Veel vissen gaan dood


R

Ronald78

Guest
Ik weet niet of ik het in dit forum deel moet vragen, maar anders wordt het topic vast wel verplaatst.

Onlangs heb ik enkele topics geopend: dat mijn planten het moeilijk hebben, dat mijn bio co2 niet doorloopt en dat ik een baby visje heb. Kortom, voor mij is er veel gaande in de bak.

De planten doen het nog steeds niet heel erg goed. Maar in de afgelopen weken heb ik twee otocinclussen en twee platy panda's verloren. Ook nog een kardinaal tetra, maar die had een gezwel. Een andere oto heeft een erg dikke buik.

Ik weet niet zo goed wat de oorzaak van de sterfte is. Mijn waterwaardes zijn als volgt:

Ph 7,5
Kh 5
Gr 7
No2 0
No3 12,5 mg/l
Po4 0,5mg/l

Ik heb een Rio 125 met zandbodem. Af en toe komen er bubbels uit het zand. Dan woel ik het voorzichtig een beetje om. Ik heb niet zo heel veel last van algen. Onderhoud is structureel, iedere zondag. De bak draait nu een maand of drie � vier.

Als ik meer informatie moet geven, doe ik dat graag. Ik weet niet zo goed welke informatie verder relevant is.
 
Woel je vaak in de bodem? En wat voor zand,heb je.
 
Toevallig gisteren nog. Daarvoor is het denk ik drie weken geleden. Niet zo vaak woel ik, alleen als ik bubbels zie.

Ik heb gewoon aquarium zand. Volgens mij niks speciaals aan, gekocht bij de Diebo.
 
Zie je zwarte plekken of blauw in de bodem?
 
Misschien een foto plaatsen

Kan ook de nog laagdikte zijn van het zand wat bodemrot kan geven (bubbels).

Kun je bodemlaag dunner maken en dit steeds deels afzuigen, omspoelen en weer terugdoen (of een hele nieuwe bodem).
 
20151231_172609~01~01.jpg


Het is nu wat minder, want ik heb zitten woelen. De bodem lift er pas zo'n 3-4 maanden in. Kan het dan nu al gaan rotten? En kan het de oorzaak van sterfte zijn?

Er zit ook wel iets van een laagje �p het zand. Het is wel zand zelf, maar wat dikker en aan elkaar 'geplakt' lijkt het. Daar is het dan ook donkerder.
 
Misschien een soort alg?

Hoeveel uren is je verlichting aan?
 
OVL zei:
Misschien een soort alg?

Hoeveel uren is je verlichting aan?

Gaan vissen dood aan alg?

Mijn bak is verlicht van 14.00-22.00 uur.

jessicapilon zei:
Valt er zonlicht op de voorruit??

Ja, de bak staat bij het raam.
 
Ik had het over het laagje op je zand (alg),

ivm het zonlicht, dat is zeker niet goed !!
 
In welk opzicht is dat niet goed?
 
Als er veel licht opvalt dan zullen de algen daar sneller de kop opsteken door het vele licht.
Ik heb dat in de zomer ook wel bij de voorruit en zuig de eerste centimeter dan even weg en gooi er nieuw grind neer.
 
Van die alg gaan ze niet dood, hoor.

WEl van de belletjes ,die uit de bodem opstijgen.

Heb je er een luchtsteentje in de bak?
Dat de opwaartse stroming sterker wordt.
Onder 3 cm , heb je stilstaand water zonder zuurstof, dus dat verstikt.
Daar waren vroeger bodemafzuigingen voor.

onderste waterlaag oplucht omhoog pompen,en boven er weer in het water() net als sponsfilters.).
onderste waterlaag wordt continue ververst.
 
Ze gaan ook niet dood door de alg nee. Alhoewel heel veel blauwalg wel giftig kan zijn meende ik.

Ik zou de voorste laag even afzuigen en uitwassen of vernieuwen.
 
jessicapilon zei:
Als er veel licht opvalt dan zullen de algen daar sneller de kop opsteken door het vele licht.
Ik heb dat in de zomer ook wel bij de voorruit en zuig de eerste centimeter dan even weg en gooi er nieuw grind neer.

Zand op die plek vervangen door grind? Ik zuig regelmatig een dun laagje zand weg, maar nu zal ik dat wat meer doen.

