Verhouding man-vrouw Woworae (en/of probleem met verhouding)


A

Alexej

Guest
Het zit zo.
Een maandje terug kocht ik 6 Oryzias Woworae. 3 man 3 vrouw. Met de intentie om de groep uit te breiden naar 8/9/10 wanneer ze weer binnen zouden komen bij de LFS.
Vrij snel had ik 1 visje uitval, kan gebeuren; een man. Dus toen 2 man 3 vrouw.

Vanaf dat moment was er duidelijk 1 dominante man. Onaardig tegen de andere man, en de dominante werd heel donker, tegen zwart aan.

Sinds een week zie ik nog maar 1 man (en de 3 vrouwen). Kan het zijn dat
de ondergeschikte man het niet heeft gehaald van de stress?
(of is de donkere felle man opgebrand? De man die ik over heb zit qua kleur en gedrag een beetje tussen de twee in)

Is het zo dat je bij deze vis niet te weinig mannen moet hebben. Omdat de agressie zich dan over te weinig individuen word gespreid?

Kan ik dus bij uitbreiding beter inzetten op
a pak-em-beet 3m/6v
of
b beter 5m/5v

Dank alvast!
 
Lastig zeggen wat er met de andere man precies is gebeurd,kan allemaal wat je zegt.

Als je ff wacht breiden ze vanzelf uit want normaal gesproken kweken deze vissen heel makkelijk.
Of heb je veel rovers in de bak? anders kan 3 m en 6 v prima hoor.
 
Dank voor je reactie Seabait.

De kweek staat wel in de planning op de langere termijn, maar daarvoor moet ik wel een beetje ingrijpen. De woworae zelf eten graag hun eigen eitjes, evenals mijn slakken en garnalen is mijn vermoeden (en de cory, misschien wel). Het allerjongste grut is wellicht niet veilig voor de gourami.
Oftewel, ik denk dat ik voor nakweek de eitjes zal moeten vinden, en in een apart bakje groot moet laten worden.

Misschien ga ik maar voor 4 man / 5 a 6 vrouw. Ik heb het idee dat de mannen de vrouwen niet echt belagen, dus ik denk dat een verhouding 1 tot 2 niet noodzakelijk is, maar wel van belang om genoeg mannen te hebben.
 
Ze zetten de eitjes af in fijne plantjes of mos bv en dan is het voor andere vissen al lastiger om ze te vinden en ook laten de wowo's zelf normaal gesproken de eitjes met rust.
Zijn er bij mij regelmatig groot geworden zo tussen de andere vissen in de bak maar had ook behoorlijk veel planten aan het oppervlak om te schuilen.
 
ok, cool.
Goed om te weten. Wie weet... ik heb veel planten, ook aan oppervlakte, en veel mos...
 
Alexej, deze ervaringen had ik ook met Woworae's.
Kocht ze in een groepje en dat ging een lange tijd gewoon goed, zwommen lekker actief en vreedzaam door de bak.
Maar toen er ook een mannetje uitviel, veranderde het gedrag van die andere mannetjes. Het dominantste mannetje werdt erg vervelend naar de ander.
Dat groepje ging snel acheruit en de laatste twee of drie nog een tijdje gehad.
Had dit ook al eens eerder met P.annulatus meegemaakt.
Lijkt me dan ook het beste voor een leuk schooltje om minimaal drie of meer mannen te houden.
 
Dag Panchax, veel dank. Zo'n persoonlijke ervaring is goud waard :)

De man is inmiddels alleen met zijn harem, dus die zal zich wel eventjes willen laten gelden;
meer dan 10 heb ik niet echt ruimte voor, en ik wil wel meer vrouw dan man;
Dan is het bijna een makkelijke som: 4m / 6v.
Ik ga eerste week januari waarschijnlijk bijhalen

Overigens lijken de huidige vier het uitstekend naar hun zin te hebben. Ze vertonen niet het schuwere gedrag dat we kennen van een te kleine/krimpende groep. Je zou op basis van deze feiten bijna gaan denken dat het in feite een haremvis is, of in ieder goed/beter als harem gehouden kan worden...
 
