van zoet naar zout


J

jordi13

Guest
Hallo
wij hebben een zoetwateraquarium en ik zou die graag ombouwen naar een zoutwater, de bak is 80x40x50 een 110 tal liters
is dit mogelijk om om te bouwen en wat zal dit ong. kosten
ik zou er graag dan een koppel clownvissen inzetten en levend steen en een koraaltje waar deze vissen graag inzitten.
 
Wat je nodig hebt is goede verlichting, een afschuimer en een stromingspomp die 30x je bakinhoud pompt (3000/4000 liter per uur is wel goed).
Dus:
Verlichting: weet niet wat je nu voor verlichting hebt, als het minder dan 2x 39 watt is, moet je meer buizen erbij hebben, dus 100 euro voor montuur en 80 euro aan tl buizen.
Afschuimer: Een tunze 9004 is wel een van de beste qua prijs/qualiteit, zo'n 125 euro.
Stromingspompen: Iets rond de 3000/4000 l/u, een Hydor koralia van 3200 (50.50 euro) is wel genoeg voor een paar anemoonvissen en een paar ledertjes.

Dan zit je al gauw op de 360 euro.
En clownvissen zitten niet in koraaltjes, maar in anemonen, en daar wil je als beginner niet aan beginnen, ze zijn simpelweg moeilijk te houden. Waar ze misschien wel in gaan zitten is in ricordea's.

Waarschuwing: Dit is een veel duurdere hobby dan zoetwater. Een vis kost niet 2,5 euro, maar 25 euro. Voor 2 clownvissen en een ricordea zit je al gauw op 50 euro.En dan moet je nog meer koralen hebben ;)
 
ik heb afschuimers van 60 euro gezien zijn deze dan niet goed genoeg voor die bak
verlichting heb ik nu 1 tl balk voor planten van die prijs verschiet ik wel een beetje is het dan niet gemakkelijker dat ik deze verkoop en een nieuwe koop bv. de sera biotop marine dat is een 160 liter en komt op 329 euro dat is goedkoper en gemakkelijker denk ik
 
Ja, de sera Marin 130 (wel die speciale voor zoutwater nemen!!!) us lekker compleet. Ik zou wel de versie met de ps200 afschuimer kiezen ipv ps130, de 200 is makkelijker af te stellen (ook al werkt de 130 ook goed als die goed is afgesteld.).
 
oftewel dacht ik een wave vision marine 45 te kopen een 45 liter bakje en dan word het niet te duur voor koraal levend steen enzovoort
 
45 liter is wat klein voor een koppel clownvissen. Ook is het veel moeilijker om een kleine bak stabiel te houden. Je kunt er wel een koppel in doen, en als ze groter zijn omruilen door kleine.
Of wat je vooral in Amerika ziet: 1 vis erin doen en dan kan die daar blijven, maar ja, is dat wel zo diervriendelijk als die alleen is.

Met de sera 130 (zeewater versie!) kun je veel meer, want je kan dan andere vissen indoen, makkelijker stabiel te houden etc.
Je kunt ook geld besparen door de helft levend steen te nemen en de andere helft dood steen.

Sera 130: 330 euro
Levend steen: 10kg x 13.50 (prijs van real reef rock, wat een aanrader is qua "levend" steen!) 135 euro
Zand, ik zou het niet levend nemen, aangezien je het zand toch het beste na de opstart toevoegt, dus gewoon dood zand: rond de 20-30 euro.

En dan ben je klaar!
 
als ik toch mijn zoetwater aquarium zou overbouwen waar vind ik de verlichting die ik nodig heb?
 
of juffers vind ik ook heel mooie vissen kunnen deze in 45 liter
 
Er zou ��n juffer in 45 liter kunnen. Maar dan kunnen geen andere vissen in (zoals gobies, blenny's etc.).

Dit is de verlichting: Verlichting! Klik hier!

Ik was vergeten, dat deze al met buizen geleverd werd, dus die 80 euro aan buizen kun je lekker besparen!
Ook wordt deze geleverd met 4 leds voor nachtverlichting!
 
dus het is 100 euro voor verlichting
 
maar hoe moet ik de verlichting bevestigen want ik heb een dicht bak en die afschuimers dat intern zijn hoe doe je dat en ik heb gehoord dat een osmoseapparaat nodig hebt wat is dit juist?
 
Als je de kap van de bak af kunt halen is dat het beste. Deze verlichting heeft uitschuifbare beugels om de verlichting op de bak te steunen. Als je aquarium een Rio 125 is, kun je de kunststof platen eruit halen.

De afschuimer moet je gewoon in de bak (of sump, maar als je die niet hebt gewoon in je bak plaatsen) plaatsen, het water moet tot een bepaalde hoogte komen (is aangegeven met een streep of iets dergelijks), verder kun je de afschuimer afstellen met een luchtregelschijf aan een buis. Hangt er vanaf wat voor model je kiest -Ik zou de tunze 9004 nemen- kan het verschillen, dus gewoon de handleiding lezen :D

Een osmose apparaat is niet echt nodig, maar het bespaart je wel een hoop ellende, een instap model kost rond de 30-40 euro, en het is echt de moeite waard, vooral voor een nano. Of, je kunt natuurlijk zeewater gebruiken (Bij de oosterschelde ophalen). OF, osmose water/zeewater bij een winkel halen. Dit kost rond de 20 cent per liter (voor osmose water) en rond de 30 cent per liter voor zeewater.

