Verhuizen


E

Ennazus

Guest
Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen en om me een beetje voor te bereiden, vraag ik mezelf af hoe ik dit het beste kan doen.
Sowieso lijkt het me verstandig om ongeveer de helft van het water mee te verhuizen in kannen? zodat niet alle bacteriën verloren gaan. En graag zou ik het verhuizen zo willen doen dat de sluiers hier het minste stress van ondervinden.

Mijn vraag is ook:
- Moet ik heel mijn aquarium leeghalen met zand en al? Of kan dat in een keer vervoerd worden?
- Hoe kan ik zorgen dat mijn filter met de bacteriën intact blijven?

De rit naar het nieuwe huis is ongeveer 5 minuten met de auto.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Iemand die hier al ervaring mee heeft of weet hoe ik dit het beste kan doen?

Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jouw aquarium leeg halen of in 1 keer verhuizen hangt er vanaf hoe groot je bak is en met hoeveel personen je die kan dragen.
 
Jouw aquarium leeg halen of in 1 keer verhuizen hangt er vanaf hoe groot je bak is en met hoeveel personen je die kan dragen.

Het is een Juwel 180, dus 1 meter.. Dragen zal de moeite niet zijn met evt. zand erin maar vraag me af of de bodem er dan niet onderuit zal komen zetten. Er zit volgens mij wel een zwarte balk nog onder het glas
 
Water eruit halen, zand kan denk ik wel blijven liggen qua gewicht.

Het water hoef je niet te bewaren. Bacteriecultuur zit in je filter en in je bodem. Daarom ververs je het water en blijf je zoveel mogelijk van het filter af tenslotte.
 
Ik deel de mening van onze vriend Mafkees en wens je succes met de verhuizing.
 
Ik heb bij de verhuizing mijn aquarium als laatste verhuisd. Toen heb ik het zand laten zitten en de vissen in 2 afsluitbare 20 liter emmers gedaan. Thuis gauw de filter in 1 emmer weer laten draaien.
De bak gevuld met water dat op temperatuur was. Filter overgezet op het aquarium en alleen de vissen overgezet.
Ze krijgen veel stress dus het water in de emmer zal veel rommel (amoniak?) bevatten.

Dit waren overigens 2 aquaria. 1 van 80cm en 1 van 120cm
 
Wel ietsje water erin laten staan want anders staat je zand met de bacterien droog. Voor even zal dat niet zo erg zijn maar wel als dat langer gaat duren.
 
Als er echt een hele dikke laag zand in ligt zou ik t niet doen. Maar bij een normale laag zou m met zand en al vervoeren.

Al het water eruit halen.

Gebruik je t binnenfilter van juwel?
 
Ik heb in oktober me aquarium verhuisd 1.60 lang. Nieuwe woning had badkuip die gevuld en me filters erop laten draaien en de vissen in curvers over in de badkuip.Ik heb even bij de gamma z on karretje geleend. Past er mooi tussen en zijn goed stevig. Borg 1 euro.....

Water eruit en bodem erin gelaten. Aquarium op karretje en zo in busje gereden. Was wel gehandicaptenbusje met z on lift. Heb je ook taxibusjes van zal best wel even willen voor rijden. als je ritprijs betaal. Was zo gepiept. aquarium in nieuwe huis en kon ik rustig weer vullen etc. visjes hadden ruimte genoeg in badkuip en filters.
 
Ik heb in oktober me aquarium verhuisd 1.60 lang. Nieuwe woning had badkuip die gevuld en me filters erop laten draaien en de vissen in curvers over in de badkuip.Ik heb even bij de gamma z on karretje geleend. Past er mooi tussen en zijn goed stevig. Borg 1 euro.....

