Verlichting BiOrb


A

AquaRick

Guest
Hallo allemaal,

Enkele weken geleden heb ik een BiOrb Flow 30 aquarium gekocht met MCR verlichting. De MCR is multi-color led verlichting, waarmee je automatische programma's kunt instellen. In het bakje zitten een paar echte plantjes en een paar kleine visjes.

Nu vraag ik me af hoe ik het beste kan verlichten.

De situatie:
- bakje staat in de woonkamer, dus overdag is het sowieso licht (al dan niet indirect)
- de MCR-verlichting is overdag fel-wit en bouwt 's nachts af naar zachtblauw
- MCR kan ik instellen op 8, 10, 12 of 14 uur wit licht.

Het liefst heb ik natuurlijk begin van de avond nog het bakje verlicht (dan ben ik immers thuis). Is het een probleem als ik bijvoorbeeld pas om 12 uur de verlichting inschakel tot een uur of 22? Wat is de overweging om langer of korter te verlichten? Hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt weer!

Rick
 
Er zijn wel meer die pas tegen de middag het licht aan laten gaan dus dat lijkt me niet zo n probleem. Normaliter is minimaal 8 uur aan te raden.
 
Mijn verlichting gaat pas aan tegen een uur of 4 a 5 in de namiddag tot 12 a 1 uur s'nachts zodat we nog optimaal van onze aquarium kunnen genieten.
 
Hallo,

Had zelf een Biorb Life, nu een Cube 30L. MCR. Verlichting zet ik zelf aan om 18:00 uur tot ongeveer 22:00 (wit licht) daarna op rode verlichting.
's nachts staat de verlichting compleet uit.
Dit geeft bij mij het beste resultaat i.v.b. algengroei.
Heb enkel echte plantjes, verschillende soorten op steen gebonden Anubias. Elodea (Waterpest) heb ik in een miniatuur bloempotje geplaatst en doet het uitstekend.
Ik geef dagelijks wel Profito, Easy Carbo en Ferro.
Mvg.
 
Hallo,

Had zelf een Biorb Life, nu een Cube 30L. MCR. Verlichting zet ik zelf aan om 18:00 uur tot ongeveer 22:00 (wit licht) daarna op rode verlichting.
's nachts staat de verlichting compleet uit.
Dit geeft bij mij het beste resultaat i.v.b. algengroei.
Heb enkel echte plantjes, verschillende soorten op steen gebonden Anubias. Elodea (Waterpest) heb ik in een miniatuur bloempotje geplaatst en doet het uitstekend.
Ik geef dagelijks wel Profito, Easy Carbo en Ferro.
Mvg.


Hoeveel uren heb je het licht aan in totaal dan? Met alleen rood komen de planten ook niet ver hoor.
 
Biorb aquariums zijn waarschijnlijk niet bedoeld voor de echte hobbyliefhebber. Heb dit enkel gekocht voor de kleinkinderen, maar wil toch het beste voor de visjes.
Het is een nano van 30L. dus beperkt qua visbestand. Nu vijf Chinese danios en drie Rasboras micra.
Verlichting brandt van 18:00 tot 22:00, wit licht van bijgeleverde lichtset, daarna nog een à twee uur rode verlichting. 's nacht staat de verlichting uit.
Zo heb ik minst last van algen.

Schermafbeelding 2018-03-15 om 19.38.30.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan