verkleuring Molly


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Ik heb niet veel ervaring met Molly's.

Altijd op zoek naar vissen die het prima vinden om in mijn brakwater opstelling te verblijven, stuitte ik op marmer/dalmatiër Mollys. Werkelijk een prachtige toevoeging zeg, levendig, alle waterlagen, onderzoekend, kortom een aanwinst voor de bak. Ik zag net dat de eerste lading frut al uitgepoept was, ik heb 2 man en 2 vrouw, dus dat zal nog vaker gaan voorkomen. Niks gaat het overleven, tankmaatjes hebben te veel jachtinstinct, maar daar gaat het nu even niet om.

Opvallend is wel dat de marmer/dalmatiër kleur, veranderd is in zwart/blauw. Ik vind dat op zich niet een probleem, het wit is verkleurd naar prachtig parelmoer/kobalt blauw. Wanneer ze in deze kleurstelling zouden worden aangeboden zou ik er waarschijnlijk meteen voor kiezen, echt heel heel erg mooi.
Maar, hoe komt dit nu? Komt het doordat ze op zouter water zitten ? heeft het te maken met paai/voortplanting ? worden ze straks weer wit/zwart? Of, en daarom plaats ik deze vraag eigenlijk, is dit een teken van ziekte of anders dat ze het juist helemaal niet naar hun zin hebben bij mij ?

gr

Mark
 
Dat gespikkelde is een foutje van de natuur waar op door geselecteerd is, dus mijn eerste gedachte is: naar mate de vis ouder word hij/zij meer naar de oorspronkelijke kleur terug veranderd
 
Dat gespikkelde is een foutje van de natuur waar op door geselecteerd is, dus mijn eerste gedachte is: naar mate de vis ouder word hij/zij meer naar de oorspronkelijke kleur terug veranderd

Dat zou een prima verklaring zijn, Nicolientje, ware het niet dat deze verkleuring in 3 weken tijd heeft plaatsgevonden. Ik heb ze nu een maand, inclusief een paar dagen gewenning in de quarantainebak, 3 weken in de grote bak, en alle vier de Molly's zijn ze van zwart/wit naar zwart/blauw gegaan.
Statistisch onmogelijk dat ze alle vier even oud zijn en alle vier dan precies hetzelfde doen in dezelfde korte tijd.

Moet aan iets anders liggen. Verder doen ze het prima hoor. Zwemmen vrij, eten als bootwerkers, produceren jongen, helemaal leuk. Ik wil alleen weten of ik iets verkeerd doe voor ze, dat zou ik niet leuk vinden van mezelf.

gr

Mark
 
Waarom zou het statistisch onmogelijk zijn dat ze alle 4 dezelfde leeftijd hebben? als ze allemaal bij dezelfde kweker vandaan komen is de kans groot dat het allemaal broers en zusjes zijn
 
Waarom zou het statistisch onmogelijk zijn dat ze alle 4 dezelfde leeftijd hebben? als ze allemaal bij dezelfde kweker vandaan komen is de kans groot dat het allemaal broers en zusjes zijn

en dan in slechts 3 wken tijd zo erg verkleuren... allemaal...

ik ga proberen een foto te maken, dan zie je dat het best heel erg blauw is

haha... nogmaals, ik vind et prima hé die kleur, maar ik vind het niet prima als het niet goed is en kan liggen aan mijn verzorging doordat ik iets niet weet van deze visjes.
 
Ja ik denk eerlijk gezegd dat er niks loos is en dat die verkleuring normaal is, misschien juist omdat ze nu wel in goede omstandigheden gehouden worden (brakwater) en daardoor beter kleuren. Zelf zou ik me pas zorgen maken als er maar 1 of 2 verkleuren en de rest niet
 
het vrouwtje blijft vooralsnog wel een beetje op de witte kleur, de mannetjes zijn gewoon blauw........

ik zet drie foto's er in, niet heel mooi of goed, maar dan heb je een idee. Prachtig blauw.... maar ik zweer et... een paar weken geleden was dit echt echt nog wit.
 

Bijlagen

  • IMG_0123.JPG
    IMG_0123.JPG
    192.5 KB · Weergaven: 95
  • IMG_0134.JPG
    IMG_0134.JPG
    296.8 KB · Weergaven: 84
  • IMG_0136.JPG
    IMG_0136.JPG
    338.4 KB · Weergaven: 87
Kweekvormen van de molly en dan m.n. afstammelingen van de Poecilia velifera en de Poecilia latipinna, kunnen op latere leeftijd nog gewoon verkleuren. Dat is een normaal gegeven. Dat heeft in dit geval niets met de waterwaarden te maken.
 
