Verhuizing vison 180


C

Chris Hartman

Guest
Beste leden,

ik maak graag gebruik van jullie kennis in de volgende situatie:


Ik ga binnenkort verhuizen, effectief nog geen kilometer verder maar mijn aquarium moet wel mee.
Met de auto is het echt maar 5 minuten.

Het is een Vision 180 met fijn grind op de bodem (2-5mm), ongeveer 10-12 kilo aan bodemmateriaal.
De bak draait vanaf oktober goed en zonder uitval.

Nu had ik het idee om 100-120 liter water + vissen in afgesloten vaten mee te nemen en de rest weg te doen, de bodem en planten te laten zitten en de bak aan de onderkast op te tillen en voorzichtig op een plat wagentje te zetten en dan in een rechtstreekse beweging de nieuwe woonkamer in te tillen.

Ik denk dat een onderkast dit zou moeten kunnen hebben.

Nu is mijn vraag: is mijn gedachtegang goed of zien jullie dit anders?

Ik wil zo kort mogelijk de vissen en filter uit de bak hebben en wil daarom bij voorkeur geen bodem en planten verwijderen omdat het maar om een korte afstand gaat.

kortom: kan de bak met bodem aan de onderkast worden opgetild of gaat dit fout?


Ik hoor graag van jullie
 
Klinkt als een plan, je bent alleen wel gigantisch topzwaar waardoor je een groot risico hebt dat heel de opstelling omvalt.

Als ik je goed heb begrepen dat je het aquarium met kast en al op een kar wilt zetten..
 
Als je geen trappen hebt en twee sterke personen zou het moeten lukken.

Iig zoveel mogelijk water eruit en dan huishoudfolie over de planten tegen uitdrogen.

Voorzichtig met de platte wagen rijden.
 
ik was zowiezo van plan om de bak te blijven ondersteunen tijdens het transport, dus zeker 2 mensen die de bak in balans houden,

en ik dacht juist om schade door foute ondersteuning te voorkomen dat het slimmer was de stevigheid van de onderkast te benutten.
 
en nee, ik heb goddank geen trappen, zelfs drempels zouden te omzeilen zijn.

ander plan zou zijn de bak op een stevige plaat hout te schuiven en op die manier te vervoeren, weet niet wat beter is
 
Weet niet of de bak op het meubel kan blijven staan zodat je het compleet op hondjes naar buiten kan rijden.
 
Zou dan de bak op een plaat hout doen, heb je een lager zwaartepunt maar verder zie ik geen problemen of iets
 
Ik heb het met een bak van 80*40 wel gedaan, laagje water erin, bodem en planten zaten er nog in. Het ging wel, maar je moet er wel een goede sjouwer bij hebben en rustig aan doen.
 
Mijn advies niet doen. Wij hebben de rio400 helemaal leeg gemaakt stenen alles. Mooi moment geweest om de stenen te wassen :D

Je vergist je echt erin hoe zwaar die bakken zijn...
 
Ik heb afgelopen juni een 80 cm bak verhuist (10 minuten met de auto) maar ik heb de bak helemaal leeg gemaakt. Je staat er vesteld van hoe zwaar het spul nog is met de bodem en een restant water. Ik zou het niet aan durven om het spul aan de onderkast op te tillen.

Ik denk dat je schatting van 10-12 kg grind op de bodem wat magertjes is. Dan zou het een heel dun laagje moeten zijn.

Ik heb 2 afsluitbare tonnen van 45 liter elk voor hondenvoer bij de Hornbach gekocht voor €10 per stuk om het water, planten en vissen in te vervoeren.
 

Terug
Bovenaan