Veel algen op planten bij goede water waarden


K

Klavertje

Guest
Wie kan mij helpen?
Ik heb sinds 3,5 maanden een juwel 240 liter aquarium de planten groeien wel, maar sterven snel af en zitten onder de groene en bruin/rode algen.
De water waarden zijn:
NO3 10
NO2 0
GH 7d
KH 6d
PH 7.2


Heb het originele juwel filter er in met bijna alle filters, ook amorax nitrax en actieve kool filter en filter watten.
De verlichting brand van 14.00 uur tot 23.00 uur.

Ik ververs ongeveer 70 liter water 1x per week en voeg dan ook planten voeding van Profito easy live toe

Ook zitten er de volgende vissen in:
4 maanvissen
3 siamese algen eters
4 japonica garnalen
11 kardinaal tetra's

Ik spoel geen filters uit en vervang alles zo als het hoort en maak ook de bodem meerdere keren per week schoon( woel het niet om)

Ook voer ik de vissen 2 keer per dag een klein beetje en eten dit binnen 5 a 7 minuten op er blijft niet op de bodem achter.

Onder het grind zit een voedingsbodem.

Wat doe ik verkeerd en heeft iemand tips hoe ik de planten langer mooi kan houden.
 
20180904_192704.jpg
20180904_192647.jpg
20180904_192647.jpg
20180904_192738.jpg
20180904_192704.jpg
20180904_192647.jpg
 
Hoelang draait je bak en wat zijn de waterwaarden? Wat voeg je toe in je bak en welk onderhoud voor je uit aan bodem en filter? Welke filter draait op je bak?

Kun je de alg makkelijk van de bladeren afwrijven?
 
De actieve kool filtert de planten voeding eruit dat is al een punt.
Planten hebben behalve de mineralen uit profito ook nitraat, fosfaat en kalium nodig.

Verder als je geen co2 of Easylive carbo toevoegt heb je snel een koolstof te kort.
Dit kun je ondervangen door het licht te dempen.
 
Wat doe ik verkeerd en heeft iemand tips hoe ik de planten langer mooi kan houden.

- Welke verlichting heb je? Dimbaar? Wattage? Eventueel merk/type/model. Ik zou zeker al beginnen met een uurtje minder licht.
- Amorax, nitrax en kool uit je filter. Nergens voor nodig
- Naast de profito ook nog nitraat en fosfaat doseren (eventueel een all in one mix kopen). Nu geef je enkel micro elementen.
- Eventueel ook wat easy carbo doseren als koolstofbron (CO2 met drukfles is natuurlijk altijd beter maar misschien geen optie en ook niet noodzakelijk)
- Bodem niet teveel schoonmaken, een goede flow (een filter met genoeg doorstroming) in de bak zou het meeste vuil moeten wegwerken. Desnoods eens wapperen boven de bodem tijdens het afhevelen zodat je het losse vuil verwijdert.
- Filtersponzen nu en dan eens uitknijpen wanneer de flow vermindert. Watten vervangen als ze bruin (verzadigd) zijn.

Dan wat geduld en kijken of er verbetering merkbaar is...

Edit: ik reageerde tegelijkertijd met Dirk Bazuin. Vandaar de herhaling van een paar puntjes...
 
Bedankt voor de reactie!

Dus ik kan beter het actieve koolfilter eruit halen en easy live carbo toevoegen?
Kan dit ook schadelijk zijn voor de garnalen? en moet ik de andere planten voeding dan ook gewoon toevoegen?

gr Christa
 
Bedankt voor de reactie!

Dus ik kan beter het actieve koolfilter eruit halen en easy live carbo toevoegen?
Kan dit ook schadelijk zijn voor de garnalen? en moet ik de andere planten voeding dan ook gewoon toevoegen?

gr Christa
Profito blijven geven

Maar mischien moet je ook fosfaat, nitraat en kalium toevoegen.
 
Bedankt voor de reactie!

Dus ik kan beter het actieve koolfilter eruit halen en easy live carbo toevoegen?
Kan dit ook schadelijk zijn voor de garnalen? en moet ik de andere planten voeding dan ook gewoon toevoegen?

gr Christa

Ja, die aktieve kool kan je beter verwijderen.
Als je je aan de dosis houdt kan het niet echt kwaad voor je japonica's.
En je kan eens kijken naar planted box of aquariumbemesting.nl voor een goede all in one mix.
Die kan je dan wekelijks (of dagelijks) doseren volgens de gebruiksaanwijzing.
Of inderdaad nitraat, fosfaat en kalium geven naast de profito.

Ik zou ook dat knietje (bochtje) af je filteruitlaat halen, dan ga je wat meer stroming overhouden.
 
En mocht je plantenvoeding bestellen kan je misschien ineens wat bodemcapsules bestellen ook en die in de bodem naast een paar van je planten duwen.

Heb je toevallig wat specificaties van je verlichting?
 
Die voedingsbodem is de kwaaie pier. Plus dan ga je nog meer in gooien. En 70 liter water verversen. ? per week? sla dat eens over , is helemaal niet nodig.hoor. doe dat de helft, en om de 14 dagen. dan stabiliseert het water.


doe er drijfplanten in. limnobium drijfplant.
 
En mocht je plantenvoeding bestellen kan je misschien ineens wat bodemcapsules bestellen ook en die in de bodem naast een paar van je planten duwen.

Heb je toevallig wat specificaties van je verlichting?

Juwel LED day staat er op, heb verder geen idee.
 
Die voedingsbodem is de kwaaie pier.

Die was ik even uit het oog verloren eigenlijk. Vergeet dan maar die voedingscapsules. In hoeverre de voedingsbodem de schuld is daar ga ik me niet over uitspreken. De meningen zijn te verdeeld. Ligt de bodem er al lang in eigenlijk?