Ik kan ook wel stellen dat in de basiskleur wit, blauw zit. Of dat nu een geheel witte danwel een dalmatiër betreft. Je zou het eigenlijk niet zeggen doch blauw is een wild eigenschap bij zowel P.latipinna als P.velifera. Maar ook andere wilde mollysoorten kunnen blauw bij zich dragen. De blauwe kleur zit verscholen in de iridophoren. En afhankelijk van de lichtreflectie op de schubben (die een overdaad aan iridophoren heeft), is het blauw intenser of minder intense te noemen.
Hier is ook een voorbeeld van zo'n dalmatiër die uiteindelijk richting marble is gegaan en meer blauw vertoond.
livebearer4 004.jpg

Als je goed kijkt bij de wildkleur van zowel P.velifera als de P.latipinna, dan zie je zowel in de vinnen als op het lijf licht iridiscerende punten of strepen op het verdere groen-, bruin- danwel grijsachtige lijf.
Maar nogmaals, ook andersoortige wilde molly's kunnen dit vertonen.
 
Ik kan ook wel stellen dat in de basiskleur wit, blauw zit. Of dat nu een geheel witte danwel een dalmatiër betreft. Je zou het eigenlijk niet zeggen doch blauw is een wild eigenschap bij zowel P.latipinna als P.velifera. Maar ook andere wilde mollysoorten kunnen blauw bij zich dragen. De blauwe kleur zit verscholen in de iridophoren. En afhankelijk van de lichtreflectie op de schubben (die een overdaad aan iridophoren heeft), is het blauw intenser of minder intense te noemen.
Hier is ook een voorbeeld van zo'n dalmatiër die uiteindelijk richting marble is gegaan en meer blauw vertoond.
Bekijk bijlage 339692
Als je goed kijkt bij de wildkleur van zowel P.velifera als de P.latipinna, dan zie je zowel in de vinnen als op het lijf licht iridiscerende punten of strepen op het verdere groen-, bruin- danwel grijsachtige lijf.
Maar nogmaals, ook andersoortige wilde molly's kunnen dit vertonen.
Wat leuk om dit te weten te komen, dank je wel Stanovic. Ik ben er inmiddels ook wel achter dat de Molly een zwaar onderschatte vis is. Ze kosten geen ruk, vaak door kinderen gehouden, ze zijn supersterk en ze planten zich enorm voort. De keerzijde van dit verhaal is natuurlijk dat er nu niet bepaald voorzichtig met deze beessies wordt omgesprongen.
Ik zie nu dat het een hele mooie en grappige vis is, totaal niet lastig naar anderen, en anderen ook niet naar hen, kennelijk zijn ze niet irritant voor de rest. Ze zijn er in allerlei kleuren, en dat blauw is megamooi. Beweging en actie in alle waterlagen, ik ben de ordinaire Molly de laatste tijd ZEKER gaan waarderen.

gr

Mark
 
Hoe oud zijn de vissen?
Is het niet zo dat ze misschien jong waren toen je ze kreeg en nu pas op kleur komen?
Net zoals bij jonge (mannetjes) guppen?

Ik zie namelijk ook niks geks aan de kleur.
 
Wat leuk om dit te weten te komen, dank je wel Stanovic. Ik ben er inmiddels ook wel achter dat de Molly een zwaar onderschatte vis is. Ze kosten geen ruk, vaak door kinderen gehouden, ze zijn supersterk en ze planten zich enorm voort. De keerzijde van dit verhaal is natuurlijk dat er nu niet bepaald voorzichtig met deze beessies wordt omgesprongen.
Ik zie nu dat het een hele mooie en grappige vis is, totaal niet lastig naar anderen, en anderen ook niet naar hen, kennelijk zijn ze niet irritant voor de rest. Ze zijn er in allerlei kleuren, en dat blauw is megamooi. Beweging en actie in alle waterlagen, ik ben de ordinaire Molly de laatste tijd ZEKER gaan waarderen.

gr

Mark
Dat ondergewaardeerde geldt ook voor guppen, zwaarddragers en platy's om de meest bekende soorten maar op te noemen. Men beziet ze als beginnersvissen. Dit terwijl er ook zoveel meer achter deze vissen steekt. Diegenen die zich serieus bezig houden met dit soort vissen, zullen me begrijpen met deze opmerking.
 
Hoe oud zijn de vissen?
Is het niet zo dat ze misschien jong waren toen je ze kreeg en nu pas op kleur komen?
Net zoals bij jonge (mannetjes) guppen?

Ik zie namelijk ook niks geks aan de kleur.
Geen idee joh, ik kocht ze een maand geleden in één koop en koos de grootste uit de bak bij Dessens in Vlaardingen.

Ze zijn in ieder geval volwassen, want ik zeg één keer, maar als ik nu heel erg goed kijk denk ik al twee keer, jonkies uitgepoept. Twee kereltjes + twee dames in de bak, dus kans genoeg voor een avontuurtje toch.

:))
 

Terug
Bovenaan