Waar woon je? Dan kan ik je misschien een paar winkels suggereren.
 
Ik woon in boortmeerbeek tussen mechelen en leuven belgie de plastic kap kan eraf maar wij hebben katten zouden die dan niet proberen de vissen te vangen
En verdampt er dan niet veel water?
 
Je zou iets met gaas/plexiglas kunnen maken zodat het licht er doorheen kan, maar de katten niet.
Water wat verdampt vul je bij met osmosewater NOOIT ZOUT WATER!
Een ATO is een systeem dat zorgt dat het waterniveau hetzelfde blijft, het detecteert wanneer er water mist en vult het bij met water uit een reservoir (kan een jerrycan, een emmer, of een klein aquarium zijn.)
Ik heb daar in de buurt (volgens google) een winkel gevonden dat volgens velen aan te bevelen is. http://newbrusselsaquariums.be/Poissons.html (wel in het frans!)
 
dus als ik het goed begrijp hoef je maar een keer zoutwater te gebruiken en dat is alleen bij de opstart?
een ATO wat is dit?
en wat wij een goede winkel vinden is aquahobby zoet en zee vissen
 
Zout gebruik je bij de opstart, en bij het verversen, wanneer het verdampt, blijft het zout in de bak, en als je het bijvult met zout, gaat je zout gehalte stijgen. Bij het verversen, haal je water EN zout uit de bak, dus moet je ook water MET zout terug doen.

ATO, staat for Automatic Top Off, wat het is doet:
Je stelt het dobbertje in op het waterniveau dat je wilt hebben, wanneer het water verdampt, gaat de dobber omlaag, wat een pomp aanzet en je aquarium vult tot de dobber weer op z'n plek is.

Als je die winkel vertrouwt, kun je daar natuurlijk heen gaan.
 
Een ATO is niet nodig hoor, wat veel mensen doen is een stukje plakband/tape aan de zij/achterkant van het aquarium plakken om altijd te weten hoe hoog het water stond en hoeveel ze bij moeten vullen.
 
C�dric Vleminckx zei:
MaestroCygni zei:
ja. Dan moet je een afschuimer hebben, stromingspomp, steen, zand enz.

Pfffff, wat moet je daarvoor allemaal hebben zeg ;)

Zoet is veel makkelijker :d
En dat is maar voor een simpele bak, voor een bak van bijvoorbeeld 100x80x50 (spoiler van mijn volgend project!) moet je een overflow hebben, een sump, zo nodig een kalk reactor enz. :)
En dan moeten we niet beginnen over high-tech bakken: met controllers, arduino's, doseerpompen, en sommige mensen kopen zelfs een laptop om alles aan te sluiten....
 
Kijk, dat vind ik ook. Daarom begin ik er ook niet aan, gewoon zo simpel mogelijk blijven. Zal iets moeilijker zijn om alles stabiel te houden, maar met een goede afschuimer en veel steen heb je al een goed begin!
 
MaestroCygni zei:
Kijk, dat vind ik ook. Daarom begin ik er ook niet aan, gewoon zo simpel mogelijk blijven. Zal iets moeilijker zijn om alles stabiel te houden, maar met een goede afschuimer en veel steen heb je al een goed begin!

:thumbs:

Dat lijkt me een goed plan! De zoutwatervissen zijn heel mooi, maar voor mij toch net nog iets te hoog gegrepen op dit moment denk ik ;).
 
Hey C�dric

Ik heb nog een sera 130 staan... (led)
Deze mag je overkopen...

Prijs is bespreekbaar...
Zit vrij veel bij...
 
Ik vindt zout ook erg mooi maar voor mezelf is dat te bewerkelijk. Ik kijk liever naar de mooie bakken van een ander of die van de lfs ;)
 
popol zei:
Hey C�dric

Ik heb nog een sera 130 staan... (led)
Deze mag je overkopen...

Prijs is bespreekbaar...
Zit vrij veel bij...

Ik vindt het heel aardig dat je mij aanspreekt, maar op dit moment denk ik niet dat ik dit allemaal kan onderhouden.

Ik zit namelijk nog met mijn studie, en dan zou zoutwater niet direct iets zijn wat ik onder controle kan houden.

Maar zoals John zegt, ik kijk heel graag naar de andere mensen, en zo te genieten van de mooie beelden.

Zowel koudwater, zoetwater als zoutwater, het interesseert me allemaal, maar momenteel enkel om naar te kijken.
 
Dit was dus de hele reden dat ik mijn 400liter project heb gepost.

Gewoon om proberen te bewijzen dat met de techniek van tegenwoordig, een zout bak absoluuut niet moeilijk is.

De grootste drempel, zijn de kosten.

Ik heb naast de 400 een 120/45/65 gehad, een omgebouwde zoet bak,
Hier zat in:
36kilo levend Steen
2x jebao wp25
1x aquamedic turboflotor blue 1000 (te Klein eigenlijk)

Deze was gevuld met osmose water uit de goedkopste osmose apparaat die ik kon vinden. De 2 tl aangevuld met 2 led balkjes , aangemaakt met goedkoopste zout wat er was bjij de winkel op de hoek (dejong eigen Merk)

Nooit water gewisseld .. buiten gewone alcoholisten wodka is er nooit iets toegevoegd.

Koralen zijn na afbraak verplaatst naar mijn Nieuwe 130/60/60 en hebbrn het een jaar goed gedaan.
Vissen ook geen probleem

Zout bak kost geld.. maar is zeker niet moeilijk
 

Terug
Bovenaan