Nog eens naar de foto's gekeken.

Blokkeert die bol rechts je filteraanzuig niet op die plek?
Zit er een luchtslangetje in je filteruitlaat of zie ik het mis?

Van de planten zou ik de ergst aangetaste delen verwijderen en de toppen herplanten.
En wat snelgroeiende planten zou ook een goed idee zijn.

Drijfplanten is effectief een goed idee van Bertus!
 
De bodem ligt er ongeveer 4,5 maanden in en er zit idd een slangetje op de diffusor waar belletjes uit komen.
 
Als drijfplant kun je de b.v. de Hygroyza aristata of de Limnobium laevigatum nemen.
 
De bodem ligt er ongeveer 4,5 maanden in en er zit idd een slangetje op de diffusor waar belletjes uit komen.
Dan zou ik me geen zorgen maken inzake de voedingsbodem eigenlijk. Je leest vaker dat deze na een paar jaar kan uitwerken en kan rotten maar dat is nog niet aan de orde.

Is die ledverlichting een "buis"ledlamp of is dat een "ledbalk".
Die verlichting zit er standaard bij of is het een aangepaste versie?
Geen idee van wattage?

En die amorax en nitrax ben ik eigenlijk niet mee bekend maar ik denk dat je dat beter kan vervangen door keramisch filtermateriaal. Die nitrax haalt waarschijnlijk het nitraat uit je water maar eigenlijk wil je net wat nitraat gaan toevoegen dus ja... Die amorax zal wel iets doen met ammoniak/ammonium maar dat lijkt me ook wat onnodig in een gezonde bak.
 
Led buizen zijn leuk. zijn zuiniger dan de andere, en minder warmte. Daar en tegen moet er dan een verwarming in. van ….. watt. Waar zit dan de winst.
Met een % kan ik d
De bodem ligt er ongeveer 4,5 maanden in en er zit idd een slangetje op de diffusor waar belletjes uit komen.


Zulke bodems heb ik niet in mijn bakken. gewoon aquarium grint, met klei bolletjes en lateriet, planten zijn brandschoon.
 
zit idd een slangetje op de diffusor waar belletjes uit komen.

Weet je toevallig welke pomp er in het filter zit?
Er zijn hier vast mensen die dit filter gebruiken op deze bak dus die kunnen misschien beter adviseren maar persoonlijk zou ik alleszins het buisje en het bochtje verwijderen. Misschien is een spraybar een optie maar zoals gezegd heb ik geen echte ervaring met dit binnenfilter dus neem het met een korreltje zout en hopelijk volgt er advies van een ervaringsdeskundige...
;)
 
Zulke bodems heb ik niet in mijn bakken. gewoon aquarium grint, met klei bolletjes en lateriet, planten zijn brandschoon.

Dat geloof ik onmiddellijk maar er zijn ook mensen die net wel een voedingsbodem gebruiken en ook brandschone planten hebben dus wie heeft gelijk? In dit geval iedereen denk ik. :D
Ik moet toegeven dat ik toevallig in één bakje al meer dan drie jaar een voedingsbodem onder de bodem heb liggen en ik heb nog geen enkel probleem gehad in die bak dus ja. Ik promoot het niet want gebruik het zelden maar ik kan het ook niet afbreken want dat bakje is zo stabiel als een huis eigenlijk...
Het is mijn enige bakje waar er letterlijk nog nooit een spoor van alg te vinden was... Niets, nul!!
:juggle:
Maar dat is nu ook niet de verdienste van die voedingsbodem; laat dat duidelijk zijn.
 
Ik ga er mee aan de slag!
Laat binnenkort nog wel even weten hoe het na de veranderingen is met mijn aquarium.
Iedereen eerst bedankt voor de reacties, als beginner is het soms erg moeilijk.
 
ja heb binnenfilter van juwel die zat er standaard bij en zit vast in het aquarium.
 
Moet ik naast de planted box all in one ook nog de easycarbo geven?
 
Laat binnenkort nog wel even weten hoe het na de veranderingen is met mijn aquarium.

Zeker doen! Ik hoop dat je het tij kan keren.
En als je vragen hebt krijg je hier vast antwoord.
Veel succes alvast!

Moet ik naast de planted box all in one ook nog de easycarbo geven?

Moeten is veel gezegd maar het kan niet echt kwaad. Hangt wat af van factoren zoals plantenbestand en intensiteit van verlichting.

Mocht je in de tussentijd nog wat info kunnen vinden over je verlichting (of desnoods een foto) kan dat ook helpen voor een juiste beoordeling van de situatie.
 
Zou even stoppen met voeding in doen/
En eerst zo laten draaien.


Nooit stoppen met voeding want dan krijgen de planten honger zeg maar en dan kan de groei stoppen waardoor je weer algen krijgt. Algen komt door een tekort dus dan is het zaak de oorzaak te vinden en te tackelen.

Ik zie op de foto weinig of geen groene alg maar wel veel bruine wat vaak duidt op een probleem met de bacteriecultuur. Kun je dit makkelijk van de bladeren afwrijven overigens?
 
Als je allleen de no3 hebt die in de bak ontstaat inplaats van dat je dit toevoegt met kalium sulfaat mis je dus ook kalium.
Vermoedelijk is er ook een fosfaat te kort.
De meeste profito wordt er door het kool uitgehaald.

En dan 58 watt led er boven dan heb je dus een alg kwekerij.

Als de leds niet te dimmen zijn zou ik er flink wat drijfplanten in doen.

En of co2 toevoegen of easy carbo.
Trouwens aquariumbemesting verkoopt ook carbo en alle andere voeding die de planten nodig hebben.
 

Terug
Bovenaan