Verhouding Apistogramma Agassizi


vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
Hallo allemaal,
Ik heb heb een rio 240 en wil graag de Apistogramma Agassizi houden.

Wat is een goede verhouding? 1 man met 3 vrouwen of 2 mannen met 4 vrouwen.

Mijn inrichting bevat redelijk wat hout en ik er lig catappablad op de bodem. Verder filter ik over turf.
 
Voor een bakje van 1,20 zou ik kiezen voor 1 man. Voor 3 is het wat te klein, en 2 is altijd een slecht idee. Daarbij zou ik 4 vrouwen zetten. territoria zijn ongeveer 30x30 cm. Dus dat moet passen, en het verdeeld de agressie nog wat beter dan met 3 vrouwen.
 
Okee, hoop altijd maar dat ze genoeg verstop plekken hebben.
Een overzichtje van mijn bak(bladeren komen nog)

IMG_20180708_180252.jpg
 
Ziet er al goed uit. Alleen ik zou persoonlijk de hele bodem bedekken met blad. En nog meer planten er in doen zodat zichtlijnen doorbroken worden.Nog een paar van die grote Echinodorussen zal hierbij zeker helpen.
 
De bak ziet er prachtig uit vissen en waar heb je die slagtanden (hout)gekocht als ik vragen mag ?
 
Dank je. De stukken hout komen gedeeltelijk van het Vivarium(niet van Hans) en een gedeelte van Hans osendarp.

Er komt nog blad in. Moet alleen nog effe kijken hoeveel. Vind het persoonlijk niet heel mooi als alles vol met blad ligt maar ga kijken wat ik ervan kan maken. Aankomende week ga ik nog een aantal planten kopen. Weet alleen niet zo goed waar ik ze neer moet zetten. Het moet geen muur van planten worden.
 
Een bak vol bladeren zou ik ook niet mooie vinden.
 
Ik inmiddels al wat rondgekeken naar Agassizii's. Maar de meeste die ik gezien zijn of te duur of ze hebben alleen lelijke kweekvormen.

Nu heb ik een winkel gevonden die waarschijnlijk de Agassizii alenqender kan leveren. Nu weet ik nog niet of dit nakweek of wildvang is( dit word nagevraagt)

Nu filter ik mijn water aleen over turf en elzenproppen. Verder gebruik ik catappa en straks ook eikenbladeren op de bodem.
Ik ververs ongeveer 25% in de week.
Dit is gewoon kraanwater.

Mijn waardes zijn: KH: 1, GH: 3 en een PH van 6,5-7,0.
Is dit genoeg om wildvang te kunnen houden?
 
Ik inmiddels al wat rondgekeken naar Agassizii's. Maar de meeste die ik gezien zijn of te duur of ze hebben alleen lelijke kweekvormen.

Nu heb ik een winkel gevonden die waarschijnlijk de Agassizii alenqender kan leveren. Nu weet ik nog niet of dit nakweek of wildvang is( dit word nagevraagt)

Nu filter ik mijn water aleen over turf en elzenproppen. Verder gebruik ik catappa en straks ook eikenbladeren op de bodem.
Ik ververs ongeveer 25% in de week.
Dit is gewoon kraanwater.

Mijn waardes zijn: KH: 1, GH: 3 en een PH van 6,5-7,0.
Is dit genoeg om wildvang te kunnen houden?
De Apistogramma Agassizii is wel redelijk gevoelig voor vervuiling, zeker de wildvang.
Verversen zal hierdoor wel nodig zijn, maar bijvullen met kraanwater zal de ph te hard doen oplopen vrees ik. Welke zuurtegraad heeft je kraanwater?
 
Rond de 7,5
 
Wildvang heeft graag een ph tussen de 4 en 6, jouw kraanwater is meer dan 10 keer basischer.
Opzich niet zo'n groot probleem, alleen zul je de turf vaker moeten vervangen om de ph waarden laag te houden. Ook mag je dan geen 40% verversen want dat zou een grotere schok kunnen betekenen in de zuurtegraad.
Overigens wel een mooie bak.
 
Dus ben je als beginneling beter af met F1 dan met wildvang.
 
Ik ververs ook maar 25% in de week.
Zou het helpen als ik een deel hiervan voorbereid door een deel in een bak weg te zetten met turf,catappa en elzenproppen erin. Dan is het water al wat zachter voordat het de bak in gaat.

Ik hoop natuurlijk dat het gewoon nakweek is maar ik weet niet of deze soort veel gekweekt word.
 
Wil mezelf zou niet een beginneling noemen. Heb al 10 jaar een aquarium en heb ook al eens eerder verschillende dwergcichliden gehad. Alleen geen wildvang. Daarnaast wil ik best mijn water voorbereiden maar ik wil geen osmose gebruiken. Dus wil kijken naar andere mogelijkheden om de waardes constant te houden.
 
Wil mezelf zou niet een beginneling noemen. Heb al 10 jaar een aquarium en heb ook al eens eerder verschillende dwergcichliden gehad. Alleen geen wildvang. Daarnaast wil ik best mijn water voorbereiden maar ik wil geen osmose gebruiken. Dus wil kijken naar andere mogelijkheden om de waardes constant te houden.
Regenwater is ook een mooi en goedkoop alternatief voor osmose.
 
Dat heb ik helaas niet voor handen. Maar mocht de ph toch rond de 7 uitkomen. De no3 en po4 zijn verwaarloosbaar en een gh van 3, kh van 1. Dan kun je ze toch ook prima houden? De ph is niet de enige belanglijke factor(niet dat ik het zomaar moet vergeten) Er ligt straks ook meer blad in wat het water ook zacher maakt.
 
Laatst bewerkt:
In mijn Borneo biotoop ververs ik plm 12% per week.
Als je de belasting laag houd is dat voldoende.

Ik ververs met osmose water waar ik de ph van verlaag me wat eikenblad extract en verder gaat er wat blackwater powder in.
Je zou ook het water voor kunnen bereiden met een klein filtertje met turf.
 
Dat ga ik denk ik doen mocht het wildvang zijn. Wat minder waterwisselen is ook maar een optie. Zo'n grote bezeting heb ik niet. 15 Nanostrommus Eques en 15 Pristella Maxillaris.
 

Terug
Bovenaan