Van LED terug naar TL?


F

Froggies

Guest
Misschien een rare topic, velen willen naar led's en ik denk erover om weer terug te gaan naar de TL's ipv LED's
Ik heb een lichtkap gemaakt met LED strips. ledstrip speciaal voor aquariums: 2 helder wit, 1 warm wit, 1 blauw en 1 RGB 12V dit werkt samen met een TC420 controller. Als je dezelfde strips nu besteld zijn ze 24V!

Nu wil ik de lichtkap wat smaller maken omdat ik erover zit te denken een extra LED lamp erbij te plaatsen ( easy-LED).

Waarom, ik twijfel of mijn LED's voldoende licht opbrengen. Sinds ik LEDs heb zie ik eigenlijk nooit meer die luchtbelletjes die uit de planten komen. Op het forum zag ik een stukje in het fotoalbum over een bak 70*70*70cm. waarin 2 easy-leds zitten. Dat is ong. de maten van mijn bak Eheim Incipria
In di bak 70*70*70 groeien de planten top, de fotosynthese top. In mijn bak zie ik eigenlijk nooit dat de planten zuurstofbelletjes ontwikkelen. Rode planten doen het slecht of worden groen, groene planten groeien prima.

Gisteren de TL teruggezet om de lichtkap wat aan te kunnen passen, binnen een uur zag je de zuurstofbelletjes weer.Ik twijfel nu of ik wel een LED erbij ga plaatsen, want TL werkt eigenlijk prima. Ik vind wel het led licht mooier en natuurlijk de zon's opkomst en ondergaan is erg mooi bij LED.

Komt dit nu door de lichtintensiteit van de TL’s zitten nu 2 T5 in waarvan 1 549mm 24W coolwhite en 1speciaal voor de planten 549mm 24W planten.
LED is 12V en zijn 5 strips van 60 cm. Dus ik denk dat mijn led's gewoon minder licht opbrengst hebben of minder lumen dan de tl's
Nu kan ik led's terug zetten extra geld uitgeven voor bijv. een easy-led of TL's laten hangen. Ben er nog niet uit.
Het mooie van led's vind ik de opbouw van dag en nacht.
 
Er is beslist een groot verschil in de kwaliteit van aangeboden leds. Mensen gaan (te vaak) alleen voor prijs en komen achteraf tot de conclusie dat leds onbruikbaar zijn in een aquarium. Dit is beslist niet zo! Kies voor kwaliteits merken en je zult zien dat je planten het wél goed doen! Kijk maar eens naar mijn fotoalbum.
 
Ik weet niet wat je onder goedkoop verstaat. De set die ik toen heb gekocht was ong. €200. Ik wilde iets met die tc420 controller en op dit forum gezocht en kwamen goede reacties over deze strips binnen.
Met de easy-led heb je alleen de keus dimmen en niet zons op of ondergang of nacht licht.
Niet te vergeten dat de strips zich meer ontwikkeld hebben, nu zijn ze 24 volt en denk ook, meer lumen.
Je bak bekeken, erg mooi planten zijn top. Welke led's gebruik je?
 
Heb je nog iets liggen van TL? Of moet je sowieso alles kopen?
 
Je kunt ze ook combineren, 's avonds en 's ochtends de leds en overdag aanvullen met TL.
 
Heb TL liggen en geinstalleerd momenteel.
De combi met TL en Led is mogelijk, alleen doel was ooit stroom besparen, maarja :)
Wat ik wil proberen is volgende:
Met de huidige led en tc controller opgaande en ondergaande zon creeeren, rond 12 hr alles alles max is de Easy-led erbij te schakelen en die rond 16hr weer uit en vervogens langzaam de zon weer onder laten gaan met de andere strips.
 
Ik weet niet wat je onder goedkoop verstaat. De set die ik toen heb gekocht was ong. €200. Ik wilde iets met die tc420 controller en op dit forum gezocht en kwamen goede reacties over deze strips binnen.
Met de easy-led heb je alleen de keus dimmen en niet zons op of ondergang of nacht licht.
Niet te vergeten dat de strips zich meer ontwikkeld hebben, nu zijn ze 24 volt en denk ook, meer lumen.
Je bak bekeken, erg mooi planten zijn top. Welke led's gebruik je?
Nou, mijn balken kennen een 12 volt spanning, maar daar zit het hem niet in. Ze hebben wel kwaliteit Epistar leds. Op dit moment gecombineerd met Arduino aansturing. Lees mijn foto boek maar eens na...
 
Ik had die al bekeken, ziet mooi uit heel mooi licht en hele mooie planten.
 
De easy-led aangeschaft en het werkt zoals gehoopt.
Alles de blauwe ledstrip wil ik nog verplaatsen naar voren en omwisselen met de warm of helder wit.
Lijkt de instroom niet zo onnatuurlijk blauw.

R6cg7O8JTyuv60eiXyErDtQjZ92f45Dd.jpeg
 
Mogelijke oorzaak waarom mijn planten niet meer goed groeien.
De led strips, 2 helder wit, warm wit, rgb en blauw werkten prima toen ik ze voor het eerst geinstalleerd heb.
Maar op een gegeven moment groeien de planten niet meer goed. Je denkt voeding dus op dat gebied van alles geprobeerd, niet het gewenste resultaat.
Op een gegeven moment zoals ik hierboven al heb beschreven tl terug geplaats, binnen 1 dag zichtbaar resultaat!
Ik zag bij de bak van rogerke die 2 led balken van easy-led heeft enorme planten groei.
Aangzien ik led mooier licht vind dan TL heb ik ook 1 led balk gekocht en zie daar meteen het gewenste resultaat.
Wat blijkt nu de RGB strip verliest vrij snel zijn lumen maw de lichtopbrengst loopt snel terug.
Het blijkt dat de planten juist groeien van blauw en rood licht maar dat was in mijn bak beduidend minder aanwezig.
In de nieuwe led balk juist wel, TL heeft dit in zijn spectrum ook zitten en dat is mijn verklaring waarom mijn strips niet top zijn.
Nu besloten om een 2 de led balk van easy-led aan te schaffen samen met de juiste controler gelijk aan de bakken die aquatlantis levert.
Qua stroom verbruik levert deze investering niets op denk eerder duurder vind licht led gewoon mooier dan TL en het langzaam aangaan en uitgaan.
 
Alle strips gaan eruit en werk met de easy-led balken. Wil ze wel aansluiten op een tc420 controller. Kin je wat mooier "zons" opgang en ondergang simuleren.
Planten groeien nu top.
 
De 2 aquatlantis easy-led balken aangesloten op de TC-420 controller maak alleen gebruik van 2ch. Het werkt perfect.
Ik dacht dat de TC420 controller eigenlijk alleen werkt bij ledstrips maar dat is dus niet het geval.
Ik kan nu veel geleidelijker de lichtintensiteit instellen. Ziet goed uit.
 

Terug
Bovenaan