Verandering in toppen van planten


Kardinaaltje1

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2009
Berichten
106
Leeftijd
29
Locatie
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik heb gister 2 reflectoren aangeschaft voor mijn Rio 180. Nu zag ik vandaag dat de toppen van bijv. mijn Ambulia en de nieuwe toppen van mijn sterrenkruid ineens wit zijn gekleurd. Iemand enig idee hoe dit kan? Is dit erg voor de groei van de planten?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Kardinaaltje1
 
Zal nu door de reflectoren meer lichtval op de toppen zijn.

Doordat je nu meer licht in de bak hebt zal de vraag naar voeding van de planten iets meer worden,als ze genoeg hebben is er niks aan de hand maar als dat niet het geval is zal het idd geen positief effect hebben dus zou je dit moeten aanvullen of de reflectoren weer weghalen.
 
Bedankt!

Mijn bak draait nu op bio co2 maar dit is dus blijkbaar niet genoeg...
 
Dat zeg ik niet want is nu nog niet te merken na een dag natuurlijk.
Bedoelde dat je toppen er nu anders lijken uit te zien door meer lichtval,dus als je nu de reflectoren er ff vanaf zou halen zie je dat de kleur gelijk weer anders is.
 
Oke, maar het beste is om nu de reflectoren er nog even op te laten zitten en kijken wat voor veranderingen er komen?
 
Ja neem aan van wel want je hebt toch niet voor niks de reflectoren aangeschaft? ;)

Kan zijn dat je planten er prima op reageren maar zoals ik al aangaf kan er ook een tekort optreden...
 
Haha okee bedankt, ik wacht het even af :)
 
Ik merkte bv bij mij dat het met 2 reflectoren allemaal net wat veel was aan licht en had geen zin om extra voeding te gaan gebruiken daarom heb ik enkel aan de voorkant voor de lage planten een reflector.
 
Ja hier zat ik ook al een beetje aan te denken. Achter heb ik dus de Ambulia, Rode Cabomba, Vallisneria en nog wat planten waar ik de naam van ben vergeten :(

En op de voorgrond heb ik sinds gisteren een Pogostemon Helferi, lobelia cardinalis en een Micranthemum micranthemoides.

Verder gebruik ik de standaard verlichting van de Juwel 180 (daylight en een nature 2x 45W)
 
De nieuwe plantjes kunnen aardig wat licht gebruiken,neem aan dat je T8 lampen hebt dan?
 
Ik ben ff mis want heb zelf 35 watt maar is een ander model natuurlijk :oops:
 
Het is een Rio 180, met standaard lampen, dus ik denk toch echt 2x 45 Watt. Kan het niet meer op de balken aflezen want dat is er al van af :(
 
Ja je hebt gelijk hoor maar was ff mis met m'n eigen bak is ook een 180 alleen een vision en korter en dus andere verlichting.
 
Haha okee, maakt niet uit :)
 
Planten hebben normaal gesproken een week of 2 nodig om echt de veranderingen te laten zien.
Als je toppen echt lichter van kleur worden na die 2 weken dan kan dat op een tekort aan voedingsstoffen duiden.
Door het verhogen van je hoeveelheid licht, gaan de processen in de plant sneller verlopen, en verbruiken ze dus meer voedingsstoffen.

Gezien de soorten die je in je bak hebt, is wat meer licht geen overbodige luxe.
Als de planten het nu goed doen, dan kan het wel zijn dat je je hoeveelheid co2 en plantenvoeding iets moet verhogen.
 

Terug
Bovenaan