vastzetten van Blyxa Japonica


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,711
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Ik heb de bovengenoemde plant en al snel maakt deze stekken aan die je eraf kan halen maar dan zit er weinig tot geen wortel aan.
Ik heb ze gewoon eerst in de bodem gezet maar ze gaan snel weer drijven en ook een pijpje Siporax werkt nog niet ideaal en dan zie ik ze ook na 2 weken weer loskomen. Heeft iemand een idee hoe je deze beter kan verankeren want ze vormen ook erg traag nieuwe wortels valt me op.
 
Ik heb de bovengenoemde plant en al snel maakt deze stekken aan die je eraf kan halen maar dan zit er weinig tot geen wortel aan.
Ik heb ze gewoon eerst in de bodem gezet maar ze gaan snel weer drijven en ook een pijpje Siporax werkt nog niet ideaal en dan zie ik ze ook na 2 weken weer loskomen. Heeft iemand een idee hoe je deze beter kan verankeren want ze vormen ook erg traag nieuwe wortels valt me op.

Ik duw die stekken altijd gewoon wat dieper in de bodem. Kan niks geen kwaad, doe het al 2 jaar op deze manier en heb al zonder te overdrijven duizende stekken van deze plant gehad.
 
Ja dat heb ik ook wel gedaan maar toch komen ze na enige weken weer de bodem uit zetten. Hoever druk jij zo n stek dan in de bodem want zo n bijna kal stengeltje floept daar zo weer uit hier.
 
Ja dat heb ik ook wel gedaan maar toch komen ze na enige weken weer de bodem uit zetten. Hoever druk jij zo n stek dan in de bodem want zo n bijna kal stengeltje floept daar zo weer uit hier.

de mini stekken laat ik altijd doorgroeien totdat ze een normaal formaat hebben. Dan kan je zonder problemen de stekken in de bodem zetten.

Soms duw ik de stekken toch wel een cm of 2 het zand in en na een week of 2 trek ik ze wat omhoog zodra ze geworteld zijn. Overigens doe ik het wel altijd met een dunne pincet.
 
Ja de kale stengels hier zijn ook wel een centimeter of 2 maar toch laten die na enige tijd weer los in de bodem. Dan zie ik ook dat er eigenlijk nog amper wortels zijn bijgevormd. Verder groeien de gewortelde exemplaren prima maar die plantjes zonder echte worteltjes is dus een ramp. Ik heb gewoon grind van 2-3 mm en dat is misschien ook mede de oorzaak.
 
Ja de kale stengels hier zijn ook wel een centimeter of 2 maar toch laten die na enige tijd weer los in de bodem. Dan zie ik ook dat er eigenlijk nog amper wortels zijn bijgevormd. Verder groeien de gewortelde exemplaren prima maar die plantjes zonder echte worteltjes is dus een ramp. Ik heb gewoon grind van 2-3 mm en dat is misschien ook mede de oorzaak.

Dat zou het inderdaad kunnen zijn ik heb gewoon filterzand maten dus blijft makkelijker vast zitten. Misschien wat langer laten groeien gewoon op de moederplant zodat ze wat groter zijn :)
 
Ja dat kan het verschil zijn. De stekjes die ik bedoel zijn vaak met onderhoudt of verplaatsen afgebroken dus ja dan is door laten groeien geen optie;)
 

Terug
Bovenaan