Bertus zei:
Van die alg gaan ze niet dood, hoor.

WEl van de belletjes ,die uit de bodem opstijgen.

Heb je er een luchtsteentje in de bak?
Dat de opwaartse stroming sterker wordt.
Onder 3 cm , heb je stilstaand water zonder zuurstof, dus dat verstikt.
Daar waren vroeger bodemafzuigingen voor.

onderste waterlaag oplucht omhoog pompen,en boven er weer in het water() net als sponsfilters.).
onderste waterlaag wordt continue ververst.

Ik heb geen luchtsteentje in de bak. Luchtsteentje draagt bij aan een betere bodem? Mijn Rio pompt het water wel van onder naar boven. En het wateroppervlak is aardig in beweging.

jessicapilon zei:
Ze gaan ook niet dood door de alg nee. Alhoewel heel veel blauwalg wel giftig kan zijn meende ik.

Ik zou de voorste laag even afzuigen en uitwassen of vernieuwen.

Helder. Dan komen de dode vissen door te weinig zuurstof of een rottende bodem? En wat zit er dan in die uit de bodem opstijgende belletjes?
 
Nee ik bedoelde zand in jou geval hoor ;) . Weet je de waterwaarden ook misschien??
 
Kan H2S zijn bv maar moet je wel ruiken dan.
Ruik je een rotte eierlucht als de belletjes aan het oppervlak komen?
 
jessicapilon zei:
Nee ik bedoelde zand in jou geval hoor ;) . Weet je de waterwaarden ook misschien??

Mijn waterwaardes zijn
Ph 7,5
Kh 5
Gr 7
No2 0
No3 12,5 mg/l
Po4 0,5mg/l

Seabait zei:
Kan H2S zijn bv maar moet je wel ruiken dan.
Ruik je een rotte eierlucht als de belletjes aan het oppervlak komen?

Mijn bak ruikt naar zand en modder, niet naar rotte eieren. Op het moment dat er een belletje omhoog komt, heb ik nog niet geroken. Dat is een beetje toeval, maar ik zal er op Letten.

Kan het �berhaupt al binnen enkele maanden gaan rotten?
 
Ja dat kan zeker,heb het hier ook gehad op bepaalde plekken met het filterzand in het begin.
Is volgens mij ook wel heel fijn spul op de bodem wat je hebt toch?
 
Ik heb dat ook met filterzand gek genoeg (medium-maat), vooral in de beginfase, eerste maanden?
Donkere plekken, is geen rotting schat ik (?), ruikt niet rot namelijk maar het ruikt ook niet fris. Belletjes af en toe maar ik neem maar aan dat dit zuurstof is aangezien er geen geur/stank afkomt.
 
Bij mij was het iig zeker aan het rotten.
In de bodem gebeurd natuurlijk ook van alles met bacteri�n misschien was het in jouw geval nog in de beginfase van dit proces oid.
Heb je er wat aan gedaan Mark?
 
Dat je planten het niet heel goed doen dat snap ik wel want met jouw waarden heb je maar rond de 4 a 5mg co2 in je bak. Ik heb met de Rio125 de ervaring dat je dan snel tekorten kan krijgen en dus algen.
Zoals mark ook al zegt lijken die donkere plekken mij ook geen rotting toe.
 
Kreeg op een gegeven moment ook wel rotting met mijn eerste bak, ook filterzand, donkere plekken afhevelen en vervangen was de oplossing.. Puntslakken voorkomen dan dat het weer gebeurd.
Maar met een ander bakkie zie ik het nu ook (staat net 2 maanden of zoiets), niet stinkende donkere plekken in het zand, woel het af en toe maar om.

Terzijde/offtopic: Bizar genoeg heb ik de afgelopen maanden in mijn 3 bakjes al mijn puntslakken zien verdwijnen (zie er geen een meer), waar andere slakkensoorten (posthoren/poel) en ook de garnalen floreren.
 
Is door de foto van de ts nog helemaal niet te zeggen eigenlijk.
Randen tegen het glas van de bodem zijn meestal bruin en groen door het licht.
Donkere plekken in de bodem op andere plekken van de bak wijst natuurlijk op iets aparts want dat hoort niet.
Wil niet gelijk zeggen dat het bij de ts bodemrot is maar kan natuurlijk goed in combinatie met stijgende bellen en stervende vissen.
 
