verhouding agassizii bij meer mannen


N

neon

Guest
aan het nadenken over het aantal apistogramma agassizii die we in het aquarium willen laten zwemmen.
Toch nog best een nadenkertje.

Het aquarium is 1.50m dus een koppeltje valt niet zo op. (verschillende cichliden koppels gehad)
Ik heb begrepen dat 1m 2v/3v ook kan bij de agassizii, maar de man is juist zo mooi aan kleuren.
Maar zodra je dan meer mannen zou willen zien, hoe moet dan de verhouding worden zonder dat het groepje dan weer te groot wordt?
Kan 2 man of moeten het er ook bij deze vis 3 zijn? En wat is daarop het minimaal aantal vrouwen dan weer?

ik hoop er op dat hier iemand ervaring heeft met een groepje agassizii en zijn ervaring wil delen
 
Ik heb zowel bitaeniata als cacatuoides als barlowi in een groep gehad. Cacatuoides begon ik per ongeluk met 2 mannen. Dat was er al snel 1. Dat ging uiteraard prima daarna. 1 man met 5 vrouwen op 1.60. Op het moment dat bij de bitaeniata de 3e man dood ging werd man 2 ook al snel uit de weg geruimd. Bij de barlowi had ik een mooie verdeling van 4m/4v. Veel zogenaamde haremvormers (in mijn geval bitaeniata en cacatuoides) lijken in groepen toch maar met 1 vrouwtje per keer te zijn. Ik zou daarom voor een bak van jouw formaat gaan voor 4 mannen met minimaal zoveel vrouwen. Een vrouw met nest heeft ongeveer een grond oppervlak nodig van 30x30 cm. Als de bak goed is ingericht. Als je daar nu van uitgaat, kan je berekenen wat het maximale aantal vrouwen voor je bak zal zijn.

Ik heb ook vele apistogramma als koppel. Als je de mooiste kleuren en geweldig gedrag wilt zien. Houdt dan echt een groep als enige bodembewoner.
 
Volledig eens met Jelle, meerdere mannen betekent minstens 3, maar als dan de 3e dood gaat, dan volgt de 2e snel. Als ik een 1.50m bak had, dan zou ik ook voor een groep gaan, van iets van 4 mannen met 6-7 vrouwen. Wat meer vrouwen, gewoon voor de zekerheid.
 
Dank jullie wel voor de fijne uitleg.

4 mannen zou echt prachtig zijn, maar dat betekent ook minimaal 4, 5 of 6 vrouwen.
De bak is dan wel 1.50m breed, maar toch denk ik ergens, is dat niet te veel?
Dat is toch wel een dingetje waar ik echt heel goed over na wil denken, want ik begreep ergens dat je niet later nog mannen of vrouwen kunt toevoegen.
Dus stel ik begin met 1m/2v, voeg daar later 2m/2v aan toe en weer wat later nog 1m/2v (Slechts even als voorbeeld hoor). Dit kan dus niet? Alle vissen moeten in 1x toegevoegd worden? Klopt dat?
 
Het lastige met bijvoegen is dat de nieuwe vissen in bestaande territoria worden bijgezet. Dat geeft problemen. Dat ksnnje voorkomen door je bak compleet te verbouwen op het moment dat je de nieuwe vissen toevoegd. Dan is de bak voor alle vissen 'nieuw'. Ander nadeel is dat de nieuwe vissen vaak jonger en kleiner zijn. Hierdoor kunnen ze niet goed op tegen de eerdere vissen. Dit zou je kunnen ondervangen door de nieuwe eerst te laten opgroeien in een aparte bak. Wel veel gedoe.
Hoe meer apistogramma bij elkaar, hoe rustiger ze onderling zijn. Ik had een groep van 5m/10v macmasteri in een bak van een meter. Zonder problemen. Uiteraard wel alles uit moeten vangen toen 2 dames jongen hadden. 1 vrouw laten zitten, die adopteerde ook meteen het andere nest. Doordat ze met zo veel waren werd de agressie goed verdeeld.

Als je rekening houdt met de ruimte van ongeveer 30x30 cm voor een vrouw met jongen. Dan zouden er in een bak van 1.50 minimaal 5 vrouwen tegelijk een nest kunnen voeren. Als je op zeker wilt spelen zou ja dan dus kunnen gaan voor 5 koppels.
 
Ik neem aan dat een 150 brede bak dan 60cm diep is. Hierdoor zou je zelfs 10 territoria kunnen hebben voor vrouwtjes. Ik zie daarom geen enkel probleem in 4 mannen met 4-6 vrouwtjes. Vissen langzaam toevoegen kan eigenlijk alleen maar tot ellende leiden vanwege bovengenoemde redenen van Jelle.
 
Ik neem aan dat een 150 brede bak dan 60cm diep is. Hierdoor zou je zelfs 10 territoria kunnen hebben voor vrouwtjes. Ik zie daarom geen enkel probleem in 4 mannen met 4-6 vrouwtjes. Vissen langzaam toevoegen kan eigenlijk alleen maar tot ellende leiden vanwege bovengenoemde redenen van Jelle.

Aangezien ik de andere maten nog niet had gehoord durf ik daar niet van uit te gaan. Had zelf ooit een bak van 160-50-50 namelijk. Maar inderdaad 60cm diep zou nog veel voordeliger zijn.
 
oei sorry ik had niet gemerkt dat er meer gepost was.

Ik gok eventjes op 50 diep.

Allemaal stof tot nadenken inderdaad.
We hebben een aquarium waar af en toe een koppel in zit en waar jong spul op kan groeien.
Kunnen we uit een groep vissen überhaupt een koppel een paar weken in een andere bak zetten en daarna weer terug plaatsen? Geeft dat dan niet ook problemen?

Het is lastig om tot een plan te komen. Het moet immers in een keer goed zijn want ze kosten nogal wat.
 
Ik zal ook maar mijn ervaring ff delen, zijn wel caca`s maar toch.
3m is blijkbaar ook niet altijd heilig. ik draai nu uiteindelijk met 2 man.

Ik heb in mijn bak (1,30x0,5x0,5) een groep van 3m en 7v caca`s gezet. in het begin ging dat goed, maar op een dag zag ik dat er 1 man (A) erg dominant was geworden, hij claimde 3/4 van de bak, 1 man (B) had had de rest geclaimd, de ander (C) zwerfde rond, de vrouwtjes hadden wel allemaal een eigen plek. ik had genoeg schuilplaatsen/holletjes,
sommige vrouwtjes zag ik gewoon een aantal dagen niet, alleen bij voeren etc, maar zag na een aantal dagen al nestjes onstaan.
Uiteindelijk trof ik plotseling het mannetje B dood aan. hoe heb ik niet gezien, ik heb onderling wel patserig gedrag gezien (en bekvechten) maar echt gevaarlijk was dat mijns inzien niet. De vrouwtjes waren veel erger in agressie tov van de ander bewoners (broedzorg).
Ik heb uiteindelijk de dag erna de bak hierop volledig opnieuw ingericht.
Nu heeft A ongeveer 2/3 van de bak, en C de rest., de vrouwtjes hebben ook allemaal hun eigen stek.
Dit draait nu zo een aantal weken zonder problemen.

Maar ik denk dat ik om de jaar of zoiets de bak steeds opnieuw ga inrichten t.b.v. geclaimde territoria.
 

Terug
Bovenaan