Water eruit en bodem erin gelaten. Aquarium op karretje en zo in busje gereden. Was wel gehandicaptenbusje met z on lift. Heb je ook taxibusjes van zal best wel even willen voor rijden. als je ritprijs betaal. Was zo gepiept. aquarium in nieuwe huis en kon ik rustig weer vullen etc. visjes hadden ruimte genoeg in badkuip en filters.

Wat voor karretje vedoel je precies.

100cm past nog wel in de meeste auto's met de bank plat. Als de bank niet helemaal plat kan zou ik evt osb op maat laten zagen en er onder steken.
 
Wat voor karretje vedoel je precies.

100cm past nog wel in de meeste auto's met de bank plat. Als de bank niet helemaal plat kan zou ik evt osb op maat laten zagen en er onder steken.
Zo'n bak past zeker in de meeste auto's en sommige kunnen zelfs een 120cm bak vervoeren.
 
Zo'n bak past zeker in de meeste auto's en sommige kunnen zelfs een 120cm bak vervoeren.
1,60 past mits niet te hoog ook wel in mijn fabia combi en dat is niet de grootste auto die er bestaat.

Zou alleen lastig zijn met manouvreren
 
Z on plat karretje waar je bouwmateriaal op zet. Het voordeel was natuurlijk dat je hem niet telkens hoefde te tillen want is en aardig gewicht. 1 keer van meubel af tillen op karretje en ij aankomst weer op meubel tillen.
 
Vorig jaar hebben wij het zo te doen met onze 60 liter. 3 verdiepen via trap omlaag, 35 min autosnelweg en 1 verdiep via trap omhoog.

Op oud adres alles eruit. vissen in 1 afsluitbare emmer, dan andere afsluitbare emmer met planten en filtermateriaal.
Nog een emmer met deel van water.
Op oud adres nog de bak helemaal schoon gemaakt en steentjes gespoeld

Emmer met de vissen op mijn schoot in de auto. En op nieuw adres alles onmogelijk weer geïnstalleerd.

Ik heb er voor gekozen om de bak volledig leeg te maken omdat ik dan onmiddellijk eens grote schoonmaak kon doen en tussen de steentjes bleef makkelijk veel vuil achter en de steentjes gingen toch verschuiven en veel rommel geven.
 
Z on plat karretje waar je bouwmateriaal op zet. Het voordeel was natuurlijk dat je hem niet telkens hoefde te tillen want is en aardig gewicht. 1 keer van meubel af tillen op karretje en ij aankomst weer op meubel tillen.

Een hondje heet dat.
 
Ja een groot hondje (deense dog formaat :D) zoiets en dan met aan de zijkant stangen voor het sturen. Ze staan gewoon bij de ingang waar je een eurie in moet doen. Ik neem aan omdat het een sluieraquarium is we het niet over een 60 liter aquarium hebben maar een grote zware. Zeer handig die karretjes voor verhuizing ook dozen etc. erop.
 
heb mijn aquarium in feb verhuisd (1m bak) Had 2 grote curver boxen gehaald(40L). 1 voor de vissen en 1 voor het filtermateriaal/stenen. heb de zandbodem planten en ongeveer 5cm water erin laten staan en toen gewoon met twee man in de auto gezet. Op het adres snel alles weer alles geinstalleerd nachtje laten draaien en de volgende ochtend de vissen er weer in. had een week voor de verhuizing zo'n superfish filter van een paar euro gekocht en laten indraaien en deze in de curverbox gehangen tijdens de nacht.
 
Als er echt een hele dikke laag zand in ligt zou ik t niet doen. Maar bij een normale laag zou m met zand en al vervoeren.

Al het water eruit halen.

Gebruik je t binnenfilter van juwel?