Ik heb dat ook in de bak met Tylo s Mark. Als ik het dan omwoel dan zie je verschillende kleuren zand daarna.
Vreemd dat de puntslakken zomaar het loodje leggen dan.
 
Zou de bodem in delen afzuigen, schoon maken en terugplaatsen (en < 4cm dik houden). (Baat het niet, schaadt het niet, in dit geval). Elke week een deel meenemen met de verversing b.v.
 
kellemes zei:
Kreeg op een gegeven moment ook wel rotting met mijn eerste bak, ook filterzand, donkere plekken afhevelen en vervangen was de oplossing.. Puntslakken voorkomen dan dat het weer gebeurd.
Maar met een ander bakkie zie ik het nu ook (staat net 2 maanden of zoiets), niet stinkende donkere plekken in het zand, woel het af en toe maar om.

Terzijde/offtopic: Bizar genoeg heb ik de afgelopen maanden in mijn 3 bakjes al mijn puntslakken zien verdwijnen (zie er geen een meer), waar andere slakkensoorten (posthoren/poel) en ook de garnalen floreren.

Puntslakken gaan ook dood,he, is stilstaand water,in de bodem.
Kunnen ze niet tegen.

de anderen zitten erboven.
 
Een tekort aan co2 is me bekend, ik ben ook in de weer met bio co2.

Ik zal de zandbodem extra afhevelen bij de volgende onderhoudsbeurten. De verkleuring en belletjes lijken wel alleen te zijn daar waar zonlicht kan komen, dus niet achter in de bak en in de schaduw van het hout.

Zand plaatsen in een volle bak vind ik altijd lastig, want zodra het zand in aanraking komt met het water gaat het zand alle kanten op. Hebben jullie daar nog tips voor?
 
BlupGup zei:
Zou de bodem in delen afzuigen, schoon maken en terugplaatsen (en < 4cm dik houden). (Baat het niet, schaadt het niet, in dit geval). Elke week een deel meenemen met de verversing b.v.

Ja niet in 1x in elk geval maar als de TS het plaatselijk heeft dan zou ik alleen die plekken afzuigen en verschonen.
Dat het stuift bij terug doen van het zand is denk ik haast niet te voorkomen.
 
Ik kan me dan niet voorstellen dat dit de oorzaak is als dat maar plaatselijk is. Normaal zou je dan ook bij veel rotting denk ik nh3/4 moeten kunnen meten en teveel daarvan (of no2) kan op den duur dodelijk zijn.
 
Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van de sterfte? Zijn er nog andere zaken uit te sluiten?
 
Ronald,

Hoelang had je die vissen al? op zelfde moment aangekocht? in dezelfde winkel? Doen vissen die je langer hebt het nog steeds goed?

Dit is jaren geleden, maar ik kocht ook ooit eens een aantal vissen (verschillende soorten) in een winkel waar ik nooit eerder was geweest en binnen de week verloor ik meer dan de helft!!!! (alleen van die nieuwe, mijn andere vissen deden het goed) Sind nooit meer naar die winkel terug geweest!!!
 
Ronald78 zei:
Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van de sterfte? Zijn er nog andere zaken uit te sluiten?

Otocinclus sterft een pak gemakkelijker dan andere vissen na een transport.

Maar zelfs als het daar niet aan ligt en je alles doet wat je moet doen, je waterwaardes e.d. goed zijn, dan kan je nog een cascade aan sterfgevallen hebben.

E�n ziek visje, of een drager van een ziekte (maar daarom er zelf niet ziek van wordt), kan genoeg zijn. Die kan de rest dan gaan aansteken, verzwakken, waardoor eventuele andere ziektekiemen vrij spel hebben en je vissen aan diverse ziektes sterven.
 
Ik heb de vissen bij twee winkels gehaald, maar de meeste wel bij ��n zaak. Niet allemaal tegelijk heb ik ze gehaald, maar in een aantal weken. Alle kardinaal tetra's, de honinggoerami's en de garnalen doen het goed. Alleen de platy pinda's en otocinclussen niet. Goerami's, platy panda's, garnalen en tetra's komen uit dezelfde winkel.
 

Terug
Bovenaan