunnen opvangen door een uur langer aan te laten? Heb nu 9 uren licht aan. Of krijg ik dan gewoon meer algen?
 
Nee, de gerekte groei is een gebrek aan intensiteit
Ah oké. Dus enkel meer led bijplaatsen zal een oplossing zijn. De hierboven gemelde led buis is vrij dik en zal wss niet in de lichtkap passen. Maar ik heb hier eens rondgekeken en er sprak iemand van led strips van ledstripkoning. Maar dat zijn van die dunne zonder aluminium profiel. Ze zouden wel 1000 lumen afgeven de meter zou dit een oplossing kunnen zijn of geeft zo’n leds niet de juiste intensiteit en kleur voor planten?
 
Hier zie je het probleem voor de led buis van aluminium van superfish. Ik heb minder dan een vinger tussen het glas en de lichtbalk. Dus zou platte plakled beter zijn. Als ik er 2 bestel ipv 1 buis van superfish.

@Ferry Heibrink had al aangegeven dat die platte oprol led niet zo sterk zijn dus daarom twijfel ik nog wat. Ledstripkoning zegt dat hij led verkoopt 2x 75 cm lang die ongeveer 1700 lm hebben. Maar als hun kleur grafiek niet goed zit is het natuurlijk nutteloos om dat licht in plantenbak toe te voegen

image.jpg
 
images.jpg
imagesUVS0J3RP.jpg
naamloos.png


Prima oplossing..
Alleen Eheim powerled is wel prijzig.
 
@edje555 ja ziet er goed uit maar kan het zijn dat de goedkoopste start van 150 euro?
 
Ja die kunnen helaas ook nie in mijn bak. Ik zit namelijk met mijn tl lampen die al in de midden hangen van een helft dus krijg daar geen balk meer onderste of naast :(
 
@edje555 ja ziet er goed uit maar kan het zijn dat de goedkoopste start van 150 euro?

Prijzen weet ik niet precies meer, maar hoe groter het Aquarium is des te duurder het wordt natuurlijk + aluminium armituur dat deze leds koelt en zeer dergelijk van kwaliteit.
 
Ja die kunnen helaas ook nie in mijn bak. Ik zit namelijk met mijn tl lampen die al in de midden hangen van een helft dus krijg daar geen balk meer onderste of naast :(

Je moet natuurlijk je TL buizen eruit halen en de gehele armatuur met leds komen in de houder waar je TL buis in heeft gezeten.
 
@edje555 en wat vind je van de leds van ledstripkoning? Zijn volgens hem volwaardig verlichting voor planten zou zeer makkelijk zijn om zo’n ledstrip bij te plaatsen weet alleen niet als het licht spectrum voldoende is en hulpvol zal zijn.

Omdat ik graag me speciaal tl lampen ook had behouden ;)
 
Zoals hier krijg je dan een bakje maar hoe kan je met RGB rood spectrum en blauw in je bak krijgen je kan tog maar 1 kleur tegelijk kiezen met het bakje? Ik begrijp nietveel van led :)

493122E3-2BB9-43C2-BE96-56C47E548D14.png


Of kan ik eigenlijk Gwn zelf rood strip blauw strip en een wit strip in de bak knutselen van 5050 led?
 
Hier zie je het probleem voor de led buis van aluminium van superfish. Ik heb minder dan een vinger tussen het glas en de lichtbalk. Dus zou platte plakled beter zijn. Als ik er 2 bestel ipv 1 buis van superfish.

@Ferry Heibrink had al aangegeven dat die platte oprol led niet zo sterk zijn dus daarom twijfel ik nog wat. Ledstripkoning zegt dat hij led verkoopt 2x 75 cm lang die ongeveer 1700 lm hebben. Maar als hun kleur grafiek niet goed zit is het natuurlijk nutteloos om dat licht in plantenbak toe te voegen

Bekijk bijlage 236911

Ledstripjes zijn leuk als decoratie van je woning, maar niet in een aquarium. Lumen zeggen niets over het licht wat je planten nodig hebben, daar zijn andere schalen voor. Lumen zijn toegespitst op zichtbaar licht.

Goede aquariumverlichting komt ook met uitgebreide informatie en kleurspectrumgrafieken. Als een verkoper je glazig aankijkt als je daar over begint, ben je al bij het verkeerde adres en moet je ff verder zoeken.
 
@Ferry Heibrink inderdaad bedankt voor je hulp en ik geef je volledig. Zeer frustrerend om geen licht spectrum terug te vinden van de led. Zo kan ik onmogelijke weten als ze voldoen voor planten groei. Dus ik versta dat jij denk dat plan led strips helemaal niet zullen uithalen voor een beter planten groei?
 
Ziet er goed uit dan vervang jij de volledig lichtbak?

Ik had ook al dit zien staan
https://www.aquaplantsonline.nl/led...ight-voor-t8-jt5-18-watt-60-cm-ledverlichting
De superfish led balk. Ik had gelezen speciaal voor planten zou dit me helpen volgens jullie?

Heb wel gezien dat het een smalle led balk zal moeten zijn. Teleurstellend vastgesteld dat er maar een vinger plaats is tussen mijn lichtbalk waar ik hem ging aanhangen en het middenglas die ik onmogelijk kan weghalen..
Wanneer je, zoals ik elders opmerk, kwaliteit wilt zou ik niet gaan voor dit soort merken. Maar het is natuurlijk aan jou.
 

Terug
Bovenaan