Verlichting op 100cm hoogte


tropicalis

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2012
Berichten
191
Locatie
Rotterdam
Hi all, ik ben aan het nadenken aan nog een verticale bak: 70cm breed, 70cm diep en 140cm hoog waarbij het water tot ongeveer 55cm komt. In het midden zou dan riet moeten groeien met een kunsttak er om heen.
Het idee is om in de kap, dus zo'n 100cm boven het water langs de kant 4 t5s te hangen samen met 4 spotjes (met kap) en eventueel een rij door het midden.
De vraag is nu: zouden i.p.v. vier t5s vier leds van 2 of 3 rijen (bijv. van daytime) meer licht geven?
Overigens is het in die kap wel zo'n 40-50oC dus zouden leds daar tegen kunnen (die t5s doen het al drie jaar goed)
Dank, ralf
 
1.40 hoog? Ga je dan telkens op je kop in die kolom hangen?
 
Trapje er bij,dan.
 
Lijkt mij een onzinnige en onhaalbare constructie. De verlichting voor het riet zou kunnen werken, maar voor eventuele waterplanten zeker niet.
Daarnaast is het praktisch onmogelijk om deze bak te onderhouden tenzij je de voorruit (gedeeltelijk) kunt openen.
Leuk idee, maart zeer moeilijk uitvoerbaar.
 
Denk dat je beter voor enkel spots kan gaan.
60 graden lenzen erop en klaar.

Denk overigens dat DIY hierin ook de beste optie is om wat moois te maken.
 
Hi iedereen, zoals geschreven heb ik reeds zo'n pilaar bak staan (zie mijn profiel foto), die inderdaad DIY is gemaakt. En voor de duidelijkheid de voor- en achterkant bestaan uit 1cm dikke ruiten van 140x70 cm, maar aan de zijkanten zitten op 60 cm hoogte grote schuiframen van 70x50 cm die ik er in een seconde uit kan halen. Daardoor kan ik net de bodem midden in de bak geraken.
In de huidige bak heb ik twee 60-graden halogeen spots met kap (15 cm hoge ijzeren kokers om de lamp), en ik was van plan om er vier in de nieuwe bak te zetten.
Maar, tuinkabouter, jou idee om gewoon voor een hele serie spots te gaan is inderdaad ook te overwegen. Dank.
Mijn oorspronkelijke vraag was eigenlijk welke lamp een groter bereik heeft: de t5 of leds? Dus als iemand daar nog een idee over heeft, dan graag.
 
Ik denk dat je met leds een betere penetratie van licht behaald met het gebruik van lenzen en eventueel reflectoren.
Denk dat een tl buis "teveel" licht verstrooit en niet voldoende bundeld
 

Terug
Bovenaan