Verlichting T8


Pipi

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
118
Leeftijd
35
heb al heel veel gelezen over deze lampen, maar kom er toch niet uit. Ik heb 2 T8 lampen. (Rio 125) 1 is daylight en de ander is zo oud dat ik de tekst niet meer kan lezen, maar het is een lamp met paars licht.

Zou ik ze moeten vervangen of hoeft dit niet? En voor wat dan?
Ik voeg geen CO2 toe dus ik hoef geen sterke verlichting
 
Weet je hoe lang de lampen er al in zitten?

Zou ze zelf op ten duur gewoon vervangen, van T8 lampen kan je ook de gewone Philips buizen gebruiken geloof ik.
zijn een pak goedkoper dan de buizen met een merk als dennerle of juwel erop.

je hebt dan de keus uit diverse soorten, allemaal met een andere Kelvin waarde.

3000K is warm geel licht
4000K is gelig licht
6500K is wit daglicht

het is maar net wat jij mooi vind.

zelf vind ik in veel bakken de 4000 graden Kelvin lampen het mooist.

bij Philips lampen heeft deze het nummer 840 of 940.
 
geen idee hoe lang ze er al inzitten want het aquarium komt van marktplaats, maar het lijken mij oude lampen omdat de tekst dus zo is vervaagd haha. Dat ik de T8 kan vervangen door ook philips lampen had ik idd gelezen. 840 achter en voorin?
Heb liever niet teveel en te fel licht ,omdat ik van plan ben maar eenvoudige planten te houden zonder Co2
 
Laatst bewerkt:
840 dus oke, en die 2e lamp? hoort dat paarse licht eigenlijk wel paars te zijn van de lamp die er nu in zit? of was de kleur origineel rood?
 
Kan paars zijn, zou "plant bevordelijk" zijn... maar vind dat nergens op slaan.

2x 840 vind ik heel mooi bij heel veel bakken, zeker bij de bakken die met (filter)zand zijn ingericht

Heb je een donkere bodem & een zwarte achterwand dan vind ik 6500K weer mooier uitkomen.
 
Paars is meestal zo'n colorlamp,laat de kleuren van vissen en planten mooier uitkomen.
 
Er zitten voorlopig alleen nog maar vuurgarnalen in en dit wil ik een tijdje zo houden totdat ik tevreden ben met de inrichting en met Mn filter.
In de toekomst wil ik er een schooltje kardinaal tetra’s in verder niks :)
De bodem is zwart grind en de achterwand (poster) is ook zwart.
Dus kwa licht.. ik kan die 2 van 840 kopen, kost toch niet veel, en dan uittesten hoe dat eruit ziet. Kan nooit kwaad lijkt me zo.
 
Dus kwa licht.. ik kan die 2 van 840 kopen, kost toch niet veel, en dan uittesten hoe dat eruit ziet. Kan nooit kwaad lijkt me zo.

Kwaad niet echt inderdaad maar als je bak nu stabiel draait en je planten gewend zijn aan de verlichting is het veiliger om de lampen niet tegelijkertijd te vervangen zodat het (eventuele) verschil (in kleur en/of intensiteit) niet te groot is. Dus één lamp vervangen en even aankijken en alles even laten wennen aan de verandering en na een paar weken (zonder merkbare problemen of algen) de tweede buis..
Allee, zo zou ik het toch aanpakken. ;)
 
Kwaad niet echt inderdaad maar als je bak nu stabiel draait en je planten gewend zijn aan de verlichting is het veiliger om de lampen niet tegelijkertijd te vervangen zodat het (eventuele) verschil (in kleur en/of intensiteit) niet te groot is. Dus één lamp vervangen en even aankijken en alles even laten wennen aan de verandering en na een paar weken (zonder merkbare problemen of algen) de tweede buis..
Allee, zo zou ik het toch aanpakken. ;)

Heel goed advies idd! :thumbs:
 
Je kan natuurlijk nu wel een paar buizen in verschillende kleuren kopen om nu te bepalen wat je zelf het mooist vindt. Iedereen heeft zo zijn voorkeur, ikzelf gebruikte met TL meestal 865 omdat ik wel van koel/koud licht hou... En je kan dit pas goed inschatten als je het eens met eigen ogen ziet (liefst boven dezelfde bak).
 
Ah ja dat is een goed idee, en inderdaad zoiets moet je met eigen ogen zien. Nou ik zal eens bij de lampenboer gaan kijken binnenkort.