Het is wel een dikke laag zand... 25 kg zit erin.
Ik heb inderdaad een binnenfilter van Juwel erin
 
Zou dan net als roy je filtermateriaal in een emmer water doen en een filter op de kop tikken die je voor de verhuizing laat indraaien in je aquarium. week of 3/4 mee laten draaien. Dan hebben je vissen in hun opvang een ingedraaid filtertje. filtert moet je wel zsm laten draaien dus niet dag zonder stroom dan is je bacteriecultuur dood. Als je de juwel weer aan de gang heb in aquarium zal deze toch even een klap hebben gehad en kan je het ingedraaide filtertje een tijdje mee laten draaien

Vidaxl heeft goedkope koolfiltertjes vrij krachtig ook nog meen 600 liter voor weinig en geen bezorgkosten. Altijd handig om extra filtertje in huis te hebben.

Action heeft grote goedkope curvers of gamma speciekuip. Opblaasbaar kinder zwembadje in badkamer is ook aardige plons water.
 
Dankje! dat is wel een goed idee om een los filter een tijdje mee te laten draaien en ook tijdens het verhuizen te laten draaien in een curverbox. Alleen die binnenfilter kan ik natuurlijk niet laten draaien, dus ik hoop dat dat geen problemen gaat geven...
 
Dankje! dat is wel een goed idee om een los filter een tijdje mee te laten draaien en ook tijdens het verhuizen te laten draaien in een curverbox. Alleen die binnenfilter kan ik natuurlijk niet laten draaien, dus ik hoop dat dat geen problemen gaat geven...

het materiaal van het Juwel binnenfilter in een bak stoppen waar stroming staat, zorgt ervoor dat het bacteriën genoeg zuurstof krijgen om niet af te sterven. maar materiaal even een half uurtje zonder stroming kan prima hoor.. tis niet dat het binnen enkele minuten al afsterft.
 
het materiaal van het Juwel binnenfilter in een bak stoppen waar stroming staat, zorgt ervoor dat het bacteriën genoeg zuurstof krijgen om niet af te sterven. maar materiaal even een half uurtje zonder stroming kan prima hoor.. tis niet dat het binnen enkele minuten al afsterft.


Oke dat is goed om te weten!
 
Ik heb een klein extra Super fish filtertje aangeschaft een tijdje geleden. Deze heb ik gebruikt in de quarantaine bak van de vis die er nu niet meer is ivm ziekte. Kan ik dit filtertje nu veilig indraaien in mijn aquarium als voorbereiding op de verhuizing? Of blijven hier de eventuele aanwezige ziekteverwekkers in zitten. Het filtertje staat nu ongeveer een weekje droog. Heb de inhoud wel goed uitgespoeld, voor zover mogelijk is.

Het idee is dus dat ik deze een tijd in mijn aquarium laat meedraaien nu (op advies van jullie) en dan wanneer de bak verhuist (30 augustus), dit extra filtertje in een emmer o.i.d. laat draaien met het juwel filtermateriaal erin (in de tijd dat ik het water en bodem uit mijn aquarium haal), zodat er hopelijk niet te veel bacteriën verloren gaan. En daarna het kleine filtertje evt. nog even laat meedraaien wanneer het aquarium in het nieuwe huis staat.
 
Goed idee. Ziekte verwekkers zijn de pijp uit. Die overleven een week droogte niet. Probeer dat filter binnen 30 tot 60 minuten te verhuizen/stroom erop zo blijft alles vrij goed intact. Aquarium bodem erin laten zitten zodat net nog onder water staat. Blijven daar ook nog bacterieen in leven. Ook bij voorkeur zsm verhuizen, vullen en filter laten draaien.

NH3 en NO2 meten. Bij te hoge waardes een zak zeoliet om het ergste op te vangen.
 
Goed idee. Ziekte verwekkers zijn de pijp uit. Die overleven een week droogte niet. Probeer dat filter binnen 30 tot 60 minuten te verhuizen/stroom erop zo blijft alles vrij goed intact. Aquarium bodem erin laten zitten zodat net nog onder water staat. Blijven daar ook nog bacterieen in leven. Ook bij voorkeur zsm verhuizen, vullen en filter laten draaien.

NH3 en NO2 meten. Bij te hoge waardes een zak zeoliet om het ergste op te vangen.

Oke! Reistijd is 5 minuten van elkaar vandaan. Zand zit 25 kg in, dus weet niet of het aquarium dat gaat houden.
 
Zo leer je weer eens wat.

Ik heb mn bakkie verhuisd (50 minuten rijden), 15 cm water in de bak laten staan, incl alles, planten vissen, bodem, etc. Filter in een plastic zak en er van te voren voor gezorgd dat ik alles meteen weer kon vullen met water op temperatuur en ph (speciekuip met verwarming en zak turf). Ging prima, alleen mn droogstaande valisneria had t ff zwaar.

Maar bovenstaande adviezen lijken me iets beter ;):sorry:
 
Ik heb filterzand in mijn aquarium liggen. Moet ik deze uitspoelen voordat ik het weer in het aquarium doe na de verhuizing? Of is het het beste om ongespoeld weer in het aquarium te doen.
 
je kunt het beste in aquarium laten liggen en wat water zodat het net onder water staat. Blijven de bacterieen er in. Als je het eruit ga halen en weer terug gaat kiepen komt er heel veel vervuiling NH3 uit. Gewoon even wat meer spierballen gebruiken.

Zie al dat je bang bent dat bodem aquarium dat niet houd. Juwel aquarium heeft volgens mij een soort van kooi/systeem om het aquarium heen zitten, ook bij de bodem. Weet even niet uit te leggen maar de kans dat de bodem het niet houd is volgens mij zeer klein. Ik heb mijn vol glas zonder iets met wel meer dan 25 kg bodem vervoerd.
 
Laatst bewerkt:
je kunt het beste in aquarium laten liggen en wat water zodat het net onder water staat. Blijven de bacterieen er in. Als je het eruit ga halen en weer terug gaat kiepen komt er heel veel vervuiling NH3 uit. Gewoon even wat meer spierballen gebruiken.

Zie al dat je bang bent dat bodem aquarium dat niet houd. Juwel aquarium heeft volgens mij een soort van kooi/systeem om het aquarium heen zitten, ook bij de bodem. Weet even niet uit te leggen maar de kans dat de bodem het niet houd is volgens mij zeer klein. Ik heb mijn vol glas zonder iets met wel meer dan 25 kg bodem vervoerd.

Ja ik zag bij aankoop dat er een soort van zwarte stangen onder de bodem zitten. Stel het aquarium houdt het wel, dan is het de vraag of het te tillen is. Zonder bodem vond ik hem al enorm zwaar. Maar goed even goed nadenken hoe ik dat ga doen... Hij moet namelijk ook de trap op en af en dan moet hij schuin..
 
Gewoon twee sterke kerels regelen. Dat moet echt te doen zijn. Ikzelf heb ooit een 260 liter zelf gehaald met iemand en dat ging prima met zijn tweeen. Ik neem aan dat die nog wat zwaarder is.

Of nu je toch ga verhuizen mooi een nieuwe laten bezorgen van 400 liter, kun je nog wat vissen erbij doen :cool:
 
Probeer een magazijn kar te versieren hoe je niet zo veel te tillen zo is mijn 250 ook naar binnen gekomen
Als je het zand er in laat dan wel een plaat hout onder de bak leggen anders knak dag bodem:'(
 
Gewoon twee sterke kerels regelen. Dat moet echt te doen zijn. Ikzelf heb ooit een 260 liter zelf gehaald met iemand en dat ging prima met zijn tweeen. Ik neem aan dat die nog wat zwaarder is.

Of nu je toch ga verhuizen mooi een nieuwe laten bezorgen van 400 liter, kun je nog wat vissen erbij doen :cool:

Haha dat is wel een droom, zo'n groot aquarium. Als ik dat zo hoor, dan zou het moeten lukken ja!
 

Terug
Bovenaan