Verlichting in de avond


J

jan zwolle

Guest
Hallo,

Graag wil ik reacties op de volgende kwestie: Ik ben gepensioneerd en heb dus meer tijd om voor de bak te zitten. Gelet op de plaats van de bak en onze dagindeling verlicht ik het aquarium van 09:00 - 19:00 uur. Het gevolg is dat in van 19:00 uur tot zeg maar rond 23:00 tegen een donkere bak zit aan te kijken. De bak staat in het gedeelte waar de eettafel staat en 's avonds zijn we meestal in de zithoek. Toch vind ik het niet leuk dat de bak 's avonds donker is. Ik zou de tijden van verlichting kunnen aanpassen maar dat betkent dat ik dan tijdens het ontbijt tegen een donkere bak zit aan te kijken.
Wie heeft een suggestie?

Alvast bedankt
 
Mijn bak is verlicht van 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Van 9:30 uur tot 18:30 uur voluit en de rest in mindere mate (verschillende licht intensiteiten). Zo kan je de hele dag genieten en, bovendien, m'n planten gedijen er prima bij!
 
Alles hangt dus min of meer van je mogelijkheden af. Misschien is het goed dat je vertelt welke verlichting met welke eventuele toevoegingen je hebt.
 
De verlichting aanzetten van 9.00 tot 13.00
en van 17.00 tot 23.00 uur
De optie van Ben is alleen mogelijk als je die mogelijkheid hebt.
Er zijn meerdere mensen die overdag de verlichting een tijdje uit hebben staan.
 
De bak is 80x40x40 en wordt verlicht met 1 aqualantis eay led 590. Het is opgezet als een plantenbak. De verlichting wordt in de markt gezet als dat hij twee T5 balken zou vervangen en het lijkt op het oog een hele bak licht en nu in de opbouwfase groeien de planten voortreffelijk en heb ik relatief weinig last van alg.
 
De bak is 80x40x40 en wordt verlicht met 1 aqualantis eay led 590. Het is opgezet als een plantenbak. De verlichting wordt in de markt gezet als dat hij twee T5 balken zou vervangen en het lijkt op het oog een hele bak licht en nu in de opbouwfase groeien de planten voortreffelijk en heb ik relatief weinig last van alg.
Maar, en dit is belangrijk, heb je de mogelijkheid om de verlichting te dimmen? Zo niet, dan zal er niets anders opzitten om de verlichting een tijdje uit te zetten zoals hierboven gesuggereerd. Dan zou je dan kunnen doen met een timer (tijdsklok).
 
OK,
Bedankt voor jullie reacties. Ik moet het op een akkoord zien te gooien met mijn vrouw dat er 's middags en/of 's avonds een donkere bak in de kamer staat.
Jan
 
Nee hoor, dat kan geen kwaad, sterker nog, het wordt ook toegepast om algen tegen te gaan.
 
Dat is dan ook wel een fijne optie.

En heeft daglicht hier geen effect op? Stel je zet het licht van 7 tot 10 sochtends aan, dan is het buiten licht en pakt de bak dat ligt op, dan wordt het donker en zet je het licht nog van bv 18 tot 22:30 aan. Dan is de bak eigenlijk een soort van de hele dag verlicht?
 
och vind ik het niet leuk dat de bak 's avonds donker is. Ik zou de tijden van verlichting kunnen aanpassen maar dat betkent dat ik dan tijdens het ontbijt tegen een donkere bak zit aan te kijken.
Wie heeft een suggestie?

Je zou ook kunnen overwegen om een klein goedkoop (RGB-)ledstripje met dimfunctie aan te schaffen, louter als kijklicht. Zeer goedkoop en apart te schakelen van je hoofdverlichting. Bovendien ook makkelijk in de kap te bevestigen. Als je dit genoeg dimt hebben de planten er geen last van en kan je steeds in de bak kijken.
Er bestaan ook kleine ledspotjes voor in aquaria, met één of twee daarvan kan je ook gezellig kijklicht creëren zonder de plantengroei te beïnvloeden...
Bijvoorbeeld: http://www.arcadia-aquatic.com/nl/classica-led-spotlight/
 

Terug
Bovenaan