Kwam toevallig dit topic tegen en had er ook niet eerder over gelezen.
Zaten bij mij in een gezelschapsbak, totaal niet schuw oid en ook droegen de vrouwtjes regelmatig eitjes bij zich. In een apart (kweek)bakje met genoeg plantjes zul je wel jongen overhouden.
Met (nog) twee mannen ging het dus verkeerd, een harempje hield ik nog over en was er weer rust in de bak, zoals daarvoor toen ze met meerdere zaten.
 
Ik ga het je gewoon heel direct vragen...

Wat zou jij doen: Huidige 1m/3v of naar 4m/6v ?
 
Het zijn scholenvisjes en lijken mij het meest op hun gemak met meerderen.
Zitten in je 180 liter bak en zijn niet te druk bij je andere vissen? Dan zou 4m/6v makkelijk kunnen.
Ik zou iig dan voor 4m/6v gaan, lijkt me het beste en het mooist.

Maar als die 1m/3v het goed doen en je hebt er eitjes van, waarvan je de jongen op kan laten groeien, hoef je er niet pers� bij te kopen. Die jongen groeien ook vrij snel.
 
panchax zei:
Het zijn scholenvisjes en lijken mij het meest op hun gemak met meerderen.
Zitten in je 180 liter bak en zijn niet te druk bij je andere vissen?

Ja, zitten in de meterbak. 10 kan inderdaad qua ruimte en belasting.
Ze zijn de drukste vissen van het bestand, maar niet te druk, denk ik. Nu heb ik natuurlijk nog geen ervaring met 10 van die rakkers.
Moet wel opletten met voeren, de pumila heeft de weinig zich niet te willen mengen tussen de etende woworae.

Dan zou 4m/6v makkelijk kunnen.
Ik zou iig dan voor 4m/6v gaan, lijkt me het beste en het mooist.
Duidelijk!

Maar als die 1m/3v het goed doen en je hebt er eitjes van, waarvan je de jongen op kan laten groeien, hoef je er niet pers� bij te kopen. Die jongen groeien ook vrij snel.

Tja, en dan eindig je op een gegeven moment met 2 of 3 mannen :D
Tot nu wel eitjes gezien onder de vrouwtjes, maar nog geen eitjes of jonkies terug gevonden. Ik denk dat mijn slakken, woworae en corys de eitjes wel oppeuzelen met z'n allen.

(ben wel van plan om tzt nakweek te hebben om bestand op peil te houden)
 
Ja, vond het al lastig om aan te geven, want zag in je overige bestand vrij rustige visjes zitten, vooral Margaritatus (Pareldanio toch) kunnen dan nogal schuw worden met drukke medebewoners.

Maar je kan de bak ook goed inrichten, door bijv veel (fijne)(drijf) planten, hout ed. Met verschillende zones, waar een bepaalde soortje zich het liefst ophoudt.
Bijv ik heb ook weleens vreemde bestanden bijelkaar (gehad )en uiteindelijk ging het perfect met elkaar. ;)

Tja, ook deze visjes hebben natuurlijk niet het eeuwige leven. Houdt het iig met genoeg mannen, en vrouwen.
..of zorg voor genoeg jongen.. :)
 
Ik had in mijn Vision een stuk hout met een bos mos,zag de vrouwtjes daar regelmatig eitjes in afzetten en heb toen het hout met mos in een andere bak gezet.
De eitjes kwamen in etappes uit en had binnen niet al te lange tijd aardig wat nakweek.
 
panchax zei:
Ja, vond het al lastig om aan te geven, want zag in je overige bestand vrij rustige visjes zitten, vooral Margaritatus (Pareldanio toch) kunnen dan nogal schuw worden met drukke medebewoners.
Woworae zijn vervanging van de pareldanio, daarvan zijn er nog maar twee over. Heb mijn handtekening aangepast :)
De komende tijd (jaren...) ga ik naar de samenstelling Corydoras - Woworae - Annulatus (met vast wel een ancistrus en wellicht een klein koppeltje van het een of ander)
Vind de woworae ook niet overdreven druk trouwens.

