verkleuring Molly


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Ik heb niet veel ervaring met Molly's.

Altijd op zoek naar vissen die het prima vinden om in mijn brakwater opstelling te verblijven, stuitte ik op marmer/dalmatiër Mollys. Werkelijk een prachtige toevoeging zeg, levendig, alle waterlagen, onderzoekend, kortom een aanwinst voor de bak. Ik zag net dat de eerste lading frut al uitgepoept was, ik heb 2 man en 2 vrouw, dus dat zal nog vaker gaan voorkomen. Niks gaat het overleven, tankmaatjes hebben te veel jachtinstinct, maar daar gaat het nu even niet om.

Opvallend is wel dat de marmer/dalmatiër kleur, veranderd is in zwart/blauw. Ik vind dat op zich niet een probleem, het wit is verkleurd naar prachtig parelmoer/kobalt blauw. Wanneer ze in deze kleurstelling zouden worden aangeboden zou ik er waarschijnlijk meteen voor kiezen, echt heel heel erg mooi.
Maar, hoe komt dit nu? Komt het doordat ze op zouter water zitten ? heeft het te maken met paai/voortplanting ? worden ze straks weer wit/zwart? Of, en daarom plaats ik deze vraag eigenlijk, is dit een teken van ziekte of anders dat ze het juist helemaal niet naar hun zin hebben bij mij ?

gr

Mark
 
Dat gespikkelde is een foutje van de natuur waar op door geselecteerd is, dus mijn eerste gedachte is: naar mate de vis ouder word hij/zij meer naar de oorspronkelijke kleur terug veranderd
 
Dat gespikkelde is een foutje van de natuur waar op door geselecteerd is, dus mijn eerste gedachte is: naar mate de vis ouder word hij/zij meer naar de oorspronkelijke kleur terug veranderd

Dat zou een prima verklaring zijn, Nicolientje, ware het niet dat deze verkleuring in 3 weken tijd heeft plaatsgevonden. Ik heb ze nu een maand, inclusief een paar dagen gewenning in de quarantainebak, 3 weken in de grote bak, en alle vier de Molly's zijn ze van zwart/wit naar zwart/blauw gegaan.