Toen ik het aquarium kocht zat er veel draadalg in.. maar ook guppen en die heb ik er ondertussen al uit gedaan (ik werd nogal zenuwachtig van die visjes Haha)
 
maar ook guppen en die heb ik er ondertussen al uit gedaan (ik werd nogal zenuwachtig van die visjes Haha)

Haha, klinkt bekend. Ik kocht ooit uit puur enthousiasme een groepje Endlers, ik vond ze super mooi!
Enkel mannetjes omdat ik niet wou dat ze kweekten (i know: niet zo diervriendelijk eigenlijk... Tja, ik was jong en naïef en had zelfs al wat schuldgevoel tijdens de rit naar huis en besliste direct dat ik toch ook vrouwen ging aanschaffen... ;), )

Ennieweej,
ik kwam thuis, liet ze in de bak en ze waren direct gewend aan de bak leek het wel.
Zodanig chill en op hun gemak dat ze na een half uurtje al volop deden wat (mannelijke) Endlers blijkbaar doen...
:help:
Na anderhalf uur haalde ik de hardscape uit de bak om ze tijdig te vangen zodat ik ze net voor sluitingstijd terug kon brengen naar de LFS om ternauwernood een avond en een nacht vol complete waanzin te vermijden.

Wat een hyperkinetische beestjes.:eek::eek:
Ik werd in sneltempo gek door hun zenuwachtig gepronk en hun patsergedrag!
Leuke visjes maar dan op een ander! :D
Ik had ei zo na een PTSS,
een week-kuurtje angstremmers icm drie yoga sessies was gelukkig voldoende om zonder lange termijn gevolgen te herstellen... :stars:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, mooi verhaal! Ook niet zo mijn ding guppies :p
 
Je kan een 840 met een 865 combineren maar zelf gebruik ik 2x de 840 en hoe dat lijkt zie je in mn link in het onderschrift want daar heb ik net 2 foto s gepost van de bakken met de 840.
 
Ik zie nu dat de lampen die erin zaten 10000k en 6000k zijn. Jeetje lijkt me wel veel? Ik ga die van840 eens halen

Iemand nog tips hoeveel lichturen ik met 2 van 840 moet aanhouden? Heb het nu ingesteld op 7 uur geloof ik
 
Laatst bewerkt:
K staat puur voor de kleur verlichting, niet de sterkte. Hoe lager het Kelvin getal hoe warmer de verlichting (geler).

Ook 2x 840 lampen kan dus nog best wat licht geven alleen is de kleur warmer. Dan 2x 865 lampen.

Wil je het licht dempen dan moet je met drijfplanten gaan werken ect.
 
ohhh oke haha bedankt, ja ik moet alles nog ff leren :)

Dit was mijn bak met de oude verlichting:

35882574_10215208139509298_7471283619290415104_n.jpg


en dit is met de nieuwe:
35884252_10215208139549299_5955287612661956608_n.jpg


let niet op de inrichting, dat is nog foeilelijk....
Ik vind de oude verlichting veel mooier moet ik zeggen :') daar is het contrast groter, het zwarte zand is echt veel zwarter zegmaar....
 
Vind de nieuwe verlichting juist veel frisser tonen.
Geeft meer accent aan de planten en je inrichting
 
ik begrijp wat je bedoeld, maar ik vind het juist gaaf dat de zwarte bodem zo donker is en dat het hout juist iets opvalt en de planten wat schemeriger aanwezig zijn. Maar ieder zijn ding natuurlijk :)
 
Kwam waarschijnlijk ook omdat de vorige lampen al oud waren en een stuk minder licht gaven dan deze nieuwe :)
 
Er zitten voorlopig alleen nog maar vuurgarnalen in en dit wil ik een tijdje zo houden totdat ik tevreden ben met de inrichting en met Mn filter.
In de toekomst wil ik er een schooltje kardinaal tetra’s in verder niks :)
De bodem is zwart grind en de achterwand (poster) is ook zwart.
Dus kwa licht.. ik kan die 2 van 840 kopen, kost toch niet veel, en dan uittesten hoe dat eruit ziet. Kan nooit kwaad lijkt me zo.
Over het algemeen wordt er vaak gemixt met de kleuren. Zo zou je kunnen kiezen voor 840 achterin en 865 voorin. 840 is warmwit ofwel wit met wat rood erin zodat er een geliger licht schijnt. 865 is koelwit dus wit met wat meer blauw erin, de buis geeft witter licht af.
 
Kwam waarschijnlijk ook omdat de vorige lampen al oud waren en een stuk minder licht gaven dan deze nieuwe :)
ja zoiets denk ik ook inderdaad. Maar vind het zo mooi... kan ik het niet zo laten? of nieuwe lampen vinden die net zo'n licht afgeven?

Over het algemeen wordt er vaak gemixt met de kleuren. Zo zou je kunnen kiezen voor 840 achterin en 865 voorin. 840 is warmwit ofwel wit met wat rood erin zodat er een geliger licht schijnt. 865 is koelwit dus wit met wat meer blauw erin, de buis geeft witter licht af.
thanks voor de uitleg!
 
Ik zat te kijken wat ik nou echt mooi vind.... bestaat er een T8 lamp die wat roder is? ik vind het mooi als het geheel wat donkerder/roder oogt ipv geel of spierwit...
 

Terug
Bovenaan