Verlichting Juwel Rio 180


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zit vol met vragen :).
Wij overwegen een Juwel Rio 180 te kopen (licht eiken onderkast en aquarium) (iemand een tip waar gunstig te koop? Evt 2e hands).
Nu zag ik dat er vwb verlichting er verschillende mogelijkheden zijn.
Weten jullie welke mogelijkheden er zijn en wat de verschillen zijn?
Ik zag oa:
gewone verlichting
LED
Helialux Smart Control

Kunnen jullie mij de weg wijzen in dit bos?
Alvast bedankt!

Groetjes

Anne
 
Wanneer je dit nieuw koopt zou ik je aanraden om even op de site van Hornbach te kijken. Standaard, ik heb de Juwel Rio 180, wordt deze geleverd met Day en Nature led buizen.

 
Om antwoord te kunnen geven op de verlichtingsvraag zullen we eerst moeten weten wat jij met je bak wilt.
Wil je een low- tech bak: eenvoudige, weinig eisen stellende planten, nadruk op de vissen. (bijv. Anubia's, cryptocoryne, javavaren)
Medium tech: nog steeds redelijk makkelijke planten maar wel wat meer 'aangekleed'. Als boven + hygrophila-soorten, vallisneria, echinodorus.
Hightech; nadruk op planten, veel rode planten, Co2 toediening,
 
Ik denk dat het altijd fijn is als je licht te dimmen is want je hebt met led al snel teveel verlichting en al helemaal als je geen co2 wil gebruiken.
 
dank jullie allemaal voor het welkom!

inmiddels een Juwel Rio 180 in bezit en als onwetende een vraag:
links boven aan zit een rond gat en ik heb geen idee waar dat voor is.
weten jullie dat?
 
Welkom, welk gat bedoel je? Achterzijde? Links EN rechts? Dat zou voor de slangen van een evt. Buitenfilter kunnen zijn.
of bedoel je een ander gat? Foto kan veel verduidelijken.
 
Of bovenstaande, of voor een voederautomaat.

Ik heb zelf een nature en color les boven m’n Rio240. Ben daar qua licht tevreden over. Hangt uiteraard wel van je planten en wensen af :)

Welkom :)
 
dank jullie allemaal voor het welkom!

inmiddels een Juwel Rio 180 in bezit en als onwetende een vraag:
links boven aan zit een rond gat en ik heb geen idee waar dat voor is.
weten jullie dat?
Volgens mij is dat voor een eiwitafschuimer. Niet elke rio heeft dat maar sommige wel 👌🏼
 
Bedoel je een gat bij de achterruit of in de kleppen van de deksel? Vaak zit in die kleppen links een uitsparing voor een voederautomaat inderdaad. Uitsparingen in de "kap" die links en rechtsachter zitten zijn voor slangen en filterbuizen.
 
D01A7E6D-80D7-42BD-A3F6-0FCC5218A154.jpeg
 
het is dit gat en zo te zien hetzelfde als Ice78 liet zien
 

Bijlagen

  • DSC_6526.jpg
    DSC_6526.jpg
    57.7 KB · Weergaven: 47
Ik heb een Juwel Rio 180 en deze opening is er bij mij niet. Er is aan beide zijden aan de achterkant wel een opening voor extra bekabeling wat handig is als je een luchtpomp, wave-maker etc. wil installeren?

De klassieke verlichting is sterk en dat zorgde bij mij voor alg. Dus mocht je het kunnen dempen is dat niet verkeerd. Trouwens, gedempt is het nog steeds feller dan bijvoorbeeld mijn klein bakje (HS Aqua).
 
ik ben er denk ik al achter.
in het gat pas een afdakplaatje, een soort lucht filtertje
 
Op dat plaatje staat Marine te lezen dus ik denk dat Ice gelijk heeft als hij zegt dat is voor een afschuimer. Wellicht is hij multifunctioneel maar hij is vermoedelijk wel bedoeld voor een afschuimer.
 

Terug
Bovenaan