Maar je kan de bak ook goed inrichten, door bijv veel (fijne)(drijf) planten, hout ed. Met verschillende zones, waar een bepaalde soortje zich het liefst ophoudt.
Dat heb ik denk ik wel onder de knie, binnenkort een foto-topic, voor nu;
img_5758.jpg


Seabait zei:
Ik had in mijn Vision een stuk hout met een bos mos,zag de vrouwtjes daar regelmatig eitjes in afzetten en heb toen het hout met mos in een andere bak gezet.
De eitjes kwamen in etappes uit en had binnen niet al te lange tijd aardig wat nakweek.
Ja, een dergelijke methode ga ik ook adopteren, maar heel lang draait de bak nog niet, eerst even kijken of alles een jaartje goed blijft. Dan pas nieuwe projecten :)
 
Mooie bak,best kans dat er al gewoon kleintjes tussen de worteltjes van de drijfplantjes zwemmen hoor.
Ze zijn in het begin echt enorm klein maar je kan ze herkennen aan de felblauwe oogjes die best opvallen.
 
Ho ho, onderschat de Annulatusjes niet h� ;)
Zijn welliswaar klein, maar toch ook snoekachtige roofvissen, en zouden best een jong Woworaetje op kunnen eten.
Maar zal je met je inrichting genoeg jongen overhouden. Ziet er goed uit :thumbs:
Met enkele was dat mannetje Woworae erg opjagerig tegenover de anderen, dus wat druk.
Actieve vissen is misschien wel beter verwoord, zitten weinig stil. Maar ik vind vele vissen al gauw druk.. ;)
 
Die annulatus zwemmen er bij mij ook nog niet :) Is nog toekomstmuziek, voor wanneer de Chuna's uitchecken.
Maar ik houd wel alvast rekening deze toekomstplannen.

Voor de duidelijkheid, dit zijn de plannen, waarbinnen deze groep woworae moet gaan passen.

Boven
nu ; brigittae / chuna
wordt ooit ; annulatus

Midden
nu; restje margaritatus / pumila / begin woworae
wordt ; woworae / misschien pumila

Onder
nu, en blijft; pygmaeus / ancistrus

Een belangrijke reden voor deze keuze is dat ik buikpijn krijg van wildvang, en dat is bij kleine vissen altijd het geval. De uitdaging voor mij wordt om, met beperkt ingrijpen, het bestand op peil te houden. Dus vissen waarvoor ik afhankelijk ben van wildvang/import, die worden uitgefaseerd. Dan slaap ik rustiger.
 
Nog even het slotakkoord (hoop ik)
Vandaag uitgebreid naar 4m/6v. Alle vissen lijken gelukkig te zijn met hun nieuwe huis en/of nieuwe bewoners ;)
 
Nee, dat nog niet.

Maar verder wel heel gelukkig met de vissen. Ik vind ze erg leuk, lekker fris gedrag. Maar niet te druk voor de andere bewoners. Sterker nog, die liften mee met de energie van de woworae, en zie ik ook vaker.
En de balans 4m/6v lijkt ook goed te werken. 1 man is duidelijk de baas. Te zien aan gedrag, maar ook heeft ie het mannelijkste voorkomen. Flink 'rafelige' vinnen, en soms bijna zwart. Hij slooft zich een beetje uit tov de andere mannen, maar laat ze verder met rust. Helemaal goed dus.
Eitjes, dat komt wel.
 
Klopt ja,had er ook 1 die enorm donker paars was tot bijna zwart aan toe.
Ik weet van hier en bij andere mensen dat ze meestal in de ochtend met de eitjes zwemmen dus zou je op kunnen letten.
 
Goede tip, ik kijk nooit naar ze in de ochtend namelijk :)
 

Terug
Bovenaan