vastzetten nieuwe aquarium planten?

  • Onderwerp starter PetervdVliet
  • Startdatum

P

PetervdVliet

Guest
Morgen krijg ik vier nieuwe planten, ik had het advies gekregen ze gewoon in het grind te stoppen, maar bij mij kwamen vaak de plantjes weer uit het grind los, nou heb ik van de levering van de planten die ik aan het hout heb bevestigd 2 keramische ringen gekregen, is het mogelijk dat ik de plant een beetje vastmaak aan de keramische ring en die ring samen met de plant in het grind duw zodat hij minder snel los kan komen?

En hoe krijg je dat steenwol (of wat het is) om de wortels van de planten af?

Bij voorbaat dank voor alle tips.
 
En hoe krijg je dat steenwol (of wat het is) om de wortels van de planten af?
Eerst even zo veel mogelijk "uitpakken" een 20 minuten laten weken en onder een milde waterstraal verder schoonmaken.

Morgen krijg ik vier nieuwe planten, ik had het advies gekregen ze gewoon in het grind te stoppen, maar bij mij kwamen vaak de plantjes weer uit het grind los
Iets verder in het grind stoppen.
 
Wat voor plantjes heb je besteld?

Ik verwijder het steenwol onder een lopende kraan. Dan komt het naar mijn idee beter los dan dat je het 'droog' doet. Vaak kun je dat steenwol in twee helften breken, even voorzichtig voelen door licht te trekken aan welke kanten een naad zit.
Dan neem ik een bot pincet, houd de wortels onder de kraan (gewoon met koud water) en haal ik het pincet voorzichtig door de wortels met de groei van de wortels mee. Het makkelijkste gaat dat als je onder aan de wortels begint en dan rustig naar boven werkt.
 
Wat voor plantjes heb je besteld?

Ik verwijder het steenwol onder een lopende kraan. Dan komt het naar mijn idee beter los dan dat je het 'droog' doet. Vaak kun je dat steenwol in twee helften breken, even voorzichtig voelen door licht te trekken aan welke kanten een naad zit.
Dan neem ik een bot pincet, houd de wortels onder de kraan (gewoon met koud water) en haal ik het pincet voorzichtig door de wortels met de groei van de wortels mee. Het makkelijkste gaat dat als je onder aan de wortels begint en dan rustig naar boven werkt.

Pogostemon helferi

Riccia Fluitans

Alternanthera sessilis

Koudwaterbosje (Gemixed zuurstofplanten bosje met Najas, waterpest en javavaren)

En later deze week nog

Myriophyllum Brasiliensis

HYGROPHILA DIFFORMIS, SUBMERS


En afgelopen week:

Hygrophila Polysperma

Ludwigia palustris groen
 
Dat steenwol krijg je los door het onder een stromende kraan te houden en dan met iets van een tandenstoker oid van de wortels af te peuteren.
Best ff een werkje maar als je eenmaal de slag te pakken hebt krijg je alles van de wortels af zonder de wortels te beschadigen.
 
voor stengel planten bv waterpest cabomba gebruik ik dit
keramiekpijpjes_1.jpg
kun je in verschillende maten kopen
Voor bv tijgerlotus bollen en paar stukjes breuksteen er op en om heen liggen wel zorgen dat er water langs kan
Je kan de aangegeven keramische ringen wel gebruiken maar vaak zijn deze te groot vast zetten kan zolang je er maar voor zorgt dat de plant niet afgebonden wordt door het bind materiaal
succes
 
De plantjes zitten erin, toch grotendeels op de houten spullen die ik nog in het aquarium had, het waren 3 lage plantjes en 1 zuurstofplant bosje.

Het is alleen een rampzalige dag geweest vanwege medische issues, het planten eraan en het schoonmaken ging goed. Ik had alle 20 of zo slakjes eruit gehaald en als ik de volgende keer weer ga schoonmaken haal ik er een paar uit (10 of zo) die iemand van het forum zo kan komen halen als ze er nodig hebben/willen.
 

Terug